REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP Cargo: 398 mln zł zysku netto

REKLAMA

REKLAMA

Zysk na sprzedaży PKP Cargo osiągnął poziom 365,5 mln zł, a zysk netto wyniósł 398,6 mln zł.

- Po raz pierwszy w historii Spółki opinia wydana przez biegłego rewidenta nie zawierała żadnych zastrzeżeń i stąd znaczący wzrost zysku netto w porównaniu do wyników wstępnych – wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP CARGO.

REKLAMA

Do poprawy wyniku finansowego netto za 2011 rok przyczyniło się rozwiązanie rezerw na kolejowe świadczenia przejazdowe, w związku ze zmianą zasad, z inicjatywy właściciela, na jakich PKP CARGO będzie wykupować w kolejnych latach uprawnienia do kolejowych świadczeń przejazdowych dla pracowników, emerytów, rencistów i członków ich rodzin (łącznie na ponad 120 mln zł), a także podatek odroczony w kwocie 60 mln zł.

Spółka utworzyła aktywa na odroczony podatek dochodowy od całości pozostałych do rozliczenia strat podatkowych za lata 2008-2009, w związku ze strategią na lata 2012-2016, wskazującą istnienie dużego prawdopodobieństwa rozliczenia w przyszłości całości strat podatkowych.

PKP CARGO ma nową strategię

Rada nadzorcza na początku kwietnia br. zaakceptowała nową strategię PKP CARGO na lata 2012-2016. Zakłada ona systematyczny wzrost wartości Spółki poprzez zwiększanie rentowności świadczonych usług w kraju i za granicą, a także utrzymanie pozycji lidera w Polsce i dalszą dynamiczną ekspansję na rynki zagraniczne.


REKLAMA

Dokument zakłada, że po nieznacznym spadku przewozów PKP CARGO w obecnym roku (do 127,3 mln ton), w kolejnych czterech latach przewozy spółki będą systematycznie rosły, w tempie średnio 2,35 proc. rocznie i w 2016 roku osiągną poziom 139,6 mln ton. Jednocześnie w latach 2012-2016 ogólna wielkość rynku przewozów kolejowych w Polsce powinna wzrosnąć o 7,2 proc., z 228,4 mln ton do 244,8 mln ton. Ma to pozwolić na zwiększenie udziałów PKP CARGO w rynku (pod względem przewiezionej masy) z niespełna 56 proc. w roku 2012 do ponad 57 proc. w roku 2016.

Spośród najważniejszych grup towarowych w ciągu najbliższych pięciu lat najszybciej będą rosnąć przewozy intermodalne, których wzrost w okresie 2012-2016 strategia spółki przewiduje na 67 proc. (7,2 mln ton w roku 2016, wobec 4,3 mln ton w roku 2012).

Przewozy kolejowe

Stabilne mają być w tym czasie przewozy węgla kamiennego, nieznaczny wzrost przewidywany jest w przypadku nawozów i produktów chemicznych, ropy naftowej i paliw oraz koksu, rud i metali, natomiast niewielki spadek czeka przewozy kruszyw i materiałów budowlanych.

REKLAMA

- Zakładamy również znaczący wzrost przewozów poza granicami Polski. W 2012 roku mają one wynieść 1,65 mln ton, czyli zaledwie 1,3 proc. łącznych przewozów firmy. W kolejnych latach mają one jednak dynamicznie wzrastać, by w 2016 roku osiągnąć poziom 8 mln ton (niemal pięciokrotnie wyższy niż w roku 2012), co będzie stanowiło już niemal 6 proc. wszystkich przewozów PKP CARGO – zapowiada prezes Wojciech Balczun.

Po spadku liczby pracowników PKP CARGO do ok. 24,5 tys. osób w 2011 roku i planowanym utrzymaniu tego stanu w roku 2012, w kolejnych latach, zgodnie z nową strategią, stan zatrudnienia w PKP CARGO ma ponownie zacząć rosnąć, osiągając w 2016 roku poziom 25,5 tys. pracowników. Jednocześnie jednak planowane jest odmłodzenie kadry Spółki – średni wiek pracownika ma się zmniejszyć z 48,2 lat w roku 2012 do 46,3 lat w roku 2016.


Łącznie w latach 2012-2016 PKP CARGO zamierza zatrudnić blisko 5 tys. osób w wieku do 30 lat, podczas gdy w tym samym czasie niespełna 4 tys. pracowników odejdzie na emerytury.

Ponad 1,7 mld zł zysku netto w pięć lat

W okresie 2012-2016 przychody ze sprzedaży PKP CARGO mają wzrosnąć łącznie o 28 proc., do 6,55 mld zł, podczas gdy wzrost kosztów działalności operacyjnej zaplanowany został na 19 proc., do 5,78 mld zł.

Szczególnie cieszy wysoka dynamika wzrostu planowanych przychodów z zagranicy. W 2012 roku mają one wynieść 32 mln zł (zaledwie 0,63 proc. wszystkich przychodów firmy), by do roku 2016 wzrosnąć aż siedmiokrotnie, do 230 mln zł, co będzie wówczas stanowić ponad 3,5 proc. łącznych przychodów Spółki.

Bardzo optymistycznie przedstawiają się prognozowane w dokumencie wynik na sprzedaży oraz wynik netto. Skumulowana wartość zysku na sprzedaży za lata 2012-2016 ma wynieść 2,21 mld zł, a skumulowana wartość zysku netto 1,72 mld zł. Łączna wartość EBITDA w tym okresie ma wynieść 3,85 mld zł.

PKP CARGO nie będzie również oszczędzać na inwestycjach. Łącznie do roku 2016 nakłady inwestycyjne mają wynieść 2,87 mld zł, z czego ok. 80 proc. stanowić będą wydatki na modernizacje lokomotyw (łącznie blisko 400 sztuk) i zakupy wagonów (prawie 1800 sztuk).

źródło: PKP Cargo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA