REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP Cargo: 398 mln zł zysku netto

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Zysk na sprzedaży PKP Cargo osiągnął poziom 365,5 mln zł, a zysk netto wyniósł 398,6 mln zł.

- Po raz pierwszy w historii Spółki opinia wydana przez biegłego rewidenta nie zawierała żadnych zastrzeżeń i stąd znaczący wzrost zysku netto w porównaniu do wyników wstępnych – wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP CARGO.

REKLAMA

Do poprawy wyniku finansowego netto za 2011 rok przyczyniło się rozwiązanie rezerw na kolejowe świadczenia przejazdowe, w związku ze zmianą zasad, z inicjatywy właściciela, na jakich PKP CARGO będzie wykupować w kolejnych latach uprawnienia do kolejowych świadczeń przejazdowych dla pracowników, emerytów, rencistów i członków ich rodzin (łącznie na ponad 120 mln zł), a także podatek odroczony w kwocie 60 mln zł.

Spółka utworzyła aktywa na odroczony podatek dochodowy od całości pozostałych do rozliczenia strat podatkowych za lata 2008-2009, w związku ze strategią na lata 2012-2016, wskazującą istnienie dużego prawdopodobieństwa rozliczenia w przyszłości całości strat podatkowych.

PKP CARGO ma nową strategię

Rada nadzorcza na początku kwietnia br. zaakceptowała nową strategię PKP CARGO na lata 2012-2016. Zakłada ona systematyczny wzrost wartości Spółki poprzez zwiększanie rentowności świadczonych usług w kraju i za granicą, a także utrzymanie pozycji lidera w Polsce i dalszą dynamiczną ekspansję na rynki zagraniczne.


REKLAMA

Dokument zakłada, że po nieznacznym spadku przewozów PKP CARGO w obecnym roku (do 127,3 mln ton), w kolejnych czterech latach przewozy spółki będą systematycznie rosły, w tempie średnio 2,35 proc. rocznie i w 2016 roku osiągną poziom 139,6 mln ton. Jednocześnie w latach 2012-2016 ogólna wielkość rynku przewozów kolejowych w Polsce powinna wzrosnąć o 7,2 proc., z 228,4 mln ton do 244,8 mln ton. Ma to pozwolić na zwiększenie udziałów PKP CARGO w rynku (pod względem przewiezionej masy) z niespełna 56 proc. w roku 2012 do ponad 57 proc. w roku 2016.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spośród najważniejszych grup towarowych w ciągu najbliższych pięciu lat najszybciej będą rosnąć przewozy intermodalne, których wzrost w okresie 2012-2016 strategia spółki przewiduje na 67 proc. (7,2 mln ton w roku 2016, wobec 4,3 mln ton w roku 2012).

Przewozy kolejowe

Stabilne mają być w tym czasie przewozy węgla kamiennego, nieznaczny wzrost przewidywany jest w przypadku nawozów i produktów chemicznych, ropy naftowej i paliw oraz koksu, rud i metali, natomiast niewielki spadek czeka przewozy kruszyw i materiałów budowlanych.

REKLAMA

- Zakładamy również znaczący wzrost przewozów poza granicami Polski. W 2012 roku mają one wynieść 1,65 mln ton, czyli zaledwie 1,3 proc. łącznych przewozów firmy. W kolejnych latach mają one jednak dynamicznie wzrastać, by w 2016 roku osiągnąć poziom 8 mln ton (niemal pięciokrotnie wyższy niż w roku 2012), co będzie stanowiło już niemal 6 proc. wszystkich przewozów PKP CARGO – zapowiada prezes Wojciech Balczun.

Po spadku liczby pracowników PKP CARGO do ok. 24,5 tys. osób w 2011 roku i planowanym utrzymaniu tego stanu w roku 2012, w kolejnych latach, zgodnie z nową strategią, stan zatrudnienia w PKP CARGO ma ponownie zacząć rosnąć, osiągając w 2016 roku poziom 25,5 tys. pracowników. Jednocześnie jednak planowane jest odmłodzenie kadry Spółki – średni wiek pracownika ma się zmniejszyć z 48,2 lat w roku 2012 do 46,3 lat w roku 2016.


Łącznie w latach 2012-2016 PKP CARGO zamierza zatrudnić blisko 5 tys. osób w wieku do 30 lat, podczas gdy w tym samym czasie niespełna 4 tys. pracowników odejdzie na emerytury.

Ponad 1,7 mld zł zysku netto w pięć lat

W okresie 2012-2016 przychody ze sprzedaży PKP CARGO mają wzrosnąć łącznie o 28 proc., do 6,55 mld zł, podczas gdy wzrost kosztów działalności operacyjnej zaplanowany został na 19 proc., do 5,78 mld zł.

Szczególnie cieszy wysoka dynamika wzrostu planowanych przychodów z zagranicy. W 2012 roku mają one wynieść 32 mln zł (zaledwie 0,63 proc. wszystkich przychodów firmy), by do roku 2016 wzrosnąć aż siedmiokrotnie, do 230 mln zł, co będzie wówczas stanowić ponad 3,5 proc. łącznych przychodów Spółki.

Bardzo optymistycznie przedstawiają się prognozowane w dokumencie wynik na sprzedaży oraz wynik netto. Skumulowana wartość zysku na sprzedaży za lata 2012-2016 ma wynieść 2,21 mld zł, a skumulowana wartość zysku netto 1,72 mld zł. Łączna wartość EBITDA w tym okresie ma wynieść 3,85 mld zł.

PKP CARGO nie będzie również oszczędzać na inwestycjach. Łącznie do roku 2016 nakłady inwestycyjne mają wynieść 2,87 mld zł, z czego ok. 80 proc. stanowić będą wydatki na modernizacje lokomotyw (łącznie blisko 400 sztuk) i zakupy wagonów (prawie 1800 sztuk).

źródło: PKP Cargo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA