Czym różnią się bagażniki bazowe?

Czym różnią się bagażniki bazowe? / Taurus
Na rynku dostępnych jest wiele bagażników bazowych, czyli belek, do których montowane są bagażniki dachowe. Czym różnią się pomiędzy sobą?

Czym są bagażniki bazowe?

Bagażniki bazowe, które są podstawą do montowania na dachu m.in. boksów dachowych oraz specjalistycznych uchwytów rowerowych i narciarskich, powinny przede wszystkim umożliwiać bezpieczny transport. Eksperci z branży wskazują, że w ostatnich latach producenci przykładają jednak także coraz większą wagę do designu. Pojawiają się też nowe technologie, które poprawiają właściwości aerodynamiczne tego typu bagażników.

Jednym z popularnych sposobów zwiększania ładowności samochodów osobowych jest wykorzystanie bagażnika bazowego, składającego się ze stóp bagażnika oraz belek bazowych. Na polskim rynku można znaleźć wiele różnych modeli, odpowiednio dostosowanych do poszczególnych modeli aut. Elementy bagażnika dostępne są osobno, ale oferta sklepów obejmuje również kompletne i już wstępnie zmontowane bagażniki bazowe.

Zobacz też: Do czego służy szyberdach?

Jak wskazuje Jacek Radosz, ekspert firmy Taurus, która specjalizuje się w produkcji i dystrybucji boksów dachowych oraz innych urządzeń ułatwiających samochodowy transport, przewóz dodatkowego bagażu na dachu samochodów cieszy się w Polsce i innych krajach niesłabnącą popularnością.

To jeden z najczęściej wybieranych sposobów na zwiększenie ładowności auta. Główną zaletą bagażników bazowych jest szeroki zakres zastosowań. Na takiej podstawie możemy bowiem zamontować zarówno boks czy kosz dachowy, jak i specjalny uchwyt do przewożenia np. rowerów lub nart” – wyjaśnia Jacek Radosz.

Zobacz też: Jak właściwie dobrać hak holowniczy do samochodu?

Czym różnią się bagażniki bazowe? Stylem

W ciągu ostatniej dekady bagażniki bazowe czołowych producentów zaczęły coraz częściej przykuwać uwagę eleganckimi kształtami. Prym w branży wiodą w tym obszarze szwedzkie Thule, marka obecna w Polsce od dawna, oraz pochodzący z Nowej Zelandii Whispbar, czyli marka szerzej dostępna nad Wisłą dopiero od dwóch lat.

Niski profil oraz położenie blisko dachu samochodu. Harmonijne i opływowe kształty to podstawowe wyróżniki bagażników bazowych wysokiej jakości. Takie cechy posiadają m.in. Thule Wingbar oraz Whispbar Flush Bar, czyli propozycje dwóch głównych innowatorów branży. W ślad za stylowym designem idą także przy okazji właściwości aerodynamiczne. Można zatem powiedzieć, że ogólny trend sprowadza się do łączenia stylowego designu oraz aerodynamicznego kształtu” – komentuje ekspert firmy Taurus.

Rosnącą wagę wyglądu zewnętrznego potwierdzają też nagrody w dziedzinie designu. W ostatnich latach bagażniki bazowe Thule i Whispbar były nagradzane m.in. prestiżowymi wyróżnieniami iF Design Award, przyznawanymi w ramach jednego z najbardziej znaczących na świecie konkursów dotyczących designu.

Czym różnią się bagażniki bazowe? Współczynnikiem oporu powietrza

Drugim widocznym na rynku trendem jest rosnący nacisk na poprawę właściwości aerodynamicznych bagażników bazowych. Pod tym względem światowym liderem jest Whispbar. Marka ta może pochwalić się najlepszymi wynikami w tunelach aerodynamicznych. W efekcie opór powietrza oraz poziom hałasu są zredukowane nawet do 70 proc., co jest rekordowym rezultatem w całej branży.

Konstruktorzy Whispbar poszli tropem oczywistym, jeśli chodzi o aerodynamikę. Kształt belek nawiązuje bezpośrednio do skrzydeł lotniczych. Producent zastosował autorskie technologie – kontrolująca przepływ laminarny powietrza nad belką PerformaRidge oraz PerformaFill, dzięki którym udało się znacznie ograniczyć opór oraz poziom powstającego hałasu. Te dwa opatentowane pomysły sprawiają, że belki Whispbar są jedynymi naprawdę cichymi na rynku. To z kolei przekłada się na realne oszczędności po stronie użytkowników. Im bowiem bardziej opływowy kształt, tym mniejszy wzrost paliwożerności jazdy” – wskazuje Jacek Radosz.

Na poprawę właściwości aerodynamicznych stawia też drugi z liderów branży, czyli Thule. W swoich bagażnikach bazowych firma ta wykorzystuje m.in. technologie WindDiffuser oraz TrailEdge. Pierwsza z nich odpowiada za odchylanie strumienia powietrza, a druga z kolei zmniejsza opór powietrza.

Pod względem ładowności i mechanizmów montażu poszczególne modele bagażników bazowych oferują w swoich kategoriach cenowych podobne możliwości. Dlatego właśnie coraz większą rolę w konkurencji rynkowej odgrywa sprawa powiązanych ze sobą wyglądu i aerodynamiki. Projektanci przygotowują coraz bardziej stylowe projekty, lepiej komponujące się ze współczesnymi samochodami, a także gwarantujące lepszą opływowość oraz oszczędność. Na takich trendach korzysta oczywiście koniec końców użytkownik” – podsumowuje ekspert firmy Taurus.

Źródło: Materiały Taurus

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...