REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana żarówek to na tyle prosta czynność, że nie warto płacić za nią w warsztatach samochodowych. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wymiana żarówek to na tyle prosta czynność, że nie warto płacić za nią w warsztatach samochodowych. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość wymiany żarówek w swoim aucie to podstawa. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić żarówki w Skodzie Octavii I.

Na początku zalecamy zakupić odpowiedni zestaw do naszego samochodu. Jest to wydatek rzędu 20 złotych. W takim zestawie znajdują się żarówki potrzebne do wymiany (zazwyczaj po jednej sztuce).

REKLAMA

Światła mijania i drogowe

Pierwszy krok to wyłączenie przełącznika odpowiednich świateł. Wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę. Następnie zdejmujemy gumową osłonę z tyłu lampy. Odpinamy złącze od żarówki świateł mijania i świateł drogowych. Teraz naciskamy do dołu uchwyty mocujące i odczepiamy klamrę sprężystą z obydwu zaczepów plastikowych. Odchylamy klamrę do dołu i wyjmujemy uszkodzoną żarówkę z reflektora. Nową żarówkę instalujemy tak, żeby występy weszły w odpowiednie wycięcia obudowy. Następnie zamykamy klamrę sprężystą i wciskamy ją w zaczepy ustalające. Wciskamy złącze w oprawkę i zakładamy osłonę z tyłu reflektora, po czym zamykamy przednią maskę.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Światła postojowe

Pierwszy krok pozostaje bez zmian, otwieramy przednią maskę i zdejmujemy gumową osłonę z tyłu reflektora. Teraz wyjmujemy z reflektora oprawkę razem z żarówką. Demontujemy uszkodzoną żarówkę z oprawki i wymieniamy na nową. Następnie wciskamy oprawkę razem z żarówką do reflektora. Na końcu zamykamy przednią maskę.

Światła przeciwmgielne przednie

Otwieramy przednią maskę i zdejmujemy gumową osłonę w tylnej części reflektora. Odłączamy złącze elektryczne i wyjmujemy klamrę sprężystą z zaczepów po obu stronach reflektora, a następnie odchylamy do boku. Żarówkę wyjmujemy razem z przewodami i wymieniamy na nową. Nową żarówkę instalujemy w taki sposób, żeby wycięcia w jej cokole weszły w występy ustalające obudowy reflektora. Teraz zamykamy klamrę sprężystą i wciskamy ją w zaczepy ustalające. Podłączamy złącze wtykowe i zakładamy osłonę gumową z tyłu reflektora. Na końcu zamykamy przednią maskę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Kierunkowskaz przedni

Podnosimy przednią maskę, obracamy w lewo oprawkę żarówki i wyjmujemy z obudowy. Wciskamy delikatnie żarówkę w oprawkę, obracamy w lewo o ¼ obrotu i wyjmujemy żarówkę. Instalujemy nową poprzez wciśnięcie w oprawkę i obrócenie w prawo. Następnie wkładamy oprawkę z nową żarówką do lampy i mocujemy ją poprzez obrócenie w prawo. Zamykamy przednią maskę.

Kierunkowskazy boczne

Dociskamy palcami lampę kierunkowskazu do przodu, w kierunku reflektora. Następnie podważamy i wyjmujemy jej tylną część z otworu w błotniku. Nie należy przejmować się oporem jaki występuje podczas przesuwania lampy. Jest tam zamontowana sprężyna. Wyjmujemy oprawkę żarówki z obudowy, a następnie demontujemy samą żarówkę z oprawki i wymieniamy. Wkładamy oprawkę z nową żarówką do obudowy. Montujemy lampę w błotniku i wciskamy ją z drugiej strony w celu wprowadzenia sprężyny w ustalone położenie.

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Światło tylne

Nadwozie liftback

Otwieramy tylna klapę i odchylamy do boku osłonę lampy tylnej. Wciskamy zaczepy mocujące tak, żeby odblokować korpus lampy. Wyjmujemy go i wciskamy delikatnie uszkodzoną żarówkę w oprawę i obracamy o ¼ obrotu w lewo. Instalujemy nową żarówkę, wciskamy, i obracamy w prawo. Instalujemy korpus do lampy tylnej, dociskamy i mocujemy korpus za pomocą zaczepów. Na końcu zamykamy pokrywę bagażnika.

Nadwozie kombi

Otwieramy tylną klapę i odpinamy klapę bocznego schowka z lewej lub prawej strony (w zależności od tego, którą żarówkę wymieniamy). Obracamy zaciski na górze w pokrywie schowka o ¼ obrotu w lewo lub prawo. Naciskamy zaczep ustalający do dołu i wyjmujemy korpus lampy. Sposób wymiany żarówki pozostaje taki sam jak w nadwoziu liftback. Zamykamy pokrywę schowka w bagażniku i obracamy zaciski mocujące. Na końcu zamykamy tylną klapę.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola ciśnienia sprężania

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej

Otwieramy tylną klapę i odkręcamy w listwie uchwytu klosz lampy. Każda z lamp mocowana jest za pomocą wkrętów. Zdejmujemy klosz z lampy i wyjmujemy z korpusu lampy żarówkę. Po wymianie sprawdzamy uszczelkę klosza czy nie jest uszkodzona. Jeśli jest taka potrzeba, wymieniamy ją. Osadzamy klosz lampy zwracając uwagę na równomierne przyleganie uszczelki gumowej. Na końcu dokręcamy klosz i zamykamy tylną klapę.

Trzecie światło stopu

Nadwozie liftback

Pierwszy krok to ściśnięcie zewnętrznych zaczepów z tworzywa sztucznego do wewnątrz. Następnie wyjmujemy korpus lampy poprzez pociągnięcie do siebie. Wyjmujemy z korpusu lampy i wymieniamy uszkodzoną żarówkę. Wsuwamy korpus lampy do obudowy.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana sprzęgła.

Nadwozie kombi

Otwieramy tylną klapę i demontujemy trzecią lampę stopu. Odkręcamy trzy wkręty mocujące z korpusu lampy i odłączamy korpus od klosza lampy. Teraz wyjmujemy z korpusu lampy uszkodzoną żarówkę i instalujemy nową. Przykręcamy korpus lamy do klosza i montujemy całą lampę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA