REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jazda z przyczepą. O czym pamiętać?

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress
By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nawet jeśli tego nie planujemy, w końcu możemy natrafić na konieczność pociągnięcia naszym autem przyczepy. Podpowiadamy, jak sobie z tym poradzić.

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. Musimy zaczepić na niego obiekt, który chcemy holować – przyczepy mają specjalne dźwignie do zaciskania połączenia. Ponadto musimy podłączyć ją do gniazda elektrycznego, które znajduje się w okolicy haka. Zazwyczaj mamy dwie możliwości podłączenia i łatwo sprawdzić, czy zrobiliśmy to poprawnie włączając kierunkowskaz. Jeśli działa ten po przeciwnej stronie przyczepy niż samochodu oznacza to, że musimy odwrócić wtyczkę. Zazwyczaj gniazdo i wtyczka przyczepy są oznakowane i odpowiednio: kolor biały oznacza masę, żółty i zielony to kierunkowskazy, czerwony światła stopu, czarny i brązowy to światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

REKLAMA

Zobacz też: Jak korzystać z pokładowych źródeł energii elektrycznej na biwaku?

Przepisy

REKLAMA

Jeśli mamy prawo jazdy kategorii B, musimy zwrócić uwagę na masę własną pojazdu, której wartość znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu. Nie wolno nam holować przyczepy, która wraz z zawartością będzie cięższa od samochodu. Cały zestaw, czyli samochód wraz z przyczepą nie może też przekraczać masy 3,5 tony. Ciężar przyczepy, którą możemy holować zależy też od właściwości haka, o których możemy przeczytać w dokumentach homologacyjnych.

Jeśli przyczepa nie ma hamulca najazdowego, jej masa nie może przekroczyć połowy masy holującego pojazdu plus 750 kilogramów. Warto też zapoznać się z przepisami o prędkościach, z jakimi możemy poruszać się z przyczepą po polskich drogach. Np. na autostradzie, drodze ekspresowej lub innej drodze z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i pasem zieleni, możemy jechać z maksymalną prędkością 80km/h, o ile znaki drogowe nie nakazują niższej prędkości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie

Gdy prowadzimy przyczepę, najważniejszy jest zdrowy rozsądek i koncentracja. Pamiętajmy, że przyczepa jest ciężka, wydłuża drogę hamowania i utrudnia skręcanie, a także ogranicza widoczność w lusterkach. Holując nasz dodatek, wykonujmy wszelkie manewry zmniejszając prędkość o połowę w stosunku do tego, jak byśmy zrobili to bez przyczepy. Gdy skręcamy, zwolnijmy, gdy hamujemy, zacznijmy robić to wcześniej a gdy przyspieszamy, róbmy to delikatnie.

Zobacz też: Jak przygotować samochód do dłuższej trasy?

REKLAMA

Pamiętajmy też, że gdy zmieniamy pas, musimy upewnić się, że jest tam miejsce nie tylko na samochód, ale też na przyczepę. Musimy też wziąć pod uwagę, że manewrowanie z przyczepą różni się znacznie od standardowych zabiegów, które wykonujemy aby zaparkować w garażu. Gdy cofamy, przyczepa będzie skręcała w odwrotnym kierunku niż samochód. Przed podróżą warto więc przećwiczyć swoje umiejętności w bezpiecznym miejscu, np. na dużym parkingu pod supermarketem w nocy, kiedy nie będzie tam samochodów. Jeśli mamy taką możliwość, dobrze byłoby poprosić o pomoc przy nauce manewrowania znajomego, który ma już doświadczenie z przyczepą.

Jeśli chcemy uniknąć nieprzyjemności ze strony stróżów prawa, zapoznajmy się z danymi samochodu, nie przekraczajmy też dopuszczalnej dla samochodów z przyczepami prędkości i nauczmy się manewrowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    REKLAMA

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    REKLAMA