REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana żarówek to na tyle prosta czynność, że nie warto płacić za nią w warsztatach samochodowych. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wymiana żarówek to na tyle prosta czynność, że nie warto płacić za nią w warsztatach samochodowych. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość wymiany żarówek w swoim aucie to podstawa. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić żarówki w Skodzie Octavii I.

Na początku zalecamy zakupić odpowiedni zestaw do naszego samochodu. Jest to wydatek rzędu 20 złotych. W takim zestawie znajdują się żarówki potrzebne do wymiany (zazwyczaj po jednej sztuce).

REKLAMA

Światła mijania i drogowe

Pierwszy krok to wyłączenie przełącznika odpowiednich świateł. Wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę. Następnie zdejmujemy gumową osłonę z tyłu lampy. Odpinamy złącze od żarówki świateł mijania i świateł drogowych. Teraz naciskamy do dołu uchwyty mocujące i odczepiamy klamrę sprężystą z obydwu zaczepów plastikowych. Odchylamy klamrę do dołu i wyjmujemy uszkodzoną żarówkę z reflektora. Nową żarówkę instalujemy tak, żeby występy weszły w odpowiednie wycięcia obudowy. Następnie zamykamy klamrę sprężystą i wciskamy ją w zaczepy ustalające. Wciskamy złącze w oprawkę i zakładamy osłonę z tyłu reflektora, po czym zamykamy przednią maskę.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Światła postojowe

Pierwszy krok pozostaje bez zmian, otwieramy przednią maskę i zdejmujemy gumową osłonę z tyłu reflektora. Teraz wyjmujemy z reflektora oprawkę razem z żarówką. Demontujemy uszkodzoną żarówkę z oprawki i wymieniamy na nową. Następnie wciskamy oprawkę razem z żarówką do reflektora. Na końcu zamykamy przednią maskę.

Światła przeciwmgielne przednie

Otwieramy przednią maskę i zdejmujemy gumową osłonę w tylnej części reflektora. Odłączamy złącze elektryczne i wyjmujemy klamrę sprężystą z zaczepów po obu stronach reflektora, a następnie odchylamy do boku. Żarówkę wyjmujemy razem z przewodami i wymieniamy na nową. Nową żarówkę instalujemy w taki sposób, żeby wycięcia w jej cokole weszły w występy ustalające obudowy reflektora. Teraz zamykamy klamrę sprężystą i wciskamy ją w zaczepy ustalające. Podłączamy złącze wtykowe i zakładamy osłonę gumową z tyłu reflektora. Na końcu zamykamy przednią maskę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Kierunkowskaz przedni

Podnosimy przednią maskę, obracamy w lewo oprawkę żarówki i wyjmujemy z obudowy. Wciskamy delikatnie żarówkę w oprawkę, obracamy w lewo o ¼ obrotu i wyjmujemy żarówkę. Instalujemy nową poprzez wciśnięcie w oprawkę i obrócenie w prawo. Następnie wkładamy oprawkę z nową żarówką do lampy i mocujemy ją poprzez obrócenie w prawo. Zamykamy przednią maskę.

Kierunkowskazy boczne

Dociskamy palcami lampę kierunkowskazu do przodu, w kierunku reflektora. Następnie podważamy i wyjmujemy jej tylną część z otworu w błotniku. Nie należy przejmować się oporem jaki występuje podczas przesuwania lampy. Jest tam zamontowana sprężyna. Wyjmujemy oprawkę żarówki z obudowy, a następnie demontujemy samą żarówkę z oprawki i wymieniamy. Wkładamy oprawkę z nową żarówką do obudowy. Montujemy lampę w błotniku i wciskamy ją z drugiej strony w celu wprowadzenia sprężyny w ustalone położenie.

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Światło tylne

Nadwozie liftback

Otwieramy tylna klapę i odchylamy do boku osłonę lampy tylnej. Wciskamy zaczepy mocujące tak, żeby odblokować korpus lampy. Wyjmujemy go i wciskamy delikatnie uszkodzoną żarówkę w oprawę i obracamy o ¼ obrotu w lewo. Instalujemy nową żarówkę, wciskamy, i obracamy w prawo. Instalujemy korpus do lampy tylnej, dociskamy i mocujemy korpus za pomocą zaczepów. Na końcu zamykamy pokrywę bagażnika.

Nadwozie kombi

Otwieramy tylną klapę i odpinamy klapę bocznego schowka z lewej lub prawej strony (w zależności od tego, którą żarówkę wymieniamy). Obracamy zaciski na górze w pokrywie schowka o ¼ obrotu w lewo lub prawo. Naciskamy zaczep ustalający do dołu i wyjmujemy korpus lampy. Sposób wymiany żarówki pozostaje taki sam jak w nadwoziu liftback. Zamykamy pokrywę schowka w bagażniku i obracamy zaciski mocujące. Na końcu zamykamy tylną klapę.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola ciśnienia sprężania

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej

Otwieramy tylną klapę i odkręcamy w listwie uchwytu klosz lampy. Każda z lamp mocowana jest za pomocą wkrętów. Zdejmujemy klosz z lampy i wyjmujemy z korpusu lampy żarówkę. Po wymianie sprawdzamy uszczelkę klosza czy nie jest uszkodzona. Jeśli jest taka potrzeba, wymieniamy ją. Osadzamy klosz lampy zwracając uwagę na równomierne przyleganie uszczelki gumowej. Na końcu dokręcamy klosz i zamykamy tylną klapę.

Trzecie światło stopu

Nadwozie liftback

Pierwszy krok to ściśnięcie zewnętrznych zaczepów z tworzywa sztucznego do wewnątrz. Następnie wyjmujemy korpus lampy poprzez pociągnięcie do siebie. Wyjmujemy z korpusu lampy i wymieniamy uszkodzoną żarówkę. Wsuwamy korpus lampy do obudowy.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana sprzęgła.

Nadwozie kombi

Otwieramy tylną klapę i demontujemy trzecią lampę stopu. Odkręcamy trzy wkręty mocujące z korpusu lampy i odłączamy korpus od klosza lampy. Teraz wyjmujemy z korpusu lampy uszkodzoną żarówkę i instalujemy nową. Przykręcamy korpus lamy do klosza i montujemy całą lampę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA