Mercedes W202: wymiana lub naprawa alternatora

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto
Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić alternator w Mercedesie klasy C W202.

Jeśli podejrzewamy, że alternator nie generuje odpowiedniego napięcia ładowania, warto jest go sprawdzić. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Możemy również posłużyć się uniwersalnym miernikiem. Jest on do kupienia w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Podłączamy go pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas rozruchu napięcie nie powinno się obniżyć do mniej niż 9.5V. Ustawiamy obroty na 3000 obr/min i sprawdzamy jaką wartość podaje miernik. Jeżeli alternator pracuje prawidłowo to powinno być około 13 – 14.5 V.

Jeżeli uzyskaliśmy niższą wartość to należy wymienić alternator. Cała operacja nie jest trudna i nie wymaga od nas demontażu dużej ilości podzespołów. Na początku należy odłączyć ujemną klemę akumulatora. Następnie trzeba poluzować pasek klinowy. Robimy to poprzez wykonanie kilku czynności. Na początku musimy zdemontować sprzęgło wentylatora.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana żarówek

W silniku 2.0 należy dodatkowo odpiąć zaczepy sprężyste od owiewki wentylatora. Następnie podnosimy ją delikatnie do góry i ustawiamy nad wentylatorem.

W silnikach 604 i 605 (2.2 i 2.5) należy zdemontować sprzęgło Visco razem z owiewką wentylatora. Owiewkę demontujemy poprzez wyjęcie jej z zaczepów. Jeśli chodzi o sprzęgło Visco w silniku 2.2 odkręcamy nakrętkę mocującą sprzęgło. Najlepiej przytrzymać koło pasowe pompy cieczy chłodzącej. Należy zwrócić uwagę, że jest to lewy gwint. Możemy teraz zdjąć sprzęgło Visco wraz z wentylatorem.

Teraz odkręcamy trzy śruby mocujące i rozłączamy wentylator od sprzęgła.

W silniku 2.5 najpierw demontujemy owiewkę wentylatora i opieramy ją nad nim. Następnie odkręcamy śrubę sprzęgła Visco. Możemy teraz odkręcić nakrętkę wieńcową. W kolejnym kroku wkładamy trzpień w otwór dźwigni napinające po czym dociskamy go kierunku bagnetu oleju. Teraz zdejmujemy pasek tylko z kółka alternatora. W tym momencie należy podnieść samochód.

Warto skorzystać z platformy warsztatowej, jeśli mamy do niej dostęp, lub tradycyjnego lewarka razem z „kobyłkami”. Po uniesieniu samochodu demontujemy dolną osłonę silnika. Ściągamy nakładkę ochronną z zacisku alternatora i odkręcamy przewody. Wykręcamy śruby ze wspornika i wyjmujemy całkowicie alternator z samochodu. Mając alternator w ręku należy się zastanowić co dalej z nim zrobić.

Najczęściej pomaga wymiana szczotek i regulatora napięcia. Jeżeli te elementy są oryginalne to ich wytrzymałość powinna wynieść około 130 000 kilometrów. Sama wymiana nie jest skomplikowana. Po wyjęciu alternatora odkręcamy śruby mocujące pokrywę i zdejmujemy ją. Możemy też zlecić taką naprawę w dowolnym zakładzie zajmującym się elektryką.

Wykręcamy dwie śruby trzymające regulator napięcia i wyjmujemy go. Teraz odlutowujemy plecione przewody i wymieniamy szczotki węglowe. Na samym końcu sprawdzamy zużycie pierścieni ślizgowych. Jeżeli będą stawiały opór to należy je delikatnie przekręcić i wypolerować. Tę czynność najlepiej zlecić warsztatowi. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Na początku montujemy nowe szczotki oraz sprężyny w szczotkotrzymaczu. Następnie lutujemy przewody. Kolejnym krokiem jest przykręcenie regulatora napięcia. W tym momencie należy uważać, żeby końcówka masy nie wpadła nam do regulatora. Jeśli mamy zamontowane już te elementy to kontrolujemy czy szczotki mogą poruszać się w szczotkotrzymaczu bez żadnego oporu.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana rozrusznika

Jeżeli nie stwierdzamy nieprawidłowości to montujemy pokrywę alternatora i przykręcamy ją.

W przypadku kiedy nie mamy pewności co do swoich umiejętności manualnych z lutownicą lub nasz alternator doznał innej usterki to należy zadecydować o jego dalszym losie. Można zdecydować się na regenerację alternatora, kupno nowego lub używanego.

Kupna nowego zdecydowania odradzamy. Model W202 został wycofany z produkcji ponad 10 lat temu. Wszystkie alternatory, które są dostępne na rynku, w cenie regeneracji to najczęściej chińskie zamienniki.  Oczywiście na takie alternatory jest gwarancja (najczęściej 12 miesięcy). W praktyce większość z nich nie dotrwa nawet do końca okresu gwarancyjnego.

Należy uważać na warunki gwarancji. Podstawa do reklamacji to montaż w warsztacie specjalizującym się w montażu alternatorów. W naszym przypadku samodzielny montaż automatycznie pozbawia nas gwarancji.

Dobrą alternatywą jest również zakup używanego alternatora. Jednak tutaj zakup dobrego egzemplarza może okazać się wyjątkowo trudny z racji wieku auta. Jeżeli mamy dostęp do sprawdzonych używek to należy skorzystać z tej oferty.

Po samodzielnej lub zleconej naprawie przechodzimy do montażu alternatora. Odbywa się on w odwrotnej kolejności do demontażu.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...