REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jazda z przyczepą. O czym pamiętać?

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress
By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nawet jeśli tego nie planujemy, w końcu możemy natrafić na konieczność pociągnięcia naszym autem przyczepy. Podpowiadamy, jak sobie z tym poradzić.

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. Musimy zaczepić na niego obiekt, który chcemy holować – przyczepy mają specjalne dźwignie do zaciskania połączenia. Ponadto musimy podłączyć ją do gniazda elektrycznego, które znajduje się w okolicy haka. Zazwyczaj mamy dwie możliwości podłączenia i łatwo sprawdzić, czy zrobiliśmy to poprawnie włączając kierunkowskaz. Jeśli działa ten po przeciwnej stronie przyczepy niż samochodu oznacza to, że musimy odwrócić wtyczkę. Zazwyczaj gniazdo i wtyczka przyczepy są oznakowane i odpowiednio: kolor biały oznacza masę, żółty i zielony to kierunkowskazy, czerwony światła stopu, czarny i brązowy to światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak korzystać z pokładowych źródeł energii elektrycznej na biwaku?

Przepisy

Jeśli mamy prawo jazdy kategorii B, musimy zwrócić uwagę na masę własną pojazdu, której wartość znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu. Nie wolno nam holować przyczepy, która wraz z zawartością będzie cięższa od samochodu. Cały zestaw, czyli samochód wraz z przyczepą nie może też przekraczać masy 3,5 tony. Ciężar przyczepy, którą możemy holować zależy też od właściwości haka, o których możemy przeczytać w dokumentach homologacyjnych.

REKLAMA

Jeśli przyczepa nie ma hamulca najazdowego, jej masa nie może przekroczyć połowy masy holującego pojazdu plus 750 kilogramów. Warto też zapoznać się z przepisami o prędkościach, z jakimi możemy poruszać się z przyczepą po polskich drogach. Np. na autostradzie, drodze ekspresowej lub innej drodze z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i pasem zieleni, możemy jechać z maksymalną prędkością 80km/h, o ile znaki drogowe nie nakazują niższej prędkości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie

Gdy prowadzimy przyczepę, najważniejszy jest zdrowy rozsądek i koncentracja. Pamiętajmy, że przyczepa jest ciężka, wydłuża drogę hamowania i utrudnia skręcanie, a także ogranicza widoczność w lusterkach. Holując nasz dodatek, wykonujmy wszelkie manewry zmniejszając prędkość o połowę w stosunku do tego, jak byśmy zrobili to bez przyczepy. Gdy skręcamy, zwolnijmy, gdy hamujemy, zacznijmy robić to wcześniej a gdy przyspieszamy, róbmy to delikatnie.

Zobacz też: Jak przygotować samochód do dłuższej trasy?

Pamiętajmy też, że gdy zmieniamy pas, musimy upewnić się, że jest tam miejsce nie tylko na samochód, ale też na przyczepę. Musimy też wziąć pod uwagę, że manewrowanie z przyczepą różni się znacznie od standardowych zabiegów, które wykonujemy aby zaparkować w garażu. Gdy cofamy, przyczepa będzie skręcała w odwrotnym kierunku niż samochód. Przed podróżą warto więc przećwiczyć swoje umiejętności w bezpiecznym miejscu, np. na dużym parkingu pod supermarketem w nocy, kiedy nie będzie tam samochodów. Jeśli mamy taką możliwość, dobrze byłoby poprosić o pomoc przy nauce manewrowania znajomego, który ma już doświadczenie z przyczepą.

Jeśli chcemy uniknąć nieprzyjemności ze strony stróżów prawa, zapoznajmy się z danymi samochodu, nie przekraczajmy też dopuszczalnej dla samochodów z przyczepami prędkości i nauczmy się manewrowania.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA