Renault 8 Gordini - dane techniczne
REKLAMA
REKLAMA
Renault 8 Gordini
REKLAMA
Francuski koncern samochodowy Renault praktycznie od początku swojego istnienia powiązany był ze sportem samochodowym. W jego ofercie klienci zawsze mogli odnaleźć model o sportowym rodowodzie. Dziś są to usportowione wersje Megane, Clio czy Twingo sygnowane symbolem R.S. Ich wysoka funkcjonalność idzie w parze ze sportowymi osiągami. W latach 60-tych XX wieku świetne recenzje zbierał jednak inny model Renault 8 Gordini. Do dnia dzisiejszego powstają limiotowane wersje Gordini upamiętniające wybitnego mechanika, konstruktora Amadeusza Gordiniego. Opracowując Renault 8 czarodziej, bo tak nazywano Gordiniego, mimo odgórnych poleceń o obniżaniu kosztów, zaprojektował zaawansowany technicznie silnik. Jego parametry był tak dobre, że mimo wyższej ceny, projekt dostał zgodę na wdrożenie. Więcej o tym modelu przeczytacie w poniższym artykule:
Zobacz też: Renault 8 Gordini - historia modelu
R 1134 (RENAULT 8 G 1100) | R 1135 (RENAULT 8 G 1300) | |
Silnik | typ 804 - 00 | typ 812 - 00 |
4-suwowy – 4-cylindrowy | 4-suwowy - 4-cylindrowy | |
Pojemność skokowa | 1108 cm3 | 1255 cm3 |
Pojemność skokowa jednego cylindra | 277 cm3 | 313,75 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 70 x 72 | 74,5 x 72 |
Rozrząd | 1 wałek rozrządu w bloku silnika | 1 wałek rozrządu w bloku silnika |
Tuleje cylindrowe | Mokre wstawiane | Mokre wstawiane |
Zawory ssące | 35 mm | 35 mm |
Zawory wydechowe | 32,6 mm | 32,6 mm |
Wał korbowy | z 5 łożyskami głównymi | z 5 łożyskami głównymi |
Stopień sprężania | 10,4 / 1 | 10,5 / 1 |
Maksymalna moc | 95 KM SAE przy 6500 obr/min (80 KM DIN) | 110 KM SAE przy 6750 obr./min (88 KM DIN) |
Maksymalny moment obrotowy | 10,5 mkg (SAE) | 12,7 mkg (SAE) |
Zasilanie | 2 gaźniki Solex 40 PHH2 | 2 GAŹNIKI Weber 40 DCOE |
Instalacja elektryczna | Prądnica 12 V | Alternator 12 V |
Skrzynia biegów | typ 330 - 06 (4-biegowa) | typ 353 - 03 (5-biegowa) |
Przełożenie na 1. biegu | 3.61 | 3.61 |
Przełożenie na 2 biegu | 2.25 | 2.36 |
Przełożenie na 3 biegu | 1.48 | 1.69 |
Przełożenie na 4 biegu | 1.03 | 1.29 |
Przełożenie na 5 biegu | - | 1.03 |
Przełożenie biegu wstecznego | 3.07 | 3.07 |
Przełożenie przekładni głównej | 8 x 33 | 8 x 33 |
Sprzęgło | Jednotarczowe suche Ø 160 | Jednotarczowe suche Ø 180 |
Układ kierowniczy | Przekładnia zębatkowa – 3,2 obrotu | Przekładnia zębatkowa – 3,2 obrotu |
Układ hamulcowy | 4 hamulce tarczowe Ø 260 | 4 hamulce tarczowe Ø 260 |
Długość | 3,995 m | 3,995 m |
Szerokość | 1,49 m | 1,49 m |
Wysokość | 1,38 m | 1,38 m |
Masa własna | 795 kg | 855 kg |
Obręcze kół (szerokość) | 4,5 cala | 4,5 cala |
Opony | 135 x 380 | 135 x 380 |
Zbiornik paliwa | 40 litrów | 38 litrów (tylny) |
26 litrów (przedni) | ||
Lata produkcji | 1964-1965 | 1966-1970 |
Cena brutto | 11.500 FRF (1965) | 13.500 FRF (1967) |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.