Zwiększanie mocy silnika
Jak to zrobić? Przyjęło się wśród kierowców przekonanie, że paliwo silnikowe jest tym lepsze, im wyższa jest jego liczba oktanowa. Jest to, w przypadku paliw popularnych przekonanie nieprawdziwe. Liczba oktanowa świadczy jedynie o ich odporności na samoistne zapalanie się w wyniku gwałtownego wzrostu ciśnienia w rozgrzanych cylindrach silnika.
Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF
Nazwa ta pochodzi od nazwy węglowodoru o ośmiu węglach w łańcuchu, czyli od oktanu. Jest on niezwykle odporny na samozapłon. Umówiono się, że gdy znajduje się on w stanie czystym, jego liczba oktanowa wynosi dokładnie 100. Wysoka liczba oktanowa wynika z zawartości w benzynie różnego rodzaju domieszek uszlachetniających, które utrudniają zapalenie się jej par w inny sposób, niż od iskry świecy zapłonowej.
Zobacz również: Montaż sportowego układu dolotowego
Domieszki te spowalniają jednocześnie proces ich spalania się. Oznacza to, że silnik, zasilany taką benzyną, gdy jest dostosowany do paliwa o niższej liczbie oktanowej, nie osiąga nigdy swojej pełnej mocy. Różnice mogą dochodzić nawet do kilkunastu i więcej procent. Można je wykryć jedynie na hamowni silnikowej lub podwoziowej. Tak więc używanie benzyn o zbyt wysokiej liczbie oktanowej ma tylko jeden pozytywny rezultat: wyraźnie cichszą pracę silnika, spowodowaną wolniejszym spalaniem się mieszanki paliwowo-powietrznej w jego cylindrach.
Są jednak paliwa o bardzo wysokiej liczbie oktanowej, przekraczającej 110, które używa się do zasilania silników pojazdów rajdowych, wyścigowych oraz samolotowych. Paliwa te posiadają jednak specjalne dodatki uszlachetniające, które zawierają dużo tlenu, uwalnianego z nich podczas spalania paliwa. Dzięki temu spalają się szybciej, niż paliwa popularne, przy jednocześnie bardzo mocno zredukowanej tendencji do samozapłonu, co pozwala na zwiększenie stopnia sprężania silnika, a tym samym na istotne powiększenie jego mocy.
Reasumując: aby wykorzystać całą moc silnika bez żadnych przeróbek i ulepszeń, należy spalać w nim paliwo o najniższej liczbie oktanowej, dopuszczalnej przez producenta samochodu. Jest to najtańszy ze znanych sposobów rozsądnego zwiększania mocy silnika – daje oszczędność rzędu 5 złotych na każdych 100 km, bez zmniejszenia się nawet o ułamek promila trwałości silnika.
W niektórych przypadkach – dotyczy to TYLKO starszych modeli silników – popularna bezołowiowa benzyna 95 będzie miała zbyt wysoką liczbę oktanową i wówczas, gdy zależy na wykorzystaniu maksymalnej mocy silnika, należy mieszać ją z benzyną ekstrakcyjną. Dla uzyskania paliwa, idealnego np. dla silników poloneza, fiata 125 p itp. stosunek benzyny 95 do benzyny ekstrakcyjnej, której liczba oktanowa jest ok. 70, może wynosić nawet 3:2. Dla bezpieczeństwa lepiej jednak zmieszać 20 litrów benzyny 95 z 5 litrami benzyny ekstrakcyjnej. Jest ona w sprzedaży detalicznej w małych opakowaniach dwukrotnie droższa od benzyny silnikowej, więc warto przemyśleć, czy ten sposób zwiększania osiągów silnika jest opłacalny.
Zobacz również: Modyfikacje układu wydechowego: porady