Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek

Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzkiego Fot. Fotolia
Parlament Europejski poparł zmiany w dyrektywie na temat tzw. „eurowiniet”. Zgodnie z nimi od 2013 roku opłaty drogowe dla ciężarówek będą mogły być podwyższone.

Wysokość tych opłat zależeć będzie od poziomu emitowanych zanieczyszczeń i hałasu. Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz ludzkiego zdrowia .

Według zasady; kto zanieczyszcza – ten płaci, ciężarówki, które bardziej zanieczyszczają środowisko będą musiały uiszczać wyższe, bo dodatkowe opłaty od tych, których emisja spalin jest niższa. Najlepsze pod względem jakości spalin są ciężarówki normy Euro V i VI. Do końca 2013 roku zwolnione ze zwiększonych opłat będą pojazdy normy Euro V, a zniesienie ulgi dla aut Euro VI nastąpi do końca 2017 roku.

Zobacz też:  Włącz się w Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa na drogach   

Jak tłumaczy Siim Kallas, europejski komisarz ds. transportu - „Nowe europejskie zasady zachęcą operatorów do inwestowania w bardziej wydajną logistykę, mniej zanieczyszczające samochody i bardziej ekologiczny transport”.

Projekt nowelizacji dyrektywy został przedstawiony przez Komisję Europejską w 2008 roku. Eurodeputowani poparli, po zeszłorocznych planach eurowiniety, projekt z małymi zmianami. Dotychczasowa stawka wynosząca 15-25 eurocentów za kilometr wzrośnie o 3-4 eurocenty. Ponadto opłaty regulowane będą sytuacja na drogach. Nawet o 5% wzrosnąć mogą koszta podróżowania  w godzinach szczytu, maksymalnie przez 5 godzin dziennie. Dyrektywa obowiązywać będzie pojazdy o ładowności ponad 3,5 tony.

Zobacz też:  Inspekcja Transportu Drogowego uzbrojona w fotoradary      

Wszystkie kraje członkowskie będą miały obowiązek ujawniać przeznaczenie opłat pochodzących z eurowiniet. Komisję Europejska będą musiały regularnie informować o wysokości w ten sposób uzyskanych opłat i cel ich przeznaczenia. Jednak będą miały wolny wybór co do wykorzystania środków. Jednak najlepszym rozwiązaniem, według dyrektywy, jest inwestycja tych środków w drogi i transport. Opłaty za zanieczyszczenia i hałas łączone również będą z opłatami za korzystanie z dróg górskich. 

Eurowiniety nie będą obowiązywać wszędzie. Został jasno określony ich zakres: do korytarzy transportowych znajdujących się na terenie Unii Europejskiej oraz autostrad. Dyrektywa wejdzie w życie najpóźniej za 2 lata.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...