Elektryczny Nissan zasilany bioetanolem!

Nissan / Nissan
Nissan zamierza skonstruować auto wyposażone w napęd z ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Pojazd ma charakteryzować się wysokim zasięgiem, cichą pracą, liniowym rozruchem i błyskawicznym przyspieszeniem.

Firma Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych nad napędem z ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Nowy napęd — pierwszy na świecie przeznaczony do samochodów — zawiera ogniwo paliwowe e-Bio z wytwornicą prądu SOFC. SOFC to charakteryzujące się wysoką sprawnością ogniwo paliwowe, w którym prąd elektryczny wytwarzany jest na zasadzie reakcji różnych paliw, np. etanolu lub gazu ziemnego.

Ogniwo paliwowe e-Bio 

Ogniwo paliwowe e-Bio wytwarza prąd elektryczny za pośrednictwem wytwornicy (SOFC) z bioetanolu czerpanego ze zbiornika zamontowanego w pojeździe. Ogniwo paliwowe e-Bio przetwarza wodór uzyskany z paliwa przy użyciu reformera i tlenu z atmosfery na drodze reakcji elektrochemicznej, uzyskując z niego prąd napędzający silnik pojazdu. Rolę źródła energii w ogniwie paliwowym e-Bio, w odróżnieniu od konwencjonalnych napędów, odgrywa odznaczające się wysoką sprawnością ogniwo SOFC, dzięki czemu pod względem zasięgu pojazd dorównuje samochodom z silnikiem spalinowym (ponad 600 km). Ponadto specyficzne właściwości napędu elektrycznego samochodu z ogniwem paliwowym e-Bio — jak cicha jazda, liniowy rozruch i błyskawiczne przyspieszenie — zapewniają użytkownikowi niezrównaną przyjemność i komfort jazdy.

Samochód elektryczny Nissana zasilany bioetanolem - schemat działania

Nissan

Zobacz też: Jak zwiększyć zasięg elektrycznego samochodu?

W ogniwach paliwowych zachodzi reakcja pewnych związków chemicznych z tlenem, w wyniku której energia jest wytwarzana bez szkodliwych produktów ubocznych. Paliwa z bioetanolu, pozyskiwane między innymi z trzciny cukrowej i kukurydzy, są powszechnie dostępne w Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji. Zasilane bioetanolem ogniwo paliwowe e-Bio znajdzie zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu, które dadzą impuls do lokalnej produkcji energii i umożliwią dalsze korzystanie z obecnej infrastruktury.

Wytwarzaniu energii w ogniwie paliwowym towarzyszy zazwyczaj emisja CO2. Jednak w przypadku napędu zasilanego bioetanolem emisje CO2 są neutralizowane w procesie uprawy trzciny cukrowej, z której uzyskiwane jest biopaliwo, co przekłada się na „neutralny bilans węglowy”, który prawie nie powoduje wzrostu emisji CO2.

Przyszłość ogniwa paliwowego e-Bio 

W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał rynkowy, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury.

Koszty eksploatacji będą tak niskie, jak dzisiejszych samochodów elektrycznych. Skorzystają na tym użytkownicy, ale także firmy, ponieważ ogniwo paliwowe e-Bio idealnie zaspokaja zróżnicowane potrzeby klientów ze względu na krótki czas tankowania i wydajne źródło energii, które będzie przydatne w różnych usługach, jak np. transport chłodniczy.

Dążenie do społeczeństwa zeroemisyjnego

W dążeniu do realizacji założeń społeczeństwa zeroemisyjnego i bezwypadkowego Nissan stawia na automatyzację i elektryfikację pojazdów. Obietnica marki Nissan „Innovation that excites” jest realizowana w ramach strategii „inteligentnej mobilności”, która koncentruje się na sposobach zasilania samochodów oraz ich integracji ze społeczeństwem poprzez dostarczanie jak najwięcej radości z jazdy.

Zobacz też: Polski rynek aut elektrycznych rośnie w siłę!

Ogniwo paliwowe e-Bio to ucieleśnienie stworzonej przez Nissana koncepcji „inteligentnej energii”, której celem jest obniżanie zużycia paliwa i elektryfikacja samochodów oraz zwiększanie radości z jazdy, podobnie jak w przypadku akumulatorowych samochodów elektrycznych, jak Nissan LEAF i e-NV200. Dążąc do spełniania, bądź wręcz przewyższania oczekiwań klientów, Nissan będzie wyposażał swoje pojazdy w systemy umożliwiające pozyskiwanie prądu z różnych paliw, uwzględniając problemy infrastrukturalne związane z dostawą energii w poszczególnych regionach świata.

Źródło: materiały prasowe Nissan

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...