Test Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170 KM

DS
rozwiń więcej
Opel Insignia Sports Tourer / fot. Łukasz Kuźmiuk / Łukasz Kuźmiuk
Opel Insignia Sports Tourer to jeden z ulubionych samochodów flotowych w firmach, jednak niemieckie kombi świetnie się sprawdza w rodzinnych wycieczkach za miasto. Jakie wady i zalety ma nowy Opel Insignia Sports Tourer?

Łukasz Kuźmiuk

Opel Insignia – historia modelu

Opel Insignia produkowany jest nieprzerwanie od 2008 r. Zastąpił wysłużoną Vectrę i szybko zyskał popularność. Reprezentuje segment D i w tym momencie jest flagowym modelem Opla. Nazewnictwo przyjęto z łaciny, co oznacza że mamy do czynienia z insygniami władzy (królewskiej) i wysokiej godności. Czy rzeczywiście to auto godne króla?

Opel Insignia Sports Tourer – wygląd

Już na pierwszy rzut oka widać, że to bardzo długie auto. Mierzy dokładnie 4986 mm, a wersja Country Tourer rozciąga się aż do 5004 mm. Jeżeli chcesz zaparkować auto na prostopadłym parkingu do drogi, bądź pewien, że jeżeli jakiś samochód będzie z niego wystawał, to na pewno to będzie Insignia.

Łukasz Kuźmiuk

W stosunku do poprzedniego modelu auto otrzymało szerszy rozstaw osi o 9 cm, czyli mierzy teraz 2829 mm. Sporo, ale to konsekwencja również znacznego wydłużenia samochodu (z 4913 mm). Przód auta nabrał dojrzałego charakteru. Reflektory matrycowe LED IntelliLux (w testowanej wersji) bardzo dobrze oświetlają drogę a przy tym estetycznie wyglądają. Automatycznie sterują wiązką świateł drogowych tak, aby omijała przestrzeń nadjeżdżających z przeciwka samochodów.

Na bocznych drzwiach znajdują się wyraziste przetłoczenia. Od lusterek aż do tylnej klapy poprowadzono chromowaną listwę. To wszystko sprawie, że auto wcale nie jest nudne. Tył Insignii również prezentuje się atrakcyjnie. Wąskie tylne światła w technologii LED i chromowane elementy ozdobne uwydatniają muskularną a zarazem elegancką bryłę nadwozia.

Opel Insignia Sports Tourer – wnętrze

Na pierwszy rzut oka wnętrze wygląda na bardzo spokojne. Wszystkie przyciski są uporządkowane. Większość systemów sterowana jest za pomocą ekranu dotykowego lub przycisków umieszczonych na kierownicy. Sama kierownica jest dobrze wyprofilowana i pewnie leży w dłoni. Jej dół został spłaszczony, przez co łatwiej zasiada się za sterami auta. Materiały zastosowane w aucie są dobrej jakości.

Fotele są bardzo wygodne, nic dziwnego, że udało im się otrzymać niemiecki certyfikat AGR. W testowanym egzemplarzu zostały wyposażone w masaż i możliwość wentylowania. Zarówno pasażerowie z przodu jak i z tyłu nie będą narzekali na brak miejsca, bo tego jest naprawdę dużo. W aucie siedzi się nisko, co nie każdy lubi. Jeżeli więc nie lubimy siedzieć na asfalcie, to postarajmy się o fotel z regulacją wysokości.

Pomimo swojej długości w bagażniku mieści się 560 litrów, to oczywiście sporo, ale konkurencja w tym względnie wypada nieco lepiej. Rozkładając tylne siedzenia otrzymamy przestrzeń 1665 litrów i płaską podłogę. Kwadratura bagażnika ułatwia pakowania większych walizek.

Kwestia multimediów jest nieco sporna. Z jednej strony obsługa jest prosta, z drugiej strony nieco nie nadąża za rynkiem. Całość jest trochę przestarzała i warto było w tej klasie auta o coś nowocześniejszego. Aby dopieścić kierowcę, cała deska rozdzielcza pod kątem kilku stopni skierowana jest bardziej w jego stronę.

Łukasz Kuźmiuk

Opel Insignia Sports Tourer – wyposażenie

Insignia Sport Tourer występuje w trzech wersjach wyposażenia: Enjoy, Innovation i Elite.

Wersja Enjoy posiada między innymi dwustrefową klimatyzację, wskaźnik odległości od auta poprzedzającego (FDI), ostrzeganie przez kolizją (FCA), system automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW) z systemem utrzymania na pasie ruchu (LKA), tempomat, elektryczne sterowane oraz podgrzewanie lusterek.

Wersja Innovation posiada to wszystko co Enjoy oraz między innymi czujniki parkowania z przodu i z tyłu, 2 dodatkowe gniazda USB w tylnej części konsoli środkowej i przednie fotele z elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Wersja Elite posiada między innymi reflektory matrycowe Led IntelliLux, reflektory przeciwmgielne, podgrzewane fotele przednie i elektrycznie sterowane drzwi bagażnika.

Łukasz Kuźmiuk

Opel Insignia Sports Tourer – prowadzenie

Testowany egzemplarz został wyposażony w dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 170 KM, połączony z automatyczną skrzynią biegów. Jeżeli często mamy okazję do dalekiej podróży to jest to niemal idealne połączenie. Automat czasami potrafi nie nadążyć za chęcią gwałtownego przyspieszenia. Skrzynia manualna potrafiłaby z większą precyzją wykorzystywać moc silnika, ale jeśli miałbym wybrać jedną z nich, bez wahania wybrałbym automat. Również z powodu nieco ospale zestrojonej skrzyni biegów osiągnięcie 100 km/h nastąpi po upływie 9,3 s. Nie ma się jednak co dziwić. To niemal 5 metrowe, duże i ważące ponad 1,6 tony kombi. Ten wynik nie jest więc zły. Jeżeli zatankujemy do pełna, przez solidny kawałek drogi nie będziemy musieli zjeżdżać, aby tankować. Wpływ mają na to dwie rzeczy. Duży bak (62 litry) oraz (co ważniejsze) niskie spalanie. Tym autem da się osiągnąć wynik 6,0-6,2 l/100 km przy autostradowej wycieczce. Nieco gorzej jest w mieście. Rozpędzanie tego auta nie jest ekonomiczne i tutaj wynik 10-11 litrów jest na porządku dziennym.  

Podróżowanie w trasie pozytywnie wpływa na odczucia kierowcy. Nie sposób nie zwrócić uwagi na duże możliwości zawieszenia adaptacyjnego zastosowanego w Insignii. Na jej pokładzie drzemie system FlexRide i chyba słusznie zasłużył na miano jednego z najlepszych systemów zawieszenia. Czujniki całego systemu rejestrują warunki jezdne oraz prędkość auta. Następnie magistrala CAN dostosowuje parametry techniczne do aktualnej drogi i przekazuje do jednostki ECU, której procesor co kilka milisekund wylicza najlepszy parametr tłumienia. W wyniki tych działań zawieszenie bardzo dobrze wybiera nierówności. Niemal izoluje kierowcę od kiepskiej nawierzchni. Kilka opcji dostępnych w menu kierowcy, pozwoli ustawić zawieszenie do konkretnego rodzaju drogi jaką podróżujemy. Czasami jednak wydaje się, ze zawieszenie jest zbyt miękkie a prowadzenie niezbyt precyzyjne.

Na pokładzie testowanego egzemplarza jest mnóstwo systemów, które dbają o bezpieczeństwo kierowcy. Aktywny tempomat jest bardzo dobrze wyskalowany i w pełni można mu zaufać. Nie zdarzyło się, aby podczas testów nie zareagował we właściwy sposób. Bezpieczeństwo zapewnia również zestaw czujników odległości od poprzedzającego pojazdu (FDI - Following Distance Indicator) oraz czujniki wykrywające ruch poprzeczny z tyłu (RCTA - rear Cross Traffic Alert). System ostrzegania o potencjalnej kolizji (FCA - Forward Collision Alert) jest odpowiednio zestrojony. Nie zdarzyło się, aby niepotrzebnie niepokoił kierowcę.

W kabinie jest głośniej tylko przy rozpędzaniu samochodu, głównie przez pracę silnika. Jeżeli jednak rozpędzimy Insignię do autostradowej prędkości, to dojdziemy do wniosku, że wyciszenie kabiny jest co najmniej dobre.

Łukasz Kuźmiuk

Nad bezpieczeństwem czuwa szereg systemów. Testowany model jest bardzo dobrze wyposażony i w zasadzie nie ma się czego wstydzić, jeśli porównamy go do marek premium. Adaptacyjny tempomat dobrze odczytuje to co dzieje się na drodze. Nie zdarzyło się, żeby zachował się nieprecyzyjnie. Insignia również sama zahamuje, jeżeli dojdzie do ryzyka wystąpienia kolizji. Wisienką na torcie jest wyświetlacz HUD, który pomimo niewielkich gabarytów wyświetla podstawowe informacje.

Opel Insignia Sports Tourer – podsumowanie

Nowa generacja Insignii zasługuje na wyróżnienie. Jeżeli chodzi o możliwości jej wyposażenia, za dużo niższe pieniądze nie ustępuje Audi czy BMW. O bezpieczeństwo kierowcy dba wiele systemów, które bardzo dobrze działają. Wydaje mi się, że będzie trafiać do klientów którzy nie kupują sercem a głową. Wszystko w Insignii jest przemyślane, wyważone czasami nawet zbyt sztampowe, ale do bólu dobre.

Auto wydaje się być skrojone, pod długie, niemieckie autostrady. Silnik diesla o mocy 170 KM sprawdzał się w trasie bardzo dobrze. Nie dość, że nie brakuje mu mocy to jeszcze jest dość oszczędny. Z powodzeniem może służyć jako auto flotowe w firmach.

Łukasz Kuźmiuk

Opel Insignia Sports Tourer – cena

Najtańsza Insignia Sports Tourer z benzynowym silnikiem 1.5 o mocy 140 KM z manualną skrzynią biegów kosztuje 105 tys. zł. Testowany model z silnikiem 2.0 diesla o mocy 170 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje w wersji Enjoy 130 100 zł, Innovation 136 900 zł oraz w wersji Elite 150 700 zł.

Ceny katalogowe – silniki benzynowe

Enjoy

Innovation

Elite

1.5 Turbo 140 KM Start/Stop (M6)

105 000

111 800

125 600

1.5 Turbo 165 KM Start/Stop (M6)

109 000

115 800

129 600

1.5 Turbo 165 KM Start/Stop (A6)

115 000

121 800

135 600

1.6 Turbo 200 KM Start/Stop (M6)

-

123 100

136 900

1.6 Turbo 200 KM Start/Stop (A6)

-

132 600

146 400

Silniki diesla

1.6 diesel 110 KM Start Stop EcoTec(M6)

115 850

122 650

136 450

1.6 diesel 136 KM Start Stop (M6)

118 250

125 050

138 850

1.6 diesel 136 KM Start Stop (A6)

124 250

131 050

144 850

2.0 diesel 170 KM Start Stop (M6)

123 100

129 900

143 700

2.0 diesel 170 KM Start Stop (M6) 4x4

-

142 900

156 700

2.0 diesel 170 KM Start Stop (A8)

130 100

136 900

150 700

2.0 diesel 210 KM Start Stop (A8) 4x4

-

157 100

170 900

Opel Insignia Sports Tourer – dane techniczne

Silnik

2.0 diesel

Pojemność silnika

1956

Moc maksymalna przy obrotach (kW/rpm)

170 przy 3750

Maks moment obrotowy

400 przy 2500

Prędkość maksymalna

220

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,2

Skrzynia biegów

8-biegowa automatyczna

Napęd

oś przednia

Zbiornik paliwa

62

Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie)

6,9/4,4/5,3

Długość

4986

Szerokość

1863/2093

Wysokość

1500

Rozstaw osi

2829

Masa własna

1666

Pojemność bagażnika

560/1665

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...