REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polscy kierowcy na tle Europy

Czy polscy kierowcy zachowują się niebezpiecznie? Fot. Fotolia
Czy polscy kierowcy zachowują się niebezpiecznie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według wyników badania LeasePlan MobilityMonitor przeprowadzonego wśród kierowców flotowych z 20 krajów, Polacy, w przeciwieństwie do np. Holendrów, bardzo rzadko zachowują się za kierownicą skrajnie nieodpowiedzialnie.

W ankiecie online, przeprowadzonej przez TNS na zlecenie LeasePlan, udział wzięło ponad 3 tysiące kierowców flotowych z 20 krajów. Jednym z badanych aspektów było korzystanie z urządzeń mobilnych w czasie jazdy. Z ogólnego zestawienia wynika, że 7 na 10 kierowców korzysta podczas prowadzenia z telefonów (73%) a jedna piąta badanych (22%) wysyła wiadomości tekstowe lub sprawdza portale społecznościowe w czasie jazdy. Kobiety robią to częściej niż mężczyźni (23% wobec 19%).

REKLAMA

Zobacz też: Nowe przepisy odnośnie przewożenia dzieci samochodem

Kierowcy z Europy Zachodniej zachowują się niebezpiecznie?

REKLAMA

Okazuje się, że w rankingu niebezpiecznych zachowań za kierownicą przodują kierowcy z Europy Zachodniej, a dokładniej z Francji, Luksemburga i Holandii. To oni wysyłają wiadomości tekstowe i korzystają z mediów społecznościowych w czasie jazdy znacznie częściej niż kierowcy z innych krajów. Kierowcy z USA wykazują się w tej kwestii szczególną ostrożnością. Co ciekawe w Polsce zaledwie 1% badanych kierowców przyznało się do sprawdzania profili na portalach społecznościowych w czasie jazdy, co plasuje nas na przedostatnim miejscu zestawiania spośród dwudziestu krajów. W porównaniu do 25% Holendrów to bardzo mało.

Oprócz telefonów w samochodach sięgamy również po jedzenie (37%) i picie (42%), a co 10 badanych przyznaje się również do palenia podczas jazdy. Nakładanie makijażu czy golenie to na szczęście rzadkość…

Debata na temat korzystania z telefonów podczas jazdy nasila się na całym świecie. Fleet managerowie, a w wielu krajach również instytucje państwowe, wzmacniają swoje wysiłki w celu informowania kierowców o zagrożeniach związanych z wykorzystaniem smartfonów podczas jazdy. Działania te obejmują zniechęcenie, a nawet kompletne zakazy. W przyszłości, nowe technologie będą w stanie powstrzymać kierowców przed wykorzystaniem urządzeń mobilnych, innych niż sterowanych za pomocą zestawu głośnomówiącego –mówi Anna Wiśniewska, kierownik ds. rozwoju biznesu w LeasePlan Fleet Management Polska. Czynniki behawioralne, które najczęściej przyczyniają się do powstawania kolizji to: zmęczenie, za duża prędkość, presja czasu, czynniki rozpraszające oraz rozmowy telefoniczne. Wiele z tych złych nawyków można wyeliminować z codziennej jazdy. Dlatego stawiamy na edukację kierowców w tym zakresie a nasz SafePlan pomaga zrozumieć, że zmiana zachowań podczas jazdy pojazdem jest niezbędna dla bezpieczeństwa – dodaj ekspert LeasePlan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM

Zajmowanie się smartfonem podczas prowadzenia trzykrotnie zwiększa ryzyko wystąpienia wypadku

Instytut Transportu Politechniki i Uniwersytetu Stanu Wirginia (Virginia Tech Transportation Institute) przeprowadził badanie wpływu korzystania z telefonów przenośnych i telefonów z zestawem głośnomówiącym na prowadzenie pojazdów i ryzyko zdarzeń o znaczeniu decydującym dla bezpieczeństwa (‘The Impact of Hand-Held and Hands-Free Cell Phone Use on Driving Performance and Safety Critical Event Risk’). Wskazuje ono, iż trzykrotnie wzrasta ryzyko wypadku podczas wykonywania przykładowych czynności wzrokowo-manualnych wynikających z korzystania z telefonów przenośnych i innych urządzeń mobilnych np. sięgania po telefon, wybierania numeru i wysyłania wiadomości SMS. Wyniki badania jasno potwierdzają, że rozkojarzenie kierowcy stanowi realne zagrożenie.

Źródło: Materiały prasowe LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z o.o.


 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA