REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób tworzy się lakier samochodowy?

Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie
Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Tworzenie palety kolorów dla nowego modelu samochodu to proces równie skomplikowany co efektowny. W jaki sposób tworzy się lakiery samochodowe pokazujemy na przykładzie Lexusa.

W jaki sposób tworzy się lakier samochodowy? Zaangażowany zespół specjalistów

Nabywcy Lexusów mogą wybierać z palety 30 kolorów, która jest sukcesywnie odświeżana, przede wszystkim przy wprowadzaniu nowych modeli lub generacji samochodów. Tworzeniem nowych odcieni zajmuje się Dział Projektowania Kolorów, zatrudniający specjalistów w niezwykle rzadko spotykanej dziedzinie. – „Kolor ma wydobywać i podkreślać charakter auta. To kwestia psychologii postrzegania barw” – mówi szef zespołu projektantów, Yoichiro Kitamura – „Studiując projektowanie produktów poznawałem te zagadnienia, jednak w przypadku samochodów obszar uwarunkowań jest wyjątkowo szeroki. Nasz zespół tworzą ludzie z doświadczeniem z różnorodnych branż, od grafiki po tekstylia, dzięki temu każdy wnosi do procesu twórczego coś nowego”.

REKLAMA

Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie

Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie

Lexus

Lexus

Zobacz też: Test Lexus RX200t

Jak długo trwa projektowanie nowego odcienia koloru?

REKLAMA

Projektowanie nowego odcienia lakieru może trwać nawet trzy lata i odbywa się we współpracy z ośrodkami z Europy i USA. Zaczyna się od pomysłu, którego inspiracją jest rodzaj i charakter auta – sedan, crossover czy coupé, reprezentacyjne, rodzinne czy sportowe. Realizacja pomysłu musi uwzględniać realia techniczne, czasami wymaga opracowania nowej technologii.

Każdy nowy odcień przechodzi szereg prób w praktyce. W mieszalniku, do którego trafiają odpowiednie porcje różnobarwnych pigmentów, przygotowywane są próbki lakieru, którym następnie pokrywane są niewielkie, prostokątne arkusze aluminiowej blachy. Polakierowane arkusze dają się wyginać, co umożliwia ocenę wyglądu lakieru na krzywiznach karoserii. Projektanci oglądają próbki w różnych warunkach oświetlenia – w pomieszczeniach i na zewnątrz, przy świetle sztucznym i naturalnym, w słońcu i przy zachmurzeniu, o różnych porach dnia i roku.

Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie

Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie

Lexus

Lexus

Gdy nowy odcień zostanie wstępnie zaakceptowany, pora na kolejny etap oceny. Lakierem pokrywana jest naturalnej wielkości makieta samochodu o karoserii wyrzeźbionej z gliny. Makieta ustawiona jest na zdalnie sterowanej obrotowej platformie w pomieszczeniu z rozsuwanym dachem, dzięki czemu samochód można oglądać z dowolnej strony w sztucznym i naturalnym świetle.  Dopiero teraz można zobaczyć, czy kolor rzeczywiście pasuje do auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie

Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie

Lexus

Lexus

Warstwy lakieru samochodowego

REKLAMA

Sam kolor to jednak nie wszystko. Lakiery takie jak opracowany dla Lexusa NX Sonic Quartz czy uhonorowany nagrodą Auto Color Award lakier Sonic Titanium składają się nawet z pięciu warstw. W przypadku Sonic Quartz między warstwą podkładową a przezroczystą wierzchnią warstwą ochronną jest warstwa kryjącego białego lakieru, na niej lakier perłowy, a następnie cieniutka warstewka lakieru z mikroskopijnymi płatkami miki. Daje to efekt podobny do powierzchni śniegu, która przybiera inny odcień w zależności od oświetlenia. Z kolei Sonic Silver wygląda jak czysty metal.

Skoro już jesteśmy przy warstwach, warto wspomnieć o technologii opracowanej dla Lexusa LS czwartej generacji. Pokrycie Anti-Scratch Clear Coat to przejrzysta wierzchnia warstwa ochronna, która dzięki elastyczności wynikającej ze specjalnej budowie molekularnej ma zdolność do samoczynnego naprawiania drobnych zarysowań, dając samochodowi dłuższą młodość.

Źródło: Lexus

Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie
Lexus
Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie
Lexus
Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie
Lexus
Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie
Lexus
Produkcja lakieru samochodowego w Lexusie
Lexus
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA