REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana żarówek to na tyle prosta czynność, że nie warto płacić za nią w warsztatach samochodowych. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wymiana żarówek to na tyle prosta czynność, że nie warto płacić za nią w warsztatach samochodowych. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość wymiany żarówek w swoim aucie to podstawa. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić żarówki w Skodzie Octavii I.

Na początku zalecamy zakupić odpowiedni zestaw do naszego samochodu. Jest to wydatek rzędu 20 złotych. W takim zestawie znajdują się żarówki potrzebne do wymiany (zazwyczaj po jednej sztuce).

REKLAMA

Światła mijania i drogowe

Pierwszy krok to wyłączenie przełącznika odpowiednich świateł. Wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę. Następnie zdejmujemy gumową osłonę z tyłu lampy. Odpinamy złącze od żarówki świateł mijania i świateł drogowych. Teraz naciskamy do dołu uchwyty mocujące i odczepiamy klamrę sprężystą z obydwu zaczepów plastikowych. Odchylamy klamrę do dołu i wyjmujemy uszkodzoną żarówkę z reflektora. Nową żarówkę instalujemy tak, żeby występy weszły w odpowiednie wycięcia obudowy. Następnie zamykamy klamrę sprężystą i wciskamy ją w zaczepy ustalające. Wciskamy złącze w oprawkę i zakładamy osłonę z tyłu reflektora, po czym zamykamy przednią maskę.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Światła postojowe

Pierwszy krok pozostaje bez zmian, otwieramy przednią maskę i zdejmujemy gumową osłonę z tyłu reflektora. Teraz wyjmujemy z reflektora oprawkę razem z żarówką. Demontujemy uszkodzoną żarówkę z oprawki i wymieniamy na nową. Następnie wciskamy oprawkę razem z żarówką do reflektora. Na końcu zamykamy przednią maskę.

Światła przeciwmgielne przednie

Otwieramy przednią maskę i zdejmujemy gumową osłonę w tylnej części reflektora. Odłączamy złącze elektryczne i wyjmujemy klamrę sprężystą z zaczepów po obu stronach reflektora, a następnie odchylamy do boku. Żarówkę wyjmujemy razem z przewodami i wymieniamy na nową. Nową żarówkę instalujemy w taki sposób, żeby wycięcia w jej cokole weszły w występy ustalające obudowy reflektora. Teraz zamykamy klamrę sprężystą i wciskamy ją w zaczepy ustalające. Podłączamy złącze wtykowe i zakładamy osłonę gumową z tyłu reflektora. Na końcu zamykamy przednią maskę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Kierunkowskaz przedni

Podnosimy przednią maskę, obracamy w lewo oprawkę żarówki i wyjmujemy z obudowy. Wciskamy delikatnie żarówkę w oprawkę, obracamy w lewo o ¼ obrotu i wyjmujemy żarówkę. Instalujemy nową poprzez wciśnięcie w oprawkę i obrócenie w prawo. Następnie wkładamy oprawkę z nową żarówką do lampy i mocujemy ją poprzez obrócenie w prawo. Zamykamy przednią maskę.

Kierunkowskazy boczne

Dociskamy palcami lampę kierunkowskazu do przodu, w kierunku reflektora. Następnie podważamy i wyjmujemy jej tylną część z otworu w błotniku. Nie należy przejmować się oporem jaki występuje podczas przesuwania lampy. Jest tam zamontowana sprężyna. Wyjmujemy oprawkę żarówki z obudowy, a następnie demontujemy samą żarówkę z oprawki i wymieniamy. Wkładamy oprawkę z nową żarówką do obudowy. Montujemy lampę w błotniku i wciskamy ją z drugiej strony w celu wprowadzenia sprężyny w ustalone położenie.

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Światło tylne

Nadwozie liftback

Otwieramy tylna klapę i odchylamy do boku osłonę lampy tylnej. Wciskamy zaczepy mocujące tak, żeby odblokować korpus lampy. Wyjmujemy go i wciskamy delikatnie uszkodzoną żarówkę w oprawę i obracamy o ¼ obrotu w lewo. Instalujemy nową żarówkę, wciskamy, i obracamy w prawo. Instalujemy korpus do lampy tylnej, dociskamy i mocujemy korpus za pomocą zaczepów. Na końcu zamykamy pokrywę bagażnika.

Nadwozie kombi

Otwieramy tylną klapę i odpinamy klapę bocznego schowka z lewej lub prawej strony (w zależności od tego, którą żarówkę wymieniamy). Obracamy zaciski na górze w pokrywie schowka o ¼ obrotu w lewo lub prawo. Naciskamy zaczep ustalający do dołu i wyjmujemy korpus lampy. Sposób wymiany żarówki pozostaje taki sam jak w nadwoziu liftback. Zamykamy pokrywę schowka w bagażniku i obracamy zaciski mocujące. Na końcu zamykamy tylną klapę.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola ciśnienia sprężania

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej

Otwieramy tylną klapę i odkręcamy w listwie uchwytu klosz lampy. Każda z lamp mocowana jest za pomocą wkrętów. Zdejmujemy klosz z lampy i wyjmujemy z korpusu lampy żarówkę. Po wymianie sprawdzamy uszczelkę klosza czy nie jest uszkodzona. Jeśli jest taka potrzeba, wymieniamy ją. Osadzamy klosz lampy zwracając uwagę na równomierne przyleganie uszczelki gumowej. Na końcu dokręcamy klosz i zamykamy tylną klapę.

Trzecie światło stopu

Nadwozie liftback

Pierwszy krok to ściśnięcie zewnętrznych zaczepów z tworzywa sztucznego do wewnątrz. Następnie wyjmujemy korpus lampy poprzez pociągnięcie do siebie. Wyjmujemy z korpusu lampy i wymieniamy uszkodzoną żarówkę. Wsuwamy korpus lampy do obudowy.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana sprzęgła.

Nadwozie kombi

Otwieramy tylną klapę i demontujemy trzecią lampę stopu. Odkręcamy trzy wkręty mocujące z korpusu lampy i odłączamy korpus od klosza lampy. Teraz wyjmujemy z korpusu lampy uszkodzoną żarówkę i instalujemy nową. Przykręcamy korpus lamy do klosza i montujemy całą lampę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA