Koniec czarnych tablic rejestracyjnych? Wykasują z CEPiK rekordy archiwalne

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
koniec czarnych tablic rejestracyjnych, czarne tablice rejestracyjne, czarne blachy / Koniec czarnych tablic rejestracyjnych? Wykasują z CEPiK rekordy archiwalne / Kuba Brzeziński / Infor

Koniec czarnych tablic rejestracyjnych. Takim tytułem zapowiadana jest nowelizacja przepisów w zakresie kasowania "martwych dusz" z CEPiK. Czy przepisy rzeczywiście zlikwidują czarne tablice i jaki skutek mogą przynieść? Zastanówmy się nad tym.

Czarne tablice rejestracyjne. Oldskul, yountimery i problemy...

Rząd postanowił się wreszcie rozprawić z "martwymi duszami" w CEPiK. Tyle że przy okazji zlikwiduje też czarne tablice rejestracyjne. Bo choć te zniknęły w urzędach grubo ponad dwie dekady temu, nadal są spotykane na drogach.

Powiem więcej, dziś stanowią formę motoryzacyjnego oldskulu. Właściciele youngtimerów chcą je zachować na siłę. Bo dodają wartości auta i sprawiają, że to prezentuje się jeszcze mocniej klasycznie. Czy nowe regulacje zapisane w projekcie ustawy "o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości" zamkną drogę do zachowania czarnych tablic rejestracyjnych? Nie zawsze i nie każdemu.

Przykład

Jak zachować czarne tablice rejestracyjne? Dziś to proste. Po zakupie takiego pojazdu należy zgłosić fakt jego nabycia, a nie rejestrować pojazd na siebie. W takim przypadku kierowca nie będzie musiał zmieniać oznaczeń na białe. Po nowelizacji przepisów zmieni się tyle, że prowadzący będzie się musiał liczyć z karą za brak rejestracji. Czarne tablice wtedy zachowa.

Czy czarne tablice rejestracyjne po nowelizacji znikną?

Tytuł i wprowadzenie brzmią groźnie dla właścicieli pojazdów, które są wyposażone w czarne tablice rejestracyjne. Całe szczęście nie jest też tak, że decyzje o rejestracji będą cofane ot tak. Zanim pojazd zostanie wykasowany z CEPiK, musi spełnić cztery kluczowe warunki. Mowa o:

  • braku ważnego badania technicznego,
  • braku ważnej polisy OC,
  • braku aktualizacji wpisu w CEPiK w ciągu ostatnich 10 lat,
  • rejestracji, która została dokonana przed 14 marca 2005 roku.

Jednoczesne wystąpienie czterech przesłanek sprawia, że rekord przypisany do auta w CEPiK mógłby zostać uznany za archiwalny i wykasowany. Choć słowo wykasowany jest tu mało precyzyjny. Formalnie to przyjęłoby bowiem kształt decyzji mówiącej o cofnięciu decyzji o rejestracji.

Automatyczne wyrejestrowanie pojazdu z CEPiK. Pomysł z problemami

Generalnie pomysł czyszczenia CEPiK z "martwych dusz" wydaje się dobry. Szczególnie że według różnych szacunków może być ich nawet 10 mln! To potężna skala zjawiska, która mocno wykrzywia obraz całego rynku motoryzacyjnego w Polsce. W tym jednak przypadku można mieć pewne wątpliwości do mechanizmu wskazanego przez rządzących. Bo automatyczne wyrejestrowanie takiego pojazdu musi de facto oznaczać cofnięcie decyzji administracyjnej podjętej przez starostę w momencie rejestrowania auta.

Czy nowe przepisy byłyby wystarczającą podstawą do tego? Zdania są podzielone. Generalnie przyjmuje się jednak, że decyzji administracyjnej mówiącej o rejestracji samochodu, bez wystąpienia wady prawnej, cofnąć się nie da. Tyle że to nadal jeden z problemów. Pozostaje jeszcze drugi. Bo skuteczne cofnięcie decyzji administracyjnej mówiącej o rejestracji pojazdu to jedno. Drugą kwestią jest to, że auto nadal będzie spełniać wszystkie (no może prawie) wymogi dotyczące dopuszczenia pojazdu do ruchu, zapisane w art. 71 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Właściciel pojazdu automatycznie wyrejestrowanego nadal będzie posiadał przecież dowód rejestracyjny, a samochód tablice rejestracyjne. I z tym fantem niewiele da się zrobić. Ciężko bowiem uwierzyć, że rządowi przy pomocy organów ścigania uda się odwiedzić 10 mln adresów w celu odebrania tych dokumentów.

Błędnie wyrejestrowane auto? Kierowca dowie się o tym podczas kontroli drogowej

Na tym lista problemów się nie kończy… Warto pamiętać o niedoskonałości bazy CEPiK, w której do tej pory zdarzają się błędy. Czasami jest bowiem tak, że choć kierowca opłacił ubezpieczenie OC lub wykonał przegląd techniczny, informacji o tej czynności w bazie nie ma. Teoretycznie mogłoby się zatem okazać, że informacji takich zabrakłoby w przypadku starego auta, a sytuacja dałaby możliwość automatycznego jego wyrejestrowania. I co gorsze, kierujący mógłby się o tym przekonać dopiero w czasie kontroli drogowej. To naraziłoby go na poważne konsekwencje.

Ważne

W głos art. 94 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń prowadzenie pojazdu pomimo braku dopuszczenia do ruchu oznacza minimum 1500 zł mandatu. Poza tym samochód zostanie wycofany przez policjantów z ruchu. A kierowca nie będzie do końca wiedział, jak odkręcić jego status prawny...

Czwarty z problemów dotyczy samego wydania decyzji o cofnięciu rejestracji i wykasowaniu pojazdu z CEPiK. Taka forma oznacza, że 90 proc. prac zostanie zepchnięta na samorządowców. Bo skoro to starosta wydaje decyzję administracyjną o rejestracji, teraz to on prawdopodobnie będzie musiał ją cofnąć. To zdecydowanie cwane posunięcie rządzących.

Kasowanie aut z CEPiK to dobry pomysł. Trzeba go jednak przemyśleć

Podsumowując, przepisy dotyczące kasowania "martwych dusz" z CEPiK radzę rządzącym dobrze przemyśleć. W przeciwnym razie mogą one przynieść dwa i to dość pozorne skutki. Baza rzeczywiście zostanie wyczyszczona, ale typowo wirtualnie. Poprawią się statystyki, ale tylko te widoczne w Excelu. Z drugiej strony na drogach pozostaną miliony pojazdów, które zostaną wyjęte z systemu i będą mogły służyć do legalizowania przestępstw. A konkretnie nie one, a ich dokumenty (nieważne, ale zawsze). I ten proces będzie się już odbywał całkowicie poza kontrolą jakichkolwiek organów władzy. To bardzo groźne zjawisko.

Zobacz także: Tablica rejestracyjna 

Moto
Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
11 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

pokaż więcej
Proszę czekać...