Europa dopłaca 2600 euro do każdego auta z dieslem

Niska cena oleju napędowego wpływa na cenę benzyny? Fot. Fotolia
Obniżone opodatkowanie oleju napędowego powoduje, że właściciele aut z silnikami benzynowymi płacą o średnio o 14 eurocentów więcej za każdy litr benzyny. W rezultacie faworyzowania silników Diesla, zwiększa się zanieczyszczenie powietrza z uwagi na ogromną popularność aut z tego typu napędem, oraz większą ilość szkodliwych gazów jakie one produkują.

Diesel podnosi cenę benzyny?

Europejczycy płacą średnio o 14 eurocentów więcej za litr benzyny niż oleju napędowego. W ten sposób każdy samochód z silnikiem diesla jest pośrednio dotowany kwotą 2,600 euro – pokazuje nowy raport federacji na rzecz zrównoważonego transportu Transport & Environment (T&E), której członkiem jest INSPRO. Ta 30% różnica w opodatkowaniu faworyzuje diesla i jest głównym powodem zwiększonego udziału aut z silnikiem wysokoprężnym w sprzedaży nowych samochodów w Europie. Prowadzi to również do zwiększonego zanieczyszczenia powietrza. Tym bardziej, że 9 na 10 aut z silnikiem diesla nie spełnia deklarowanych wartości emisji szkodliwych tlenków azotu. [1]

Według raportu T&E Europe's tax deals for diesel Holandia stosuje najwyższą dotację pośrednią, nakładając podatek o 28 eurocentów mniejszy na olej napędowy w stosunku do benzyny. Niższy podatek od oleju napędowego nie jest korzystny dla klimatu, ponieważ doprowadził do zwiększonego ruchu i korzystania z większych pojazdów.

Carlos Calvo Ambel, analityk T&E: „Ostatni skandal związany z fałszowaniem badań emisji szkodliwych substancji przez producentów aut z silnikiem diesla pokazuje dobitnie, dlaczego Europa powinna przestać dotować olej napędowy. Teraz, gdy ceny ropy są niskie, jest najlepszy czas, by wreszcie wyrównać opodatkowanie oleju napędowego z benzyną.”

Niektóre z europejskich krajów weryfikują swoją strategię opodatkowania oleju napędowego. Belgia i Francja ostatnio ogłosiły plan zniesienia różnicy opodatkowania paliw w ciągu kilku najbliższych lat. W Wielkiej Brytanii stawki już są wyrównane w odniesieniu do litra paliwa, co nadal jednak oznacza 10% preferencję na rzecz diesla w relacji do jednostki energii.

Olej napędowy wykorzystywany przez samochody ciężarowe jest jeszcze niżej opodatkowany, dlatego w zeszłym roku właściciele ciężarówek otrzymali 4,5 mln euro rabatu dzięki niższej stawce – wskazuje raport. Osiem krajów UE – Włochy, Francja, Hiszpania, Rumunia, Belgia, Węgry, Irlandia i Słowenia – stosuje obniżone stawki akcyzy na olej napędowy dla przewoźników. W roku 2000 stosował je tylko jeden kraj. W rywalizacji o przyciągnięcie zagranicznych ciężarówek obecnie 10 krajów stosuje minimalną stawkę podatku UE - 33 eurocentów za litr - lub zbliżoną na olej napędowy dla samochodów ciężarowych.

Piotr Skubisz, specjalista ds. transportu, INSPRO: "Raport stwierdza, że zwiększenie podatku o 1 eurocent przyniosłoby Polsce 147,34 mln euro, czyli prawie 620 mln złotych. Z drugiej strony warto, by Polska rozważyła pójście w ślady Wielkiej Brytanii, która wyrównała stawki podatkowe dla paliw. Warto też wywierać presję na UE w kwestii zwiększenia stawki minimalnej podatku - pozwoli to wyrównać konkurencję w Unii."

Carlos Calvo Ambel dodaje: „Mniejsze i centralnie położone kraje UE starają się za pomocą fiskalnych technik dumpingowych przyciągnąć zagranicznych przewoźników do swoich stacji paliwowych. To nie tylko osłabia przychody podatkowe ich sąsiadów, ale jest też wyścigiem w „równaniu do dołu” co jest zupełnie sprzeczne z unijnymi ambicjami redukcji emisji CO2 i zmniejszenia zapotrzebowania na import ropy. Komisja Junckera powinna zaproponować wyraźne podniesienie minimalnej stawki podatkowej na olej napędowy w ramach transportowego pakietu dekarbonizacyjnego w 2016.”

Źródło: materiały prasowe INSPRO

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...