REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technika oszczędnej jazdy samochodem

Technika oszczędnej jazdy samochodem. Fot. Fotolia
Technika oszczędnej jazdy samochodem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak jechać oszczędnie? Żeby samochód zużył możliwie najmniej paliwa podczas jazdy należy stosować się do szeregu zaleceń. Jednymi z nich są sprawne przyspieszanie do dozwolonej prędkości oraz możliwie najrzadsze używanie hamulca.

Jeśli chcemy aby samochód podczas jazdy zużył możliwie najmniej paliwa powinniśmy pamiętać o podstawowej i fundamentalnej umiejętności – płynnej jeździe. Wielu kierowców ma tendencję do gwałtownego ruszania i hamowania, zapominając przy tym, że wpływa to znacząco na koszty zużycia paliwa – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętne posługiwanie się pedałami gazu i hamulca zmniejsza spalanie naszego samochodu. Nie zatrzymujmy samochodu, kiedy nie jest to konieczne – do ruszenia z miejsca potrzeba ok. 20% więcej energii niż do przyspieszenia samochodu toczącego się z prędkością 5 km/h. Kiedy natomiast ruszamy ze świateł, nie eksploatujmy nadmiernie silnika na niskich biegach. Ilość zużytego w ten sposób paliwa mogłaby wystarczyć nam na przejechanie kilku kilometrów drogi przy stałej prędkości 50-60 km/h. Jeśli jednak gwałtowne przyspieszenie jest niezbędne, warto pamiętać, by wciskać gaz maksymalnie do 3/4 głębokości.

Zobacz też: Jak zoptymalizować spalanie w samochodzie hybrydowym?

Obserwuj i przewiduj sytuację przed samochodem

Jazda ekonomiczna wymaga przewidywania i obserwacji tego, co dzieje się na drodze. Kiedy dojeżdżając do skrzyżowania zauważymy, że zielone światło dla pieszych mruga, lepiej wcześniej odpuścić pedał gazu niż gwałtownie hamować w ostatniej chwili lub – co gorsza – przyspieszyć i dociskać gaz do oporu – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Przewidywać można też zachowania innych uczestników ruchu i stosując zasadę „ograniczonego zaufania” uniknąć nerwowego hamowania oraz przyspieszania. W wyniku takich gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się zużycie paliwa wzrasta nawet o 40%*.

REKLAMA

Klimatyzacja znacznie podnosi zużycie paliwa

W lecie niejednokrotnie zbawieniem dla kierowców jest klimatyzacja. Niestety powoduje duże zużycie paliwa, dlatego najlepiej korzystać z niej z umiarem. Przy mniejszych prędkościach (do 50 km/h) starajmy się – w miarę możliwości – otwierać szyby. Pamiętajmy też, by ustawiać temperaturę o kilka stopni niższą niż panująca na zewnątrz. Wpłynie to korzystnie zarówno na nasze zdrowie, jak i stan naszego portfela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Nie bój się jechać na niższych biegach

Niższe biegi zapewniają większą moc, co niestety wiąże się z większym spalaniem. Wbrew powszechnej opinii hamowanie silnikiem za pomocą stopniowej redukcji biegów pochłania mniej paliwa niż jazda na biegu jałowym, inaczej znana jako jazda „na luzie”. Planując zatrzymanie lub spowolnienie ruchu powinniśmy toczyć się na biegu bez naciskania pedału gazu. Kiedy zaś chcemy się rozpędzić, np. po zatrzymaniu przed światłami, pamiętajmy, żeby włączać wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w silniku benzynowym lub 2000 obrotów w silniku wysokoprężnym.  Najbardziej ekonomiczna jest jazda na najwyższym możliwym biegu przy najniższych możliwych obrotach.

* telegraph.co.uk

Źródło: Szkoda Jazdy Renault

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA