REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jazda z przyczepą. O czym pamiętać?

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress
By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nawet jeśli tego nie planujemy, w końcu możemy natrafić na konieczność pociągnięcia naszym autem przyczepy. Podpowiadamy, jak sobie z tym poradzić.

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. Musimy zaczepić na niego obiekt, który chcemy holować – przyczepy mają specjalne dźwignie do zaciskania połączenia. Ponadto musimy podłączyć ją do gniazda elektrycznego, które znajduje się w okolicy haka. Zazwyczaj mamy dwie możliwości podłączenia i łatwo sprawdzić, czy zrobiliśmy to poprawnie włączając kierunkowskaz. Jeśli działa ten po przeciwnej stronie przyczepy niż samochodu oznacza to, że musimy odwrócić wtyczkę. Zazwyczaj gniazdo i wtyczka przyczepy są oznakowane i odpowiednio: kolor biały oznacza masę, żółty i zielony to kierunkowskazy, czerwony światła stopu, czarny i brązowy to światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

REKLAMA

Zobacz też: Jak korzystać z pokładowych źródeł energii elektrycznej na biwaku?

Przepisy

REKLAMA

Jeśli mamy prawo jazdy kategorii B, musimy zwrócić uwagę na masę własną pojazdu, której wartość znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu. Nie wolno nam holować przyczepy, która wraz z zawartością będzie cięższa od samochodu. Cały zestaw, czyli samochód wraz z przyczepą nie może też przekraczać masy 3,5 tony. Ciężar przyczepy, którą możemy holować zależy też od właściwości haka, o których możemy przeczytać w dokumentach homologacyjnych.

Jeśli przyczepa nie ma hamulca najazdowego, jej masa nie może przekroczyć połowy masy holującego pojazdu plus 750 kilogramów. Warto też zapoznać się z przepisami o prędkościach, z jakimi możemy poruszać się z przyczepą po polskich drogach. Np. na autostradzie, drodze ekspresowej lub innej drodze z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i pasem zieleni, możemy jechać z maksymalną prędkością 80km/h, o ile znaki drogowe nie nakazują niższej prędkości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie

Gdy prowadzimy przyczepę, najważniejszy jest zdrowy rozsądek i koncentracja. Pamiętajmy, że przyczepa jest ciężka, wydłuża drogę hamowania i utrudnia skręcanie, a także ogranicza widoczność w lusterkach. Holując nasz dodatek, wykonujmy wszelkie manewry zmniejszając prędkość o połowę w stosunku do tego, jak byśmy zrobili to bez przyczepy. Gdy skręcamy, zwolnijmy, gdy hamujemy, zacznijmy robić to wcześniej a gdy przyspieszamy, róbmy to delikatnie.

Zobacz też: Jak przygotować samochód do dłuższej trasy?

REKLAMA

Pamiętajmy też, że gdy zmieniamy pas, musimy upewnić się, że jest tam miejsce nie tylko na samochód, ale też na przyczepę. Musimy też wziąć pod uwagę, że manewrowanie z przyczepą różni się znacznie od standardowych zabiegów, które wykonujemy aby zaparkować w garażu. Gdy cofamy, przyczepa będzie skręcała w odwrotnym kierunku niż samochód. Przed podróżą warto więc przećwiczyć swoje umiejętności w bezpiecznym miejscu, np. na dużym parkingu pod supermarketem w nocy, kiedy nie będzie tam samochodów. Jeśli mamy taką możliwość, dobrze byłoby poprosić o pomoc przy nauce manewrowania znajomego, który ma już doświadczenie z przyczepą.

Jeśli chcemy uniknąć nieprzyjemności ze strony stróżów prawa, zapoznajmy się z danymi samochodu, nie przekraczajmy też dopuszczalnej dla samochodów z przyczepami prędkości i nauczmy się manewrowania.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA