Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi / Źródło zewnętrzne

Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

BikeWatch to prosty, lecz innowacyjny wynalazek, który przynosi liczne korzyści użytkownikom dróg. Urządzenie składa się z kosza na śmieci wyposażonego we wbudowany czujnik, rejestrujący zbliżających się rowerzystów z odległości 15–20 metrów oraz sygnalizatora, który informuje kierowców o nadchodzących użytkownikach ścieżki rowerowej. BikeWatch działa w taki sposób, aby zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów, jednocześnie pomagając kierowcom być bardziej świadomymi obecności rowerzystów. Urządzenie jest zasilane energią słoneczną.

Proste rozwiązania, spektakularny efekt

Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o długotrwałym użytkowaniu. Producent paneli słonecznych, które zasila urządzenie, udziela gwarancji na co najmniej 15 lat. Firma Primario Grande Sp. z o.o. oferuje dodatkowo 5 lat gwarancji, z możliwością przedłużenia poprzez usługę serwisowania. BikeWatch jest wyjątkowo uniwersalnym rozwiązaniem i może być zainstalowany na większości ścieżek rowerowych. Jedynym ograniczeniem może być architektura skrzyżowania. W przypadku istnienia barier czy przeszkód montaż urządzenia może być utrudniona. Pomysłodawca BikeWatch planuje wprowadzenie dodatkowych funkcji po wdrożeniu pierwszej wersji urządzenia i zobowiązuje się do dalszych prac nad udoskonaleniem i dostosowaniem urządzenia do rosnących potrzeb użytkowników.

Jazda na rowerze w Polsce rozwija się dynamicznie, ale aby zachować pozytywny trend, wszyscy musimy współpracować na rzecz bezpieczeństwa rowerzystów. Rząd, władze lokalne, kierowcy oraz sami rowerzyści – każdy ma swój wkład do wniesienia. Ogromnie się cieszę, że możemy dodać swoją cegiełkę do tego procesu w postaci BikeWatch. Mamy nadzieje, że to urządzenie zainteresuje włodarzy gmin i już niedługo rowerzyści będą go mijać podczas rowerowych przejażdżek – mówi Rafał Topolewski, twórca BikeWatch.

Wieloetapowa praca zespołowa 

Cały proces tworzenia BikeWatcha: od projektu do ostatecznej wersji urządzenia trwał 9 miesięcy. W trakcie prac zespół Rafała Topolewskiego współpracował z różnymi specjalistami, których wiedza i doświadczenie były kluczowe dla sukcesu projektu. Odbyły się również konsultacje z przyszłymi użytkownikami urządzenia, w tym kierowcami i cyklistami, które pozwoliły dostosować BikeWatch do ich potrzeb i oczekiwań. 

Przeprowadziliśmy setki symulacji, testów i prób, odbyliśmy dziesiątki konsultacji, m.in. z inżynierami z Wydziału Ruchu Drogowego Polskiej Policji czy Zespołem do działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy.Nie tylko samo urządzenie musiało spełnić restrykcyjne normy, ale również cały proces zabezpieczenia pomysłu przed ewentualnymi naruszeniami praw autorskich i patentowych. BikeWatch to jedyne takie urządzenie na świecie i z dumą możemy powiedzieć, że jest polskim wynalazkiem – wyjaśnia Rafał Topolewski.

Dużym wyzwaniem dla zespołu było również dostosowanie BikeWatcha do oczekiwań estetycznych użytkowników. Celem projektu nie było tylko stworzenie funkcjonalnego urządzenia, ale również takiego, które będzie atrakcyjne wizualnie. Projektanci pracowali nad jego designem, dbając o to, aby BikeWatch doskonale komponował się z otoczeniem ścieżek rowerowych. 

Pierwsze sygnały od uczestników ruchu drogowego

BikeWatch już przed premierą wzbudza duże zainteresowanie. Podczas etapu doskonalenia urządzenia Rafał Topolewski otrzymywał zapytania od miłośników dwóch kółek, na temat funkcji jakie będzie spełniał. Z różnych źródeł płynęły też propozycje oficjalnej nazwy. BikeWatch’em interesują się już również pierwsi włodarze gmin, stawiający na innowacyjne i ekologiczne rozwiązania, które podwyższają komfort i bezpieczeństwo lokalnych społeczności. 

Podczas nagrań do video promocyjnego, postawiliśmy BikeWatch na prawdziwym skrzyżowaniu drogowym.Niezwykle miło zaskoczyła nas reakcja przejeżdżających kierowców. Ostrzeżenia świetlne rzeczywiście przyciągnęły ich uwagę. Otrzymaliśmy pozytywny feedback potwierdzający, że BikeWatch wpływa nie tylko na bezpieczeństwo rowerzystów, ale również zwiększa komfort i spokój ducha kierujących samochodami – dodaje Rafał Topolewski.

BikeWatch to innowacyjne rozwiązanie, które może pomóc w zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa rowerzystów, korzystających ze ścieżek rowerowych. Przy odpowiednim wsparciu, dalszym rozwoju i współpracy z użytkownikami, to urządzenie ma szansę, aby stać się nieodłącznym elementem codziennego życia rowerzystów na całym świecie. Twórca BikeWatch wyraża przekonanie, że wprowadzenie tego rozwiązania do małej architektury miejskiej znacząco podniesie zarówno poczucie bezpieczeństwa wśród rowerzystów, jak i podniesie komfort jazdy kierowców.

Primario Grande Sp. z o.o. – właściciel marki Ławka Ogrodowa oraz Smart City. Producent małej architektury miejskiej i ogrodowej, oferującej innowacyjne i ekologiczne rozwiązania dla miast i osiedli. W ofercie producenta znajdziemy produkty wyposażenia przestrzeni miejskiej i ogrodu są w pełni funkcjonalne, ekologiczne i estetyczne, wykonane z trwałych, odpornych na wilgoć i inne czynniki zewnętrzne. 

Oprac. Piotr T. Szymański
rozwiń więcej
Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...