Test Kia Soul II 1.6 GDI 132 KM: zdecydowana poprawa

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014 / Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II generacji, choć pozornie podobna do poprzednika, jest zupełnie nowym autem. Zmiany objęły właściwie każdy element auta od nadwozia, poprzez wnętrze i układ napędowy aż po zawieszenie. Jak sprawuje się KIA Soul z silnikiem 1.6 GDI 132 KM? Oto nasze wrażenia z jazd testowych.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM

Pierwsza generacja Kii Soul nie odniosła sukcesu w Europie. Auto sprzedawało się wyraźnie poniżej oczekiwań koncernu. W 2013 roku nowych nabywców znalazło zaledwie 3195 aut. Soul I zachwycił za to Amerykanów, którzy chętnie zamieniali dolary ze swoich kont bankowych na koreańskiego SUV-a. Po jeździe nowym Soulem jestem jednak przekonany, że będzie się on cieszyć znacznie większym zainteresowaniem ze strony europejskich klientów niż poprzednik. Dlaczego? Bowiem poprawiono przede wszystkim jakość wykończenia pojazdu, której Amerykanie nie poświęcają uwagi, a która tak ważna jest dla Europejczyków.

Z zewnątrz nowa Kia Soul przeszła wyraźną metamorfozę. Żaden element nadwozia nie jest wspólny z poprzednim modelem auta. Samochód jest o 2 cm dłuższy, o 1,5 cm szerszy i 1,7 cm niższy od poprzedniego modelu a przy tym dysponuje o 2 cm większym rozstawem osi. W jego sylwetce uwagę przykuwa przede wszystkim przedni zderzak z masywnym, lakierowanym na czarno wlotem powietrza oraz okrągłymi obudowami halogenów. Nowocześnie prezentują się także przednie reflektory z wbudowanymi światłami LED do jazdy dziennej oraz wyraźnie powiększone tylne światła z charakterystyczną "aureolą".

Intrygująco prezentuje się także profil boczny Soula. Wyraźnie uwypuklone nadkola oraz klinowaty kształt bocznych szyb nadają autu muskularności. Dopełnieniem całości stanowią dwubarwny lakier nadwozia oraz potężne, 18-calowe koła o ciekawym wzorze felg.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: wnętrze

Świadectwem ugruntowującym fakt, że prezentowany Soul to zupełnie nowe auto, a nie jedynie zmodernizowany model, jest jego wnętrze. Za sprawą zupełnie nowej deski rozdzielczej, nareszcie wygląda ono ciekawie, niesztampowo, a do tego garściami czerpie z cenionych rozwiązań swoich braci z koncernu. Zegary wzorem tych z Optimy są czytelne i przejrzyste, a umieszczony między nimi kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego, po każdej przejażdżce wyświetla dane o zużytym w trakcie niej paliwie. Trójramienna, dobrze leżąca w dłoniach kierownica obszyta jest przyjemną w dotyku skórą, ma podgrzewany wieniec (!) i obładowana jest niestety sporą liczbą przycisków służących sterowaniu pracą tempomatu, radia a nawet wspomagania kierownicy (tryb Comfort, Normal, Sport).

Efektownie zaprojektowane, posrebrzane przednie głośniki niskotonowe ze smakiem wkomponowano w nawiewy powietrza, a obudowę lewarka skrzyni biegów oraz przycisk uruchamiający silnik pokryto korelującym z resztą detali wnętrza srebrnym lakierem. Bardzo dobrą atmosferę we wnętrzu tworzą także znacznie lepsze niż w poprzednim Soulu tworzywa. Górna cześć deski rozdzielczej wykonana jest z miękkiego plastiku, a obudowa zegarów pokryta została skóropodobnym materiałem.

Błyszczące plastiki choć rozświetlają kabinę to łatwo pokrywają się kurzem i śladami palców, lecz na całe szczęście ich powierzchnię ograniczono do minimum. To co może przeszkadzać w kabinie nowej Kii to dźwięk emitowany przez luźno poruszający się w trakcie jazdy pierścień lewarka skrzyni biegów oraz nieco za mały ekran radia. W trakcie cofania obraz z tylnej kamery jest zbyt mało czytelny. Cieszy za to bardzo łatwa i wygodna obsługa radia za pomocą dwóch pokręteł oraz funkcja wywoływania godziny na całym ekranie radia (przydatna zwłaszcza osobom o słabszym wzroku).

Problemów nie nastręcza za to pokaźnych rozmiarów kabina koreańskiego crossovera. W obu rzędach siedzeń bez problemu zmieszczą się osoby o wzroście nawet 190 cm! Niezłe są także fotele, które nawet na dłuższych trasach okazują się całkiem wygodne. Bagażnik Kii Soul jest spory jak na gabaryty auta (354 l), ale w pełnym wykorzystaniu jego sporej kubatury może przeszkodzić jego dwuczęściowa budowa (górny 238 litrów, dolny 116 l). Wyjątkowo irytująca jest tylna półka, która nie podnosi się razem z klapą bagażnika i zmusza do każdorazowego jej podnoszenia przy pakowaniu do kufra większych przedmiotów.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: układ napędowy

Ciekawostkę w nowej Kii Soul stanowi jej benzynowy silnik 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zwykło się uważać, że każdy nowy model auta ma coraz mocniejsze jednostki napędowe pod maską. W przypadku Kii Soul tak jednak nie jest. Motor o pojemności 1,6 l został poddany modyfikacjom, w wyniku których jego moc spadła ze 140 do 132 KM. Różnicy jednak właściwie nie czuć, bowiem silnik ten nigdy nie sprawiał wrażenia specjalnie dynamicznego i tak też pozostało. Wysoki zakres prędkości obrotowych zarówno maksymalnej mocy, jak i przede wszystkim momentu obrotowego sprawia, że aby sprawnie rozpędzać auto, silnik trzeba wkręcać powyżej 4000 obrotów na minutę. Przekłada się to nie tylko na podwyższony hałas w kabinie, ale i na zwiększone spalanie.

W tym ostatnim nie pomaga także duży opór aerodynamiczny jaki auto stawia przy autostradowych prędkościach oraz krótko zestopniowa skrzynia biegów. Przy 140 km/h na 6-tym przełożeniu silnik ma aż 3900 obr.min (przeciętnie jest to ok. 3000 obr./min) co przekłada się na spalanie na poziomie 8,8l na 100km. W mieście nie udało się zejść z wynikami poniżej 9,1 l/100 km, a średnie spalanie ukształtowało się na poziomie 8,1 /100 km.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: zawieszenie

Zawieszenie Kii Soul ma prosta budowę i zostało skonfigurowane pod katem pewnego prowadzenia. Dość sztywne nastawy w połączeniu z relatywnie krótkim rozstawem osi powodują, że nadwozie auta podskakuje na szybko następujących po sobie poprzecznych nierównościach. Komfort jazdy osłabiają też potężne, 18-calowe koła z nisko profilowymi oponami.

Auto całkiem nieźle za to zachowuje się na szybko pokonywanych zakrętach. Byłoby by jeszcze lepiej gdyby układ kierowniczy pracował nieco bardziej bezpośrednio, a siła wspomagania w trybie Sport nie była tak duża.

Kia jako marka przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa podróżnych o czym świadczą m.in. bardzo wydajne układy hamulcowe jakie stosuje w swoich autach. Soul nie jest pod tym względem wyjątkiem. W standardzie posiada on z przodu 280-milimetrowe, a z tyłu 262-milimetrowe tarcze hamulcowe, ale decydując się na większe, 18-calowe felgi klient otrzymuje od razu przednie tarcze powiększone aż do 300 mm. Tak skonfigurowane auto bardzo szybko wytraca swoją prędkość pozostawiając kierowcy spory margines błędu. Pedał hamulca mógłby mieć jednak nieco krótszy skok.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: cena i wyposażenie

Samochody marki Kia z lat 90-tych przyzwyczaiły klientów do bardzo niskich ich cen. Dziś, gdy jakość wykończenia i rozwiązania w nich stosowane wyraźnie się poprawiły, wzrosły też i ceny koreańskich pojazdów. Nadal jednak prezentują bardzo dobry stosunek ceny do jakości. Kia Soul II 1.6 GDI w podstawowej wersji M kosztuje 59 900 zł i w standardzie ma manualną klimatyzację, komplet 6 poduszek powietrznych, regulowaną siłę wspomagania kierownicy KiaFlexSteer, elektryczne sterowane szyby przód tył.

Nie ma jednak LED-owych świateł do jazdy dziennej czy elektrycznie podgrzewanych lusterek (nawet w opcji), a klient nie może do niej zamówić także automatycznej, jednostrefowej klimatyzacji dlatego najciekawsza oferta wyposażeniowa (cena/jakość) to wersja L za 64 900 zł. Dla najbardziej wymagających zarezerwowane jest prezentowana w teście wersja XL. Decydując się na zakup Soula warto zwrócić uwagę na opcjonalny system multimedialny za 6000 zł. W jego skład wchodzą nawigacja GPS, duży, 8-calowy ekran oraz sprzęt audio marki Infinity wyposażony w zewnętrzny amplituner i 8-głośników.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: opinia

Kia Soul II przeszła sporą metamorfozę. Poprawiono przede wszystkim wygląd pojazdu i dopracowano wnętrze zarówno pod względem jakości wykończenia jak i funkcjonalności. Soul oferuje również jeszcze bardziej przestronną kabinę oraz kilka nowych rozwiązań jak chociażby układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania czy nowy system multimedialny. Pogorszyły się za to minimalnie osiągi silnika 1.6 GDI, dlatego osobom, którym na nich zależy polecamy wersję z dieslem pod maską. Soul nieźle prowadzi się w zakrętach i ma bardzo dobre hamulce, ale ceną za to jest niższy komfort amortyzacji na gorszych jakościowo drogach. Czy Soul jest autem godnym polecenia? Z pewnością, ale naszym zdaniem raczej z silnikiem Diesla.

Zobacz też: Dane techniczne: KIA Soul 1.6 GDI 132 KM MT6

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...