Czy polisa może ochronić przed gradem?

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
Naprawa auta po gradobiciu. / informacja prasowa
Z roku na rok, polska pogoda staje się coraz bardziej nieprzewidywalna. Świadczą o tym między innymi gwałtowne burze pojawiające się już w okresie wiosennym. Takim zjawiskom pogodowym może towarzyszyć grad, który jest groźny dla karoserii samochodu. Wielu kierowców dopiero po uszkodzeniach związanych z gradobiciem, przypomniało sobie o możliwości ubezpieczenia pojazdu. Takie rozwiązanie jest szczególnie zalecane osobom posiadającym droższe auta.

Ochrona przed skutkami gradobicia nie występuje tylko w Mini AC

Kierowcy zainteresowani „gradową” ochroną, czasem zastanawiają się, czy zwykła polisa Autocasco zabezpieczy ich przed zniszczeniami wywołanymi przez duże kulki lodu. Odpowiedź na to pytanie, można znaleźć w ogólnych warunkach ubezpieczenia (tzw. OWU). Po przestudiowaniu tych dokumentów okazuje się, że ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polis Autocasco (patrz poniższa tabela). Ubezpieczyciele oferują ochronę w wariancie „all risks” (wszystkie ryzyka), zapewniają ochronę przed nieoczekiwanymi zjawiskami pogodowymi (bez wymieniania gradu) lub dokładnie określają gradobicie jako jedno z ryzyk ubezpieczeniowych.

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

Wyjątkiem od wspomnianej reguły, mogą być polisy Mini AC (patrz poniższe zestawienie). Takie produkty występujące pod różnymi nazwami handlowymi, cechują się niższą składką i węższym zakresem ochrony niż pełne Autocasco (przykład: ochrona dotycząca tylko skutków kolizji drogowej lub kradzieży). W ofercie Compensy, Warty oraz Link4 znajdziemy „okrojone” polisy AC, które nie zawsze chronią przed skutkami gradobicia. Warto zwrócić uwagę, że tańszy wariant Autocasco oferuje również You Can Drive. Polisa MINICASCO sprzedawana pod tą marką handlową Ergo Hestii, zapewnia jednak ochronę przed skutkami gradu. Ze względu na takie rozbieżności w ofercie ubezpieczycieli, warto dokładnie przestudiować ogólne warunki ubezpieczenia przed jego zakupem.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem w typowych polisach Autocasco. Tylko mniej kosztowne ubezpieczenia Mini AC, mogą nie zapewniać odszkodowania w przypadku zniszczeń spowodowanych przez grad. 

Ubezpieczenia AC w wiodących towarzystwach: prezentacja zasad ochrony przed szkodami związanymi z gradem

Nazwa ubezpieczyciela

Zasady ochrony przed szkodami związanymi z gradem

(w ramach ubezpieczenia Autocasco)

Allianz

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

AXA Direct

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Aviva

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Benefia

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Compensa

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC (z wyjątkiem polisy AC MINI COMPENSA).

Ergo Hestia

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Generali

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Gothaer

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

InterRisk

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Liberty Ubezpieczenia

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Link4

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC (z wyjątkiem polisy SMART CASCO).

Proama

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

PZU

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

UNIQA

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Warta

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC (z wyjątkiem polisy Auto Ochrona Plus).

You Can Drive

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC (również w przypadku MINICASCO).

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl i ofert ubezpieczycieli

Ubezpieczycielowi trudno uchylić się od wypłaty odszkodowania

W kontekście szkód z AC warto przypomnieć, że ubezpieczyciel nie odpowiada za zniszczenia wynikające z celowego działania ubezpieczającego lub jego domownika albo rażącego niedbalstwa ubezpieczającego. Odpowiedzialność ubezpieczyciela nie dotyczy również szkód, które powstały dlatego, że poszkodowany (umyślnie albo na wskutek rażącego niedbalstwa), nie próbował ratować swojego mienia i ograniczyć zniszczeń. Takie restrykcje w OWU są zgodne z artykułami 826 oraz 827 kodeksu cywilnego i zwykle dotyczą wszystkich uszkodzeń auta.

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

Istnieje zatem teoretyczna możliwość, że ubezpieczyciel będzie chciał podważyć swoją odpowiedzialność za „gradową” szkodę, powołując się na niewłaściwe zachowanie właściciela samochodu lub osoby zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym. Praktyczne udowodnienie winy poszkodowanego może być jednak dość trudne (zwłaszcza, gdy grad zaskoczył go z dala od miejsc, w których można ukryć samochód).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciel może uwolnić się od odpowiedzialności z tytułu AC jeśli szkoda powstała na wskutek umyślnego działania lub niedbalstwa ubezpieczającego. Odpowiedzialność firmy ubezpieczeniowej nie obejmuje również zniszczeń, które wynikają z tego, że poszkodowany (przez umyślne działanie lub niedbalstwo) nie ratował swojego majątku wszystkimi dostępnymi środkami.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Moto
Polacy wciąż kupują więcej nowych aut niż przed rokiem. Jaki napęd silników góruje w transakcjach
17 paź 2024

Dane rejestracji nowych samochodów we wrześniu potwierdzają, że rynek ewidentnie przyspieszył. To już kolejny miesiąc ze wzrostem rejestracji rok do roku. Najpopularniejsza niezmiennie jest Toyota, której sprzedaż względem zeszłego roku jednak nieco spadła.

Nowy fotoradar w województwie śląskim już działa! Ograniczenie do 50 km/h
17 paź 2024

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru w województwie śląskim. Dozwolona prędkość wynosi 50 km/h. Dokładną lokalizację urządzeń rejestrujących działających w systemie CANARD można znaleźć na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Rower elektryczny: ledwie zadebiutował już jest przestarzały, a jego miejsce zajmie rower wodorowy - dlaczego
17 paź 2024

Rower elektryczny nie jest aż tak ekologicznym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Produkcja i utylizacja baterii litowych generuje kolejne wyzwania środowiskowe, które wciąż czekają na rozwiązanie.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km
17 paź 2024

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości w województwie pomorskim.

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? RPO interweniuje u MI
17 paź 2024

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje u Ministra Infrastruktury. Opłata za badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu wynosi 150 zł.

Akademia Puchatka – pierwszoklasista bezpieczny na drodze, ale i w Internecie
17 paź 2024

Nowy rok szkolny to początek nauki o bezpieczeństwie najmłodszych. Ruszyły zapisy do XVI edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, którego Patronem jest policja. W tym roku dzieci poznają zasady bezpieczeństwa aż w sześciu obszarach.

Ci kierowcy przesiadają się z elektryków z powrotem do aut spalinowych. Zakup elektryka? Tylko pod przymusem
16 paź 2024

Niemieccy kierowcy samochodów elektrycznych przy zakupie kolejnego pojazdu coraz częściej decydują się na auta z silnikiem spalinowym. Co więcej, wielu mówi, że zdecydowałoby się na samochód elektryczny tylko pod przymusem. 

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych
16 paź 2024

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzeń do automatycznej rejestracji wykroczeń drogowych będzie jeszcze więcej.

Planujesz kupno nowego auta? Spiesz się, bo będzie problem: najpierw pojazdów zacznie brakować, potem mocno podrożeją
16 paź 2024

W styczniu 2025 r. wchodzą w życie wytyczne dyrektywy CAFE (Clean Air For Europe), która nakłada na producentów samochodów wyśrubowane normy emisji CO2. Nowe limity wpłyną na branżę motoryzacyjną – producenci prawdopodobnie zareagują podniesieniem cen aut spalinowych i zachętami do zakupu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.

 

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska
15 paź 2024

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska. Nowe zasady na przejściach dla pieszych? Nie, to jedna z propozycji posła PiS Artura Szałabawki mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.

pokaż więcej
Proszę czekać...