Oleje przekładniowe

Oleje przekładniowe. Fot. Fotolia
Tak samo, jak smarowanie mechanizmów silnika, ważne jest smarowanie układu przekładniowego, czyli skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. Podobnie jak silnik, przekładnie smaruje się olejem.

W sprzedaży jest sporo różnych olei przekładniowych, wybór jest więc duży i można dobrać najbardziej odpowiedni dla danego samochodu. Należy zawsze stosować olej, zalecany przez producenta samochodu – jest on najodpowiedniejszy i gwarantuje długotrwałą, niezawodną pracę mechanizmów. W przypadku samodzielnego wyboru oleju, np. z braku fabrycznej instrukcji pojazdu, można kierować się następującymi wskazówkami.

Zobacz też: Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

O jakości oleju mówią symbole jego światowej klasy jakościowej. Najgorsze, prawie bez dodatków uszlachetniających, są oleje klasy API-GL 1, nieco lepsze, zalecane do przekładni ślimakowych są oleje klasy API-GL 2. W manualnych skrzyniach biegów i mechanizmach różnicowych powinny być stosowane oleje klasy co najmniej API-GL 3. Do przekładni hipoidalnych, bardzo obciążonych, odpowiedni jest olej klasy API-GL 4, zawierający sporo różnych dodatków uszlachetniających. Do przekładni hipoidalnych, bardzo obciążonych, odpowiedni jest olej klasy API-GL 5. W przekładniach hipoidalnych o największym możliwych obciążeniach stosuje się oleje klasy API-GL 6.

Wszystkie wyżej wymienione są olejami mineralnymi. Używany przy oznaczeniu klasy lepkości oleju międzynarodowy symbol EP świadczy o odporności oleju na olbrzymie naciski. Taki olej dodatkowo tworzy na smarowanych powierzchniach błonę, zapobiegającą zatarciu i zmniejszającą zużycie w najcięższych warunkach.

Zobacz też: Co oznaczają symbole na pojemnikach olei silnikowych?

Lepkość oleju określa się według sześciostopniowej skali SAE. Są to SAE 75, SAE 80, SAE 85, SAE 90, SAE 140 i SAE 250. Oleje o lepkości SAE 75 nie nadają się do stosowania w temperaturach klimatu umiarkowanego i gorącego. Są przeznaczone do pracy przy bardzo silnych mrozach panujących na terenach arktycznych. W naszych warunkach klimatycznych najodpowiedniejszy zimą jest olej SAE 80. Oleje klasy SAE 90 mogą być stosowane całorocznie w strefie klimatu umiarkowanego, zaś oleje SAE 140 i SAE 250 mają zastosowanie w samochodach ciężarowych latem, przy czym wymieniony jako ostatni może być użytkowany nawet w klimacie tropikalnym.

W powszechnie używanych samochodach stosuje się oleje wielosezonowe, o następujących oznaczeniach klasy lepkości:
SAE 70/90 – znajduje zastosowanie w temperaturach od minus 40 stopni wzwyż.
SAE 80/90 – nie może być stosowany podczas dużych mrozów, gdyż krzepnie już przy minus 25 stopniach.
SAE 85/140 – krzepnie już przy minus 20 stopniach, za to zachowuje lepkość nawet podczas upałów.
SAE 85/140 – nadaje się do stosowania tylko podczas bardzo łagodnych zim, za to znakomicie znosi największe upały naszej strefy klimatycznej.

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Oleje przekładniowe przeznaczone do skrzyń manualnych nie mogą być stosowane w skrzyniach automatycznych.

Moto
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje
06 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

pokaż więcej
Proszę czekać...