Co Polacy myślą o obowiązku jazdy na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
rozwiń więcej
mgr inż. Anna Zielińska
rozwiń więcej
Co Polacy myślą o obowiązku jazdy na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS Fot. Fotolia
Badania opinii społecznej dotyczące obowiązku jazdy na światłach przez cały rok zostały zrealizowane przez Pracownię Badań Społecznych GfK Polonia w ramach badań cykliczne przeprowadzanych co 2 tygodnie na reprezentatywnej grupie Polaków od 15 roku życia.

Dla uzyskania reprezentatywnej grupy kierowców (ok. 50% dorosłych Polaków prowadzi jakiś pojazd) badania zrealizowano w dwóch turach:

  • I tura w dniach 2-6 października 2008 roku,
  • II tura 16-20 października 2008 roku.

W badaniu zadano 5 pytań. Oprócz pytania o stosunek do istniejących i proponowanych przepisów, respondentów spytano również o ich zdanie na temat wpływu jazdy z włączonymi światłami w dzień na zagrożenia na drodze oraz warunki poruszania się po drogach. Zbadano również opinię respondentów na temat ewentualnego wzrostu kosztów eksploatacji pojazdu, spowodowanych jazdą z włączonymi światłami w dzień. Wyniki badania wykazały, że większość Polaków (58%) popiera wprowadzenie obowiązku jazdy z włączonymi światłami w dzień przez cały rok.

Zobacz też: Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

Rozwiązanie to przez większość uczestników ruchu (63%) jest postrzegane jako skuteczny środek poprawy bezpieczeństwa, który bardziej pomaga uczestnikom rozpoznać zagrożenie niż przeszkadza w obserwacji. Przy czym jest to opinia zarówno kierowców jak i pieszych. Zdaniem respondentów główną wadą tego rozwiązania są podwyższone koszty spowodowane zwiększoną częstotliwością wymiany żarówek i dodatkowym zużyciem paliwa.

Zobacz też: Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok: doświadczenia zagraniczne. Analiza eksperta ITS

Bardzo znamienny jest fakt, że przeciwnicy jazdy z włączonymi światłami w dzień protestują przede wszystkim ze względu na zwiększone koszty eksploatacji, a w mniejszym stopniu ze względu na niską skuteczność i uciążliwość. Podobne wyniki uzyskano w dwóch innych, niezależnych badaniach opinii społecznej (OBOP, GfK Polonia).

Warto zauważyć, że poparcie społeczne dla obowiązku jazdy z włączonymi światłami jest zbieżne z opiniami ekspertów, natomiast w niektórych kwestiach szczegółowych opinie badanych są dalekie od obiektywnych danych (np. skala dodatkowego zużycia paliwa czy żarówek).

Moto
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje
06 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

pokaż więcej
Proszę czekać...