Gdzie serwisować nowoczesny samochód?

mechanik / ShutterStock
Rozbudowany komputer sterujący pracą silnika oraz poszczególnych urządzeń w konstrukcji samochodu to standard nawet w najtańszych nowych pojazdach. Czy takie samochody można serwisować w przypadkowych warsztatach, czy do ich obsługi wymagane są specjalistyczne warsztaty wyposażone w odpowiedni sprzęt diagnostyczny?

Małym, rodzinnym warsztatom coraz trudniej jest dotrzymać kroku nowoczesnym technologiom, a te które chcą się utrzymać na bardzo konkurencyjnym rynku muszą stawać się miejscami z kompleksowo wyposażonymi parkami narzędziowymi, wszechstronnie wyszkolonymi mechanikami i ze strategicznym podejściem do klientów.

Przez wiele lat poziom polskiej motoryzacji pozostawiał wiele do życzenia i zdecydowanie odstawał od tego w krajach europy zachodniej. Swój wyraz miało to również w jakości świadczonych usług serwisowych. Warsztaty samochodowe jeszcze do niedawna utożsamiane były niejednokrotnie z małymi garażami w których mało schludni mechanicy przy zastosowaniu prostych i podstawowych narzędzi utrzymywali samochody przy życiu. Zaufanie do nich też nie należało do największych, bo dość powszechna panowała opinia, że mechanicy biorą pieniądze za niewykonane usługi i niewymienione części.

Nowoczesna diagnostyka samochodowa

Współczesne serwisy samochodowe wyposażone są w nowoczesne oprzyrządowanie pozwalające na pełną diagnostykę działania wszelkich podzespołów samochodu. Jednak nawet najlepsze urządzenia stają się bezużyteczne bez odpowiednio wyszkolonych i doświadczonych mechaników. Ich wiedza powinna być stale pogłębiana szkoleniami, aby mogli płynnie poruszać się po technologicznych zakamarkach nowoczesnych pojazdów.

”W rywalizacji sportowej bez wątpienia liczą się umiejętności i doświadczenie kierowcy. Do osiągania najwyższych laurów niezbędna jest jednak jeszcze ekipa profesjonalistów w tym także mechaników. Bez odpowiedniego serwisowania nasze samochody daleko nie zajechałyby. Podobnie jest z pojazdami cywilnymi, które dla zachowania optymalnie dobrej kondycji technicznej również muszą być pod stałą opieką, z pewnością nie tak radykalną i intensywną, ale regularną i profesjonalną” – mówi Krzysztof Hołowczyc ambasador Motointegrator.pl

Oprócz odpowiednich umiejętności mechaników i bogatego zaplecza technicznego serwisów samochodowych bardzo ważna, a może najważniejsza jest jakość obsługi klienta i jego zadowolenie. Wizyta w serwisie samochodowym zazwyczaj wiąże się z koniecznością wynikającą z usterki samochodu. To niestety oznacza znaczne zaangażowanie, poświęcenie czasu i oczywiście koszty, dlatego istotną rolą serwisu jest zminimalizowanie tych niedogodności. Za rosnącymi stale wymaganiami i oczekiwaniami klientów musi zatem iść odpowiednio wysoki standard obsługi i nowoczesne technologie.

Kontakt z serwisem przez internet

Obecnie przez Internet możemy w szybki sposób załatwić szereg spraw bez wychodzenia z domu. Codziennością jest kupno biletów do kina, na samolot czy też umówienie wizyty u lekarza. Z kontaktu on line korzystają także serwisy samochodowe. To znaczne ułatwienie i wygoda dla kierowców. Już na wstępie, podczas pierwszego kontaktu przez Internet zabezpieczane zostają interesy klienta i gdy ten pojawi się w serwisie wizyta staje się w zasadzie czystą formalnością i szybkim przejściem do wykonywania czynności serwisowych.

Po części czy akcesoria samochodowe w dużej mierze nie musimy już chodzić do tradycyjnego sklepu, możemy je kupić w Internecie. Problemem przy tym rozwiązaniu może być jednak zakup dużych i ciężkich elementów np. opon. Gdy kurier dostarczy je nam do domu musimy je przechować, później umówić się z serwisem na ich wymianę i przetransportować w konkretne miejsce. Rozwiązaniem jest tu np.: platforma Motointegrator.pl na której możemy skorzystać z usługi kupna części wraz z ich montażem w jednym z tysiąca serwisów sieci Q Service i Perfect Service ulokowanych na terenie całego kraju. Zadanie kierowcy ogranicza się wówczas tylko do podstawienia samochodu mechanikom we wcześniej umówionym terminie.

Renomowane serwisy samochodowe uprzedzają o kosztach naprawy

Awaria samochodu sama w sobie jest problemem, którego każdy chce jak najszybciej i „bezboleśnie” się pozbyć. Niejednokrotnie jednak okazuje się, że problemy piętrzą się, gdy samochód trafi do serwisu, bo okazuje się, że usterka jest poważniejsza niż sądziliśmy. Niestety bywa i tak, że podczas odbioru samochodu nieoczekiwanie rachunek za naprawę obejmuje wymianę dodatkowych elementów o czym nie zostaliśmy poinformowani. Są to złe praktyki ponieważ klient warsztatu powinien być w pełni poinformowany o wszystkich koniecznych naprawach, kosztach oraz o tym co i kiedy musi być jeszcze zrobione w najbliższej przyszłości. Oczywiście w trakcie dokonywania samej naprawy może pojawić się konieczność dodatkowych czynności niezbędnych dla utrzymania jego sprawności jednak mechanicy nie mogą tego robić „na własną rękę”. Dlatego powinni mieć pełen kontakt z klientem, aby na bieżąco ustalać z nim zakres czynności i uzyskać na nie jego zgodę.

Obsługa klienta w serwisie samochodowym

Klienci oczekują profesjonalnej i komfortowej obsługi dlatego serwisy samochodowe powinny maksymalnie uprzyjemniać w nich pobyt. W oczekiwaniu na serwis pojazdu kierowca powinien móc czas ten spędzić w przyjemnym, najlepiej klimatyzowanym pomieszczeniu z dostępnością do darmowych napojów oraz aktualnej, szeroko tematycznej prasy. Codziennością jest obecnie używanie przenośnych urządzeń takich jak laptopy, smartfony czy tablety dlatego serwisy powinny również zapewnić dostęp do Internetu.

Klient powinien także być informowany o przebiegu napraw i przewidywanym czasie ich ukończenia. Skrócenie czasu prac serwisowych jest możliwe, gdy mechanik na bieżąco potwierdza co wykonuje i co zamierza zrobić. Jest to ważne wsparcie dla działu sprzedaży, który może natychmiast reagować na plan napraw. W ten sposób jest w stanie szybko zamówić niezbędne elementy, aby nie opóźniać obsługi danego pojazdu. Niemniej istotne jest utrzymywanie kontaktu z klientem, gdy ten już wyjedzie z serwisu. To daje poczucie tego, że troszczymy się o jego bezpieczeństwo i komfort oraz, że nie pozostanie ze swoimi problemami sam i będzie mógł na nas liczyć.

Źródło: Materiały prasowe Motointegrator

Moto
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje
06 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

pokaż więcej
Proszę czekać...