Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może? / Creandi.pl
Mandat za żarówki LED? To pytanie kierowców, którzy właśnie odkryli ofertę retrofitów LED dedykowanych światłom halogenowym. Legalne czy nie?

Retrofity LED. Jak działają? Co dają?

Kierowcy starszych samochodów z ogromną dozą zazdrości obserwują nowoczesne auta wyposażone w światła LED. Chodzi nie tylko o wygląd, ale i widoczność. LED-y zdecydowanie lepiej oświetlają drogę. W tym punkcie mamy jednak dobrą informację. Okazuje się bowiem, że producenci oświetlenia stworzyli tzw. retrofity LED dostosowane do montowania w światłach halogenowych. W zestawie otrzymuje się urządzenie LED, które wpina się w standardowe gniazdo. Retrofity świecą jak LED-y, a do tego powinny starczyć na całe życie pojazdu. Czemu zatem kierowcy jeszcze nie ruszyli do sklepów?

Czy można założyć żarówki LED do zwykłych lamp?

Odpowiedź na powyższe pytanie może być jedna. To jest jak najbardziej możliwe. Z technologicznego punktu widzenia. Kierujący oczywiście musi jednak pamiętać o cenie retrofitów. Ta na ogół oscyluje w granicy 100 zł. Nie są zatem tanie. Tyle że technologia to jedno. Drugą kwestią jest prawo. Obecnie przepisy zabraniają zastępowania źródłem światła w lampach halogenowych retrofitami LED. Powód? Na przeszkodzie stają przepisy homologacyjne obowiązujące w Europie.

Przepisy homologacyjne nie przewidują stosowania w halogenach LED-owych źródeł światła. Nikt bowiem nie badał jak generowany i wysyłany będzie snop światła po takiej modyfikacji.

H7 LED w zwykłym reflektorze. Kiedy to możliwe?

Istnieje możliwość używania retrofitów LED w reflektorach halogenowych. Wcześniej trzeba je niejako zalegalizować. Do tego celu konieczne jest badanie przeprowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Rzeczoznawca zbada w jego czasie jak zachowuje się snop światła po modyfikacji na źródła LED-owe. Jeżeli badanie przebiegnie pomyślnie, rzeczoznawca wystawi ocenę techniczną. W niej potwierdzi, że wszystkie parametry pracy reflektora po zainstalowaniu retrofitów mieszczą się w tolerancjach określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Z takim zaświadczeniem kierujący musi pojechać na przegląd techniczny pojazdu. Tam powinien pokazać dokument z ITS. Jeżeli samochód dostanie pieczątkę od diagnosty, modyfikacja jest legalna i można jeździć po jej przeprowadzeniu po polskich drogach. Lepiej jednak wozić przy sobie zaświadczenie ITS-u. Tak dla pewności i z uwagi na możliwą kontrolę drogową. To jednak nie jest rozwiązanie systemowe. To raczej poszukiwanie rozwiązania na bazie obecnych przepisów, czyli takich, które problemu zdają się nie dostrzegać. Ciekawostka? W Niemczech badanie przeprowadza producent źródła światła i jego wynik udostępnia w sieci. Gdy kierowca chce zmodyfikować dany model, montuje w nim retrofity i po prostu ściąga certyfikat ze strony. Gotowe.

Mandat za żarówki bez homologacji 2022

Załóżmy że kierowca postanowi być moto-racjonalizatorem. Zamontuje zatem w swoje auta retrofity LED, ale nie postara się o ich legalizację. Co mu grozi? Pierwsze konsekwencje spotkają go już w czasie badania technicznego. Diagnosta nie będzie mógł przedłużyć jego ważności. Po drugie realną groźbę stanowi mandat za żarówki bez homologacji. W roku 2022 ten wynosi od 20 do 3000 zł. Co więcej, kierujący powinien się liczyć z:

  • utratą dowodu rejestracyjnego pojazdu. Ten zostanie elektronicznie zablokowany w bazie CEPiK.
  • możliwością podjęcia decyzji przez policjantów mówiącej o wycofaniu pojazdu z ruchu. W takim przypadku auto pojedzie w dalszą podróż wyłącznie na lawecie.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...