Ford Mustang po faceliftingu: pierwsza jazda

Łukasz Kuźmiuk
rozwiń więcej
Ford Mustang / fot. Dominik Kalamus/Ford / Dominik Kalamus / Ford
Jakiś czas temu jeden z najbardziej kultowych modeli aut na świecie, Ford Mustang, przeszedł tzw. facelifting. Niedawno mieliśmy okazję zasiąść za kierownicą zmodernizowanego Mustanga, dzięki czemu mogliśmy dowiedzieć się tego i owego o tej maszynie. Co nowego pojawiło się w słynnym Fordzie i czym różni się od poprzednika?

Ford Mustang

Dominik Kalamus

Ford

Ford

Z pewnością nie sposób nie zwrócić uwagi na modernizacje poczynione w wyglądzie auta. Największe zmiany dotknęły przednią część nadwozia - przestylizowano przedni pas, a także zmieniono przednie reflektory. O ile na pierwszych zdjęciach amerykańska legenda w mojej opinii nie prezentowała się najlepiej, o tyle na żywo wóz wygląda fantastycznie. Dzięki tej modyfikacji odświeżony Ford Mustang wygląda jeszcze drapieżniej, agresywniej i bardziej buntowniczo. I o to właśnie chodzi! Ponadto na masce pojawiły się wyloty gorącego powietrza - kolejny miły akcent, który docenią fani sportowych detali. Z tyłu lekko zmodernizowano zderzak i lampy. Całościowo odmłodzony Mustang prezentuje się jeszcze lepiej i z pewnością przypadnie do gustu wielu motoryzacyjnym maniakom.

Ford Mustang

Dominik Kalamus

Ford

Ford

Ford chwali się, że wnętrze Mustanga jest teraz wykonane z lepszych tworzyw. Producent twierdzi, że miękkie w dotyku materiały zastosowano w tapicerce drzwi, a wykończenie klamek wewnętrznych wykonano z aluminium. Konsola centralna otrzymała nowe, ręcznie zszywane, miękkie w dotyku poszycie, wykończone szwami w kontrastowym kolorze. W rzeczywistości faktycznie jest lepiej niż dotychczas, ale plastiki wciąż przypominają o amerykańskich korzeniach kultowego modelu. Nowością jest 12-calowy wyświetlacz umieszczony przed kierowcą, który zastąpił dotychczasowe analogowe zegary. Do wyboru kierowcy jest kilka motywów, dzięki czemu może wybrać styl wyświetlania informacji i kolor podświetlenia do własnych potrzeb. Klientów ucieszy również fakt, że w odświeżonym Fordzie Mustangu są dostępne podgrzewane i wentylowane fotele przednie, podgrzewana kierownica, a boczki drzwi i elementy tapicerki mogą być wykonane z Alcantary. Godne polecenia są sportowe fotele Recaro dostępne jako opcja za 7500 zł - zapewniają świetne trzymanie boczne i są wygodne.

Ford Mustang

Dominik Kalamus

Ford

Ford

Największe wrażenie robi liczba systemów bezpieczeństwa i przydatnych funkcji, zastosowanych w odmłodzonym Fordzie Mustangu. Kultowy model otrzymał m.in. adaptacyjny tempomat, asystenta ochrony przed kolizjami z funkcją wykrywania pieszych, system utrzymania pasa ruchu, regulowane zawieszenie MagneRide z możliwością wyboru jego twardości i trybami jazdy, funkcję kontroli startu (Launch Control), a system "Line Lock", blokujący przednie koła i pozwalający rozgrzać w miejscu tylne opony, jest teraz standardem we wszystkich wersjach. Nowością jest również sportowy układ wydechowy z aktywnym zaworem spalin, z możliwością włączenia cichego trybu "Dobrego Sąsiada", zmniejszającego głośność układu wydechowego. Warto dodać, że dźwięk wydobywający się z czterech końcówek układu wydechowego w Mustangu z 5-litrowym V8 to czysta poezja dla uszu.

Ford Mustang

Dominik Kalamus

Ford

Ford

Modyfikacje poczyniono także pod maską Forda Mustanga po faceliftingu. Co ciekawe, turbodoładowany silnik 2.3 l EcoBoost stracił część koni mechanicznych - zamiast dotychczasowych 317 KM teraz jest ich 290. Moment obrotowy wzrósł nieznacznie - z 434 Nm do 440 Nm. Z kolei wolnossące 5-litrowe V8 przeszło kurację wzmacniającą. Jednostka ta generuje teraz 450 KM i 529 Nm, co oznacza wzrost o 29 KM i 5 Nm. Oba silniki mogą być wyposażone w nowe, 10-biegowe automatyczne i sześciobiegowe manualne skrzynie biegów. Warto dodać, że Mustang z V8 pod maską i automatyczną przekładnią biegów jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 s. Inżynierowie pogrzebali co nieco również w zawieszeniu. Na nowo skalibrowane amortyzatory mają za zadanie poprawić stabilność w zakrętach, tylne zawieszenie zostało usztywnione przegubem poprzecznym, a grubsze stabilizatory mają zapewnić lepszą kontrolę przechyłów nadwozia i pewniejsze prowadzenie się samochodu.

Podczas tzw. pierwszej jazdy mogłem się przekonać na własnej skórze, czy zmiany przyniosły pożądany efekt. Do dyspozycji otrzymałem egzemplarz z 5-litrowym V8 pod maską i manualną skrzynią biegów, czyli konfigurację, która obecnie jest na wymarciu. Co ciekawe, Mustang nie od razu zachęca do szaleństw - dzięki pokaźnej liczbie niutonometrów auto może leniwie sunąć na fali momentu obrotowego, zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Dopiero głębokie wciśnięcie pedału gazu działa jak smagnięcie biczem, które zmusza Mustanga do żywszej jazdy. Wtedy wszystkie 450 KM chętnie wyrywa się do galopu, bardzo sprawnie rozpędzając amerykańską legendę przy wtórze cudownego dźwięku wolnossącej "ósemki". Ręczna skrzynia biegów pracuje fantastycznie - jest precyzyjna i ma przyjemny "męski" opór, a skok dźwigni zmiany biegów jest bardzo krótki. Nie spodziewałem się, że amerykański wóz może dawać tyle frajdy z ręcznej zmiany przełożeń!

Ford Mustang

Dominik Kalamus

Ford

Ford

O amerykańskich korzeniach przypomina za to prowadzenie. Układowi kierowniczemu trochę brakuje precyzji, zwłaszcza w centralnym położeniu kierownicy, z kolei zawieszenie nie jest tak zwarte jak u europejskiej konkurencji. Mimo tego za kierownicą Forda Mustanga łatwo można wyobrazić sobie pokonywanie długich, niekończących się autostrad, ponieważ jest to po prostu wygodny wóz z bardzo mocnym silnikiem. Dzięki regulowanemu zawieszeniu MagneRide kierowca sam może zdecydować czy woli komfortowe podróżowanie, czy sportową sztywność pozwalającą na bardziej ekscytujące zabawy na zakrętach, a sam układ działa bardzo wyczuwalnie. Warto dodać, że układ hamulcowy od Brembo jest bardzo skuteczny, ale wymaga chwili przyzwyczajenia.

Po pierwszej jeździe odświeżonym Fordem Mustangiem utwierdziłem się w przekonaniu, że amerykański wóz nie jest typowym sportowcem, który jest nastawiony na urywanie kolejnych sekund na każdym okrążeniu toru. To połączenie gran turismo z fun carem, mające za zadanie dawać radość z jazdy w każdej możliwej chwili. Pod tym względem Mustang sprawuje się świetnie - może być wygodnym leniwcem płynącym na fali momentu obrotowego, a gdy zechcemy nieco poszaleć, wystarczy głębiej wcisnąć pedał gazu, by uśmiech sam pojawił się na twarzy kierowcy. W dobie coraz bardziej zaawansowanych pojazdów z litrowymi silnikami wspomaganymi turbosprężarkami kultowy Ford jest jak ostatni przyczółek tej analogowej prostoty, która w każdym kierowcy budzi dzieciaka i sprawia, że chce się wracać do domu okrężną drogą. I za to można pokochać Forda Mustanga.

Ford Mustang

Dominik Kalamus

Ford

Ford

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...