Jak działa Haldex 5?
REKLAMA
REKLAMA
Jak Haldex 5 dzieli napęd?
W przypadku aut wyposażonych w układ Haldex 5 jest możliwość całkowitego przenoszenia napędu pomiędzy przednią a tylną osią. Wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy i od warunków panujących na drodze.
REKLAMA
Podczas jazdy po autostradzie autem wyposażonym w układ Haldex 5 cały moment obrotowy jest przenoszony na przednie koła. W takich warunkach nie ma konieczności korzystania z napędu 4x4. Takie rozwiązanie sprzyja oszczędzaniu paliwa.
Zobacz też: Drogi o układzie pasów 2+1. Czy to się sprawdza?
REKLAMA
W przypadku jazdy po mniej przyczepnej nawierzchni, takiej jak szutrowa droga, przenoszenie momentu obrotowego jest uzależnione od przyczepności przednich kół. Jeśli nie jest wystarczająca do skutecznego napędzania auta, moment jest przenoszony także na tylne koła, aby zwiększyć przyczepność auta.
W przypadku ekstremalnie śliskiej lub grząskiej nawierzchni, kiedy przednie koła mają poważne problemy z utrzymaniem przyczepności, cały moment obrotowy może zostać przekazany na tylne koła.
Układ elektroniczny sterujący napędem na bieżąco kontroluje warunki, w jakich porusza się pojazd i analizuje informacje zebrane z czujników.
Producent układu Haldex dał możliwość konstruktorom samochodów indywidualnego programowania charakterystyki przenoszenia napędu pomiędzy osiami. W przypadku Volvo V40 Cross Country na tylną oś może trafić maksymalnie 90% momentu obrotowego.
Zobacz też: Czym różni się świeca zapłonowa przeznaczona do silników z instalacją LPG od zwykłej?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.