Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski

Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski. / ShutterStock
Transakcje międzynarodowe, do których można zaliczyć eksport towarów, wiążą się z wieloma zagrożeniami natury podatkowej. Dlatego warto poznać wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski.

Eksport towarów został zdefiniowany w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, jako szczególny rodzaj dostawy towarów, w ramach której towary są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej (UE) przez dostawcę (lub na jego rzecz), lub też nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju (lub na jego rzecz), przy czym wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.  Za eksport towarów z Polski można uznać jedynie taki przypadek, w którym występuje wywóz towarów z terytorium kraju poza granicę UE. Wywóz ten powinien odbywać się w ramach dostawy towarów, a zatem powinien być związany z transakcją, w ramach której występuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Ponadto, dla zaklasyfikowania czynności jako eksport towarów wymagane jest aby wywóz towaru poza granicę UE został potwierdzony przez odpowiedni urząd celny. Co więcej, wszystkie ww. warunki powinny być spełnione łącznie tzn. brak spełnienia choćby jednego z nich dyskwalifikuje daną transakcję, jako eksport towarów, dla którego istnieje możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0%.

Zobacz też: Co jest a co nie jest eksportem pośrednim

Należy zauważyć, że w obrocie gospodarczym stosuje się różne modele organizacji transportu towarów. W praktyce może zdarzyć się sytuacja, w której wywóz towarów przeznaczonych do eksportu odbywa się z terytorium innego państwa członkowskiego UE. W takim przypadku, może pojawić się wątpliwość, w którym państwie należy rozpoznać eksport towarów. W celu ustalenia miejsca opodatkowania transakcji eksportowej należy odwołać się do treści art. 32 dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zgodnie z którym, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub nabywcę lub też osobę trzecią, za miejsce dostawy uznaje się miejsce, w którym znajdują się towary w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy. Analogiczne rozwiązanie znalazło się w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem w przypadku transakcji eksportu towarów, jej opodatkowanie w Polsce jest uzależnione od tego, czy towary będące przedmiotem eksportu w momencie rozpoczęcia wysyłki znajdowały się na terytorium Polski.

Wskazane powyżej rozwiązanie może jednak ulec modyfikacji w zależności od tego, w jaki sposób zorganizowany będzie transport. Zgodnie bowiem z orzecznictwem sądów administracyjnych (zob. m. in. wyrok NSA z dnia 13 maja 2014 r., sygn. I FSK 636/13) w przypadku gdy towar przeznaczony do eksportu będzie podlegał rozładowaniu i tymczasowemu składowaniu w państwie członkowskim za pośrednictwem którego odbywa się eksport towarów, miejscem świadczenia (opodatkowania) takiej dostawy nie będzie Polska, lecz to inne państwo. Dla uznania danej dostawy za eksport towarów opodatkowany w miejscu, gdzie znajdują się towary w momencie rozpoczęcia wysyłki konieczne jest zachowanie zasady ciągłości transportu. Pogląd ten został zaprezentowany w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 25 czerwca 2012 r., sygn. I FPS 3/12, w której Sąd wskazał, że wywóz towarów w przypadku eksportu „powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze”.

Zobacz też: VAT- Otrzymanie zaliczki w eksporcie ze stawką 0%

Przykład

Polski podatnik zamierza dokonać eksportu towarów do Chin. Umowa handlowa przewiduje przewóz towarów z Katowic (przez Hamburg) do Chin, przy czym w Hamburgu towar nie będzie magazynowany, lecz zostanie on jedynie załadowany na statek płynący do Chin. W momencie rozpoczęcia wysyłki towar znajduje się w Katowicach. Wywóz towarów poza granice UE potwierdzi niemiecki organ celny.

W wymienionym przykładzie polski podatnik powinien w Polsce rozpoznać eksport towarów. W tym przypadku, przeładowanie towaru na statek w porcie w Hamburgu nie spowoduje przerwania ciągłości dostawy, bowiem będzie to czynność stanowiąca element transportu. Zwrócić należy ponadto uwagę, że w omawianym przykładzie nie wystąpi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) na terytorium Niemiec, z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 13 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Gdyby w omawianym przypadku zaistniała konieczność np. tymczasowego magazynowania towaru na terytorium Niemiec należałoby uznać, że miejscem rozpoczęcia transportu towarów było terytorium Niemiec.

Warto również zaznaczyć, że NSA w wyroku z dnia 3 grudnia 2014 r., (sygn. I FSK 1756/13) pośrednio potwierdza, że zdarzenia losowe tj. awaria środka transportu, wypadki drogowe itp., które z przyczyn obiektywnych mogły spowodować przerwanie transportu nie wpływają na zmianę miejsca opodatkowania dostawy towarów w ramach transakcji eksportowej. W tym jednak przypadku, należy zachować szczególną ostrożność, niezbędne jest skompletowanie dokumentacji dowodowej potwierdzającej przebieg transportu.

Tekst: Małgorzata Lehmann-Ziaja, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Moto
Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje
06 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

pokaż więcej
Proszę czekać...