Od połowy listopada na europejskich rynkach będzie dostępny nowy model VW Passata. To już siódma generacja tego cieszącego się ogromnym zainteresowaniem modelu.
Nowy Passat dostępny będzie w wersjach wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline. Do seryjnego wyposażenia wersji podstawowej Trendline w modelach
z silnikami wysokoprężnymi z turbosprężarką należy między innymi system Start-Stop oraz system odzyskiwania energii. W przypadku najmniejszego silnika benzynowego systemy te mogą być zamawiane jako opcja.
Oprócz trzech linii wyposażenia Passat i Passat Variant oferowany będzie także w wersji Exclusive. Model ten stworzony przez Volkswagen R GmbH opiera się na wyposażeniu Highline i dysponuje dodatkowo między innymi 18-calowymi kołami ze stopu metali lekkich (Vicenza), skórzanymi siedzeniami z kontrastowymi szwami i obszyciami, oraz aplikacjami z drewna oraz listwami w progach z podświetlonym logo Volkswagen Exclusive.
Zobacz również: Volkswagen Passat czy Opel Vectra?
Passat został wyposażony w takie rozwiązania jak funkcja awaryjnego hamowania w mieście, a od wersji Comfortline – system rozpoznający stopień zmęczenia kierowcy. Funkcja awaryjnego hamowania jako część opcjonalnego, automatycznego systemu regulacji odległości ACC przy prędkości poniżej 30 km/h w razie konieczności samoczynnie zatrzymuje auto i pozwala uniknąć najechania na inny pojazd.
Nowością w Passacie jest Dynamic Light Assist, zaprezentowany po raz pierwszy w nowym Touaregu. Dynamic Light Assist w połączeniu z reflektorami bi-ksenonowymi pozwala na jazdę z włączonymi światłami drogowymi na stałe. Przy użyciu kamery system rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka i jadące przed Passatem samochody i automatycznie przesłania odpowiednie strefy reflektorów. Passat jest pierwszym samochodem w swojej klasie z tym systemem. Dla aut z reflektorami halogenowymi dostępna jest uproszczona wersja automatycznej regulacji świateł drogowych – Light Assist. W tym przypadku kamera również rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody, a system zmienia automatycznie światła z drogowych na mijania. Gdy z przeciwka nic nie jedzie, włączane są z powrotem światła drogowe.
Trakcję na zakrętach kontroluje elektroniczna, automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, zaprezentowana po raz pierwszy w Golfie GTI. Obok dostępnego już dla poprzednika Lane Assist (system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu) teraz oferowany jest także system Side Assist, który migającymi diodami w lusterkach zewnętrznych ostrzega przed nadjeżdżającymi szybko z tyłu lub znajdującymi się obok Passata pojazdami. Nowy, dokonujący bezpośrednich pomiarów system kontroli ciśnienia w oponach sygnalizuje ewentualny spadek ciśnienia indywidualnie dla każdego koła.
Kolejne nowości w Passacie to tylna kanapa, którą można złożyć z bagażnika, hak holowniczy wysuwający się po wciśnięciu przycisku i boczne szyby ze szkła zespolonego z izolacją akustyczną. Podobnie jak nowy Sharan, Passat będzie oferowany także z Park Assist II, który pomaga parkować samochód nie tylko w zatoczkach równoległych do drogi, lecz także znajduje miejsca parkingowe prostopadłe do kierunku jazdy. System nawigacji RNS 510 nowego Passata przy użyciu kamery rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i przesyła odpowiednie informacje na ekran w konsoli środkowej.
Z przodu auta zamontowano nowe podwójne reflektory z opcjonalnymi światłami bi-ksenonowymi i diodowymi światłami do jazdy dziennej. Na światła dzienne składa się 15 diod LED. W tylnej części nadwozia nowego Passata uwagę zwracają światła, które zachodzą daleko na błotniki. Światła te oferowane są w dwóch wersjach; w wersji wyższej zastosowano diody rozmieszczone w formie litery „M”, podobnie jak w Phaetonie.
Wewnątrz całkowicie nowe są siedzenia z zagłówkami, które mają możliwość regulacji także w poziomie, a w poszyciu drzwi może być zamontowane dodatkowe oświetlenie. Zależnie od wersji wyposażenia zastosowano różne listwy ozdobne w tapicerce drzwi. Jako opcja dostępny jest nowy klimatyzowany fotel dla kierowcy i pasażera, z aktywną wentylacją i funkcją masażu.
Passat jest oferowany w trzech różnych kolorystykach wnętrza. Klasyczny kolor czarny, brązowy oraz naturalny beż. Jako opcja oferowane są dwukolorowe siedzenia. Skórzana tapicerka Passata Exclusive utrzymana jest w eleganckim brązie Chocolate z kontrastowymi szwami i obszyciami (beżowy Pepper).
Nowy Passat dostępny będzie z dziesięcioma silnikami. Cztery z nich to jednostki benzynowe. Mają one moc 122 KM (1.4 TSI), 160 KM (1.8 TSI), 211 KM (2.0 TSI) i 300 KM (V6). Ten ostatni silnik ma sześć cylindrów, wszystkie pozostałe silniki benzynowe z turbodoładowaniem – cztery cylindry. Turbiną dysponuje także przystosowany do gazu ziemnego silnik 1.4 EcoFuel (jego moc wynosi 150 KM). Kolejnym wariantem jednostki 1.4 TSI jest silnik MultiFuel o mocy 160 KM, przygotowany do spalania nawet 85 procent etanolu.
Zobacz również: Sharan nowej generacji już w salonach
Wysokoprężne jednostki rozwijają moc 105 KM (1.6 TDI), 140 KM (2.0 TDI i 2.0 BlueTDI) oraz 170 KM (2.0 TDI). Poza silnikiem TDI o mocy 105 KM, wszystkie jednostki napędowe nowego Passata mogą być połączone z dwusprzęgłową przekładnią (DSG); w przypadku 3.6 V6 ta automatyczna przekładnia montowana jest seryjnie.
Specjalnie na rynek szwedzki i norweski skonstruowany został silnik MultiFuel-Twincharger o mocy 160 KM, bazujący na podwójnie doładowywanym 1.4 TSI. Silnik ten może spalać paliwo zawierające nawet 85 procent etanolu w benzynie.
Najbardziej oszczędną wersją nowego Passata jest 1.6 TDI BlueMotion o mocy 105 KM. Dzięki zoptymalizowanej technologiom takim jak system Start-Stop i system odzyskiwania energii, zużycie paliwa w przypadku Passata BlueMotion (Limousine) zostało obniżone aż do 4,2 l/100 km (według danych producenta).
Do tej pory sprzedano ponad 15 milionów egzemplarzy tego auta. Zaprezentowany po raz pierwszy w 1973 roku Passat jest obecnie dostępny w ponad 100 krajach świata.