REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jazda z przyczepą. O czym pamiętać?

Subskrybuj nas na Youtube
By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress
By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nawet jeśli tego nie planujemy, w końcu możemy natrafić na konieczność pociągnięcia naszym autem przyczepy. Podpowiadamy, jak sobie z tym poradzić.

By ciągnąć przyczepę należy mieć w samochodzie zamontowany, homologowany hak. Musimy zaczepić na niego obiekt, który chcemy holować – przyczepy mają specjalne dźwignie do zaciskania połączenia. Ponadto musimy podłączyć ją do gniazda elektrycznego, które znajduje się w okolicy haka. Zazwyczaj mamy dwie możliwości podłączenia i łatwo sprawdzić, czy zrobiliśmy to poprawnie włączając kierunkowskaz. Jeśli działa ten po przeciwnej stronie przyczepy niż samochodu oznacza to, że musimy odwrócić wtyczkę. Zazwyczaj gniazdo i wtyczka przyczepy są oznakowane i odpowiednio: kolor biały oznacza masę, żółty i zielony to kierunkowskazy, czerwony światła stopu, czarny i brązowy to światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

REKLAMA

Zobacz też: Jak korzystać z pokładowych źródeł energii elektrycznej na biwaku?

Przepisy

REKLAMA

Jeśli mamy prawo jazdy kategorii B, musimy zwrócić uwagę na masę własną pojazdu, której wartość znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu. Nie wolno nam holować przyczepy, która wraz z zawartością będzie cięższa od samochodu. Cały zestaw, czyli samochód wraz z przyczepą nie może też przekraczać masy 3,5 tony. Ciężar przyczepy, którą możemy holować zależy też od właściwości haka, o których możemy przeczytać w dokumentach homologacyjnych.

Jeśli przyczepa nie ma hamulca najazdowego, jej masa nie może przekroczyć połowy masy holującego pojazdu plus 750 kilogramów. Warto też zapoznać się z przepisami o prędkościach, z jakimi możemy poruszać się z przyczepą po polskich drogach. Np. na autostradzie, drodze ekspresowej lub innej drodze z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i pasem zieleni, możemy jechać z maksymalną prędkością 80km/h, o ile znaki drogowe nie nakazują niższej prędkości. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie

Gdy prowadzimy przyczepę, najważniejszy jest zdrowy rozsądek i koncentracja. Pamiętajmy, że przyczepa jest ciężka, wydłuża drogę hamowania i utrudnia skręcanie, a także ogranicza widoczność w lusterkach. Holując nasz dodatek, wykonujmy wszelkie manewry zmniejszając prędkość o połowę w stosunku do tego, jak byśmy zrobili to bez przyczepy. Gdy skręcamy, zwolnijmy, gdy hamujemy, zacznijmy robić to wcześniej a gdy przyspieszamy, róbmy to delikatnie.

Zobacz też: Jak przygotować samochód do dłuższej trasy?

REKLAMA

Pamiętajmy też, że gdy zmieniamy pas, musimy upewnić się, że jest tam miejsce nie tylko na samochód, ale też na przyczepę. Musimy też wziąć pod uwagę, że manewrowanie z przyczepą różni się znacznie od standardowych zabiegów, które wykonujemy aby zaparkować w garażu. Gdy cofamy, przyczepa będzie skręcała w odwrotnym kierunku niż samochód. Przed podróżą warto więc przećwiczyć swoje umiejętności w bezpiecznym miejscu, np. na dużym parkingu pod supermarketem w nocy, kiedy nie będzie tam samochodów. Jeśli mamy taką możliwość, dobrze byłoby poprosić o pomoc przy nauce manewrowania znajomego, który ma już doświadczenie z przyczepą.

Jeśli chcemy uniknąć nieprzyjemności ze strony stróżów prawa, zapoznajmy się z danymi samochodu, nie przekraczajmy też dopuszczalnej dla samochodów z przyczepami prędkości i nauczmy się manewrowania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA