Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
fot. Smart
Największymi pożeraczami prądu w samochodzie są rozrusznik, klimatyzacja i wszelkiego rodzaju oświetlenie zewnętrzne. Poniżej kilka porad jak ograniczyć pobór prądu, co przełoży się na mniejsze zużycie układu elektrycznego, a nawet zmniejszy zużycie paliwa.

Największy złodziej prądu - rozrusznik

Jednorazowo najwięcej energii zużywa rozrusznik. Jeżeli pracuje w średniej wielkości silniku wysokoprężnym, to potrafi pobierać z akumulatora prąd o chwilowym natężeniu dochodzącym nawet do 500 amperów. Oznacza to, że może on rozładować do zera w temperaturze 20 stopni Celsjusza w pełni naładowany akumulator 48 Ah w ciągu 5 minut! Dlatego używanie rozrusznika nie może polegać na bezmyślnym kręceniu nim aż do chwili, kiedy silnik zacznie pracować. Najlepiej przeprowadzać rozruch w cyklach kilkusekundowych, z kilkudziesięciosekundowymi przerwami między nimi, nawet latem.

Uważa się, że akumulatory mają zdolność do niewielkiej regeneracji w czasie, gdy nie są obciążone. Nie do końca to prawda, niemniej jednak akumulator rozładowuje się wolniej, kiedy nie jest z niego pobierany maksymalny prąd przez dłuższy okres.

Klimatyzacji używaj z rozwagą

Używanie klimatyzacji powinno ograniczać się do czasu, kiedy jest to naprawdę niezbędne. Można zrozumieć kierowcę, który włączy ją przy 30 stopniach Celsjusza, aby obniżyć temperaturę w kabinie o 6 do 8 stopni. Ale nic nie usprawiedliwia, aby przy temperaturze zewnętrznej 24 stopnie utrzymywać we wnętrzu samochodu chłód czternasto- lub piętnastostopniowy. Dawniej nie było w samochodach w ogóle klimatyzacji i podróżowano wcale nie gorzej, niż dziś.

Zobacz również: Jak eksploatować klimatyzację?

Istotne są żarówki

Reflektory, złożone tylko z podstawowych pojedynczych świateł (2 x mijania, 2 x drogowe) zużywają około 110 do 120 watów mocy. Dodatkowe reflektory świateł długich to kolejne 120 watów. Jeżeli do tego doda się światła przeciwmgłowe, które niektórzy włączają wbrew obowiązującym przepisom przy każdej pogodzie, mamy dodatkowe odbiorniki o łącznej mocy 110 watów. Razem z alternatora tylko na światła przednie pobierane jest aż co najmniej 350 watów. Ze wszystkimi światłami pozycyjnymi, wskaźnikowymi itp. jest to prawie 400 watów. Do tego dochodzi głośno grające radio, które może pobierać, zależnie od mocy wyjściowej kanałów, nawet ponad 100 watów. W ten sposób zużywana jest prawie cała energia, dostarczana przez alternator. A gdzie doładowywanie akumulatora? A gdzie energia, konieczna do wzbudzenia alternatora (około 30 watów) energia konieczna do zasilania zapłonu, komputera, dmuchawy?

Zobacz również: Wymiana żarówek - jakie wybrać i jak zainstalować?

Wiele żarówek można zastąpić diodami elektroluminescencyjnymi, które są fabrycznie umieszczane w cokołach, typowych dla żarówek samochodowych. Po zastąpieniu 10 żarówek pięciowatowych diodami oszczędza się aż 45 watów mocy, czyli prawie tyle, ile zużywa jeden reflektor. Do jazdy dziennej też warto stosować albo węże diodowe, albo specjalne reflektorki z żarówkami 21 watów.

Czy warto oszczędzać energię elektryczną, skoro alternator jest w stanie dostarczyć jej 500, 600 a nawet więcej watów? Nie bierze się ona znikąd. 600 watów to 0,6 KW, czyli prawie 1 koń mechaniczny. O tyle zmniejsza się moc użyteczna silnika, gdy bezmyślny kierowca włączy wszystkie odbiorniki prądu. Przy silnikach dużej mocy jest to niezauważalne, ale w przypadku silnika o mocy 30 koni, a tyle lub niewiele więcej ma większość silników małolitrażowych, jest to wielkość znacząca. W praktyce oznacza to wzrost zużycia paliwa o 2 do 3%. Rocznie jest to 20 do 30 litrów paliwa. To o co najmniej 90 złotych mniej w portfelu.

Mniej świateł zewnętrznych, żarówki o mniejszej mocy, rozsądniejsze używanie klimatyzacji, umiejętne używanie rozrusznika, wyłączanie reflektorów podczas długich postojów, np. w korkach, to kolejne kilkadziesiąt litrów paliwa mniej rocznie. To kolejne kilkaset zaoszczędzonych złotych. I mniejsze ryzyko rozładowania akumulatora poniżej granicy, po przekroczeniu której rozruch silnika przy pomocy rozrusznika może być niemożliwy.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...