REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A obsługa paska klinowego
Opel Vectra A obsługa paska klinowego

REKLAMA

REKLAMA

Paski klinowe i wieloklinowe również ulegają zużyciu. W poradniku tym pokażemy jak dokonać regulacji i wymiany paska klinowego i wieloklinowego w Oplu Vectra A.

Wiele osób zapomina o regularnej kontroli paska klinowego. Najlepiej robić to dwa razy do roku. Nie potrzeba na to wiele czasu a do tego nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów.

REKLAMA

W przypadku tych dwóch pasków nie ma konkretnego przebiegu, przy którym należy dokonać wymiany. Wszelkie działania podejmujemy w oparciu o wstępne oględziny. Od tego właśnie zaczniemy naszą pracę. Pasek musi zostać wymieniony kiedy widać jego nadmierne zużyty. Wszelkie pęknięcia i znajdujące się na nim ślady oleju bezwzględnie kwalifikują go do wymiany. Zerwanie takiego paska może skutecznie unieruchomić nasz samochód. Bez ładowania nasze auto daleko nie zajedzie.

Zobacz też: Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Zaczniemy od zwykłego paska klinowego. Jeżeli dostęp do paska wydaje nam się utrudniony to należy wymontować przewód dolotowy powietrza, który znajduje się pomiędzy filtrem powietrza a silnikiem.  Następnie luzujemy dolną śrubę mocowania alternatora. Tak samo robimy z górną śrubą mocowania alternatora do napinacza. W autach wyprodukowanych do sierpnia 1994 roku należy odchylić alternator w kierunku silnika. Efektem tego będzie poluzowanie paska klinowego.

Zobacz też: Opel Vectra A: kontrola i wymiana płynu w układzie chłodzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W modelach wyprodukowanych po tym okresie na napinaczu jest specjalna śruba napinająca. Odkręcanie jej powoduje odsuwanie alternatora.

W silniku 1.7 Diesel należy poluzować mocowanie alternatora do wspornika oraz napinacza. Teraz będziemy mogli odchylić go na bok. Na końcu, we wszystkich wersjach silnikowych należy zdjąć pasek klinowy.

Przechodzimy do montażu i naciągnięcia paska klinowego. Najpierw zakładamy pasek klinowy na koła pasowe. Następnie odsuwamy alternator za pomocą metalowej łyżki i dokręcamy jego górne mocowanie. W modelach od września 1994 należy obracać śrubę napinająca do momentu aż pasek zostanie naciągnięty. Pozostaje nam sprawdzić prawidłowy naciąg paska.\

Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola paska klinowego

Od prawidłowego naciągu zależy jak długo będziemy go eksploatować. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do tego typu przyrządów. Pozostaje nam alternatywna metoda, nie tak dokładna ale dająca pewien obraz. Naciąg jest prawidłowy jeśli można ugiąć pasek na około 5mm w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Teraz dokręcamy śruby mocowania alternatora i montujemy przewód dolotowy powietrza.

Przechodzimy do paska wieloklinowego, który zastąpił tradycyjny pasek klinowy. Występuje on w następujących modelach:

  • X16SZ – wersja ze wspomaganiem
  • C16NZ
  • C16NZ2
  • C18NZ – od IX 1992
  • C20NE – od IX 1992
  • C20XE – od IX 1992
  • X20XEV
  • C25XE

REKLAMA

W tym przypadku jest on praktycznie bezobsługowy. Napędza on alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego i sprężarkę klimatyzacji jeśli występuje w naszym aucie. Regulację naciągu przeprowadzamy tylko i wyłącznie podczas wymiany któregoś z wyżej wymienionych elementów.

Pasek podlega również wymianie jeśli zauważymy, że stracił elastyczność i są widoczne na nim wyraźne pęknięcia. Głośna praca również jest objawem świadczącym o konieczności wymiany. Uszkodzenia mechaniczne, wszelkiego rodzaju wyrwania, pęknięcia na żebrach są wyraźnym znakiem, że czeka nas wymiana.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa

Przystępujemy do wymontowania paska wieloklinowego. Na początku należy poluzować dwie śruby mocujące alternator na dole wspornika. Następnie luzujemy górną śrubę i odciągamy alternator od silnika. W taki sposób luzujemy naciąg paska wieloklinowego. Teraz możemy swobodnie wyjąć pasek. Oglądamy go dokładnie pod kątem zużycia i uszkodzeń mechanicznych.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności i jest bardzo szybki. Najpierw przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. W tym celu odsuwamy alternator od silnika i wsadzamy klucz w korpus alternatora. Regulację naciągu najlepiej robić za pomocą klucza dynamometrycznego. W przypadku nowego paska moment wynosi 55Nm. Dla używanego jest mniejszy o 5Nm.

Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola paska klinowego

W takim ustawieniu dokręcamy śrubę zaciskową oraz dwie śruby dolnego mocowania alternatora. Pozostaje nam zamontować przewód dolotowy powietrza jeśli był wcześniej zdemontowany w celu ułatwienia dojścia.

Zalecamy używać paski klinowe i wieloklinowe dobrych firm. Najczęściej nie ma z nimi problemu podczas długiej eksploatacji. Zdarzają się przypadki, że po wymontowaniu któregoś z elementów, które są napędzane przez pasek klinowy, jego praca ulega pogorszeniu. Najczęściej objawia się to głośną pracą. W takim przypadku regulacja naciągu nie wiele może pomóc. Zakup nowego paska całkowicie usunie ten problem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

REKLAMA