REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A obsługa paska klinowego
Opel Vectra A obsługa paska klinowego

REKLAMA

REKLAMA

Paski klinowe i wieloklinowe również ulegają zużyciu. W poradniku tym pokażemy jak dokonać regulacji i wymiany paska klinowego i wieloklinowego w Oplu Vectra A.

Wiele osób zapomina o regularnej kontroli paska klinowego. Najlepiej robić to dwa razy do roku. Nie potrzeba na to wiele czasu a do tego nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku tych dwóch pasków nie ma konkretnego przebiegu, przy którym należy dokonać wymiany. Wszelkie działania podejmujemy w oparciu o wstępne oględziny. Od tego właśnie zaczniemy naszą pracę. Pasek musi zostać wymieniony kiedy widać jego nadmierne zużyty. Wszelkie pęknięcia i znajdujące się na nim ślady oleju bezwzględnie kwalifikują go do wymiany. Zerwanie takiego paska może skutecznie unieruchomić nasz samochód. Bez ładowania nasze auto daleko nie zajedzie.

Zobacz też: Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Zaczniemy od zwykłego paska klinowego. Jeżeli dostęp do paska wydaje nam się utrudniony to należy wymontować przewód dolotowy powietrza, który znajduje się pomiędzy filtrem powietrza a silnikiem.  Następnie luzujemy dolną śrubę mocowania alternatora. Tak samo robimy z górną śrubą mocowania alternatora do napinacza. W autach wyprodukowanych do sierpnia 1994 roku należy odchylić alternator w kierunku silnika. Efektem tego będzie poluzowanie paska klinowego.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: kontrola i wymiana płynu w układzie chłodzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W modelach wyprodukowanych po tym okresie na napinaczu jest specjalna śruba napinająca. Odkręcanie jej powoduje odsuwanie alternatora.

W silniku 1.7 Diesel należy poluzować mocowanie alternatora do wspornika oraz napinacza. Teraz będziemy mogli odchylić go na bok. Na końcu, we wszystkich wersjach silnikowych należy zdjąć pasek klinowy.

Przechodzimy do montażu i naciągnięcia paska klinowego. Najpierw zakładamy pasek klinowy na koła pasowe. Następnie odsuwamy alternator za pomocą metalowej łyżki i dokręcamy jego górne mocowanie. W modelach od września 1994 należy obracać śrubę napinająca do momentu aż pasek zostanie naciągnięty. Pozostaje nam sprawdzić prawidłowy naciąg paska.\

Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola paska klinowego

Od prawidłowego naciągu zależy jak długo będziemy go eksploatować. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do tego typu przyrządów. Pozostaje nam alternatywna metoda, nie tak dokładna ale dająca pewien obraz. Naciąg jest prawidłowy jeśli można ugiąć pasek na około 5mm w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Teraz dokręcamy śruby mocowania alternatora i montujemy przewód dolotowy powietrza.

Przechodzimy do paska wieloklinowego, który zastąpił tradycyjny pasek klinowy. Występuje on w następujących modelach:

  • X16SZ – wersja ze wspomaganiem
  • C16NZ
  • C16NZ2
  • C18NZ – od IX 1992
  • C20NE – od IX 1992
  • C20XE – od IX 1992
  • X20XEV
  • C25XE

W tym przypadku jest on praktycznie bezobsługowy. Napędza on alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego i sprężarkę klimatyzacji jeśli występuje w naszym aucie. Regulację naciągu przeprowadzamy tylko i wyłącznie podczas wymiany któregoś z wyżej wymienionych elementów.

Pasek podlega również wymianie jeśli zauważymy, że stracił elastyczność i są widoczne na nim wyraźne pęknięcia. Głośna praca również jest objawem świadczącym o konieczności wymiany. Uszkodzenia mechaniczne, wszelkiego rodzaju wyrwania, pęknięcia na żebrach są wyraźnym znakiem, że czeka nas wymiana.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa

Przystępujemy do wymontowania paska wieloklinowego. Na początku należy poluzować dwie śruby mocujące alternator na dole wspornika. Następnie luzujemy górną śrubę i odciągamy alternator od silnika. W taki sposób luzujemy naciąg paska wieloklinowego. Teraz możemy swobodnie wyjąć pasek. Oglądamy go dokładnie pod kątem zużycia i uszkodzeń mechanicznych.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności i jest bardzo szybki. Najpierw przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. W tym celu odsuwamy alternator od silnika i wsadzamy klucz w korpus alternatora. Regulację naciągu najlepiej robić za pomocą klucza dynamometrycznego. W przypadku nowego paska moment wynosi 55Nm. Dla używanego jest mniejszy o 5Nm.

Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola paska klinowego

W takim ustawieniu dokręcamy śrubę zaciskową oraz dwie śruby dolnego mocowania alternatora. Pozostaje nam zamontować przewód dolotowy powietrza jeśli był wcześniej zdemontowany w celu ułatwienia dojścia.

Zalecamy używać paski klinowe i wieloklinowe dobrych firm. Najczęściej nie ma z nimi problemu podczas długiej eksploatacji. Zdarzają się przypadki, że po wymontowaniu któregoś z elementów, które są napędzane przez pasek klinowy, jego praca ulega pogorszeniu. Najczęściej objawia się to głośną pracą. W takim przypadku regulacja naciągu nie wiele może pomóc. Zakup nowego paska całkowicie usunie ten problem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA