Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Piotr Zaremba / Katowice, 07.12.2023. Prezes ElektroMobility Piotr Zaremba podczas spotkania prasowego, 7 bm. w Katowicach. Spotkanie dotyczyło efektów dotychczasowych prac, a także planów związanych z budową fabryki Izery w Jaworznie. (sko) PAP/Zbigniew Meissner / Zbigniew Meissner / PAP

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Prezes Zaremba podkreślił znaczenie partnerstwa technologicznego z koncernem Geely i współpracy z biurem stylistycznym Pininfarina, podsumował ostatni rok działalności i przedstawił plany na kolejne miesiące. Szczegółowo omówił postępy projektowania SUV-a, który będzie flagowym produktem spółki.

Kiedy fabryka Izery?

W listopadzie 2023 roku Spółka nabyła grunty w Jaworznie pod budowę fabryki, a jeszcze w tym roku zostanie zakończony przetarg na generalnego wykonawcę tej fabryki.
„W tym miesiącu będzie też decyzja środowiskowa, w styczniu spodziewamy się pozwolenia na budowę i to oznacza, że na początku 2024 r. mogą ruszyć prace nad fabryką: najpierw ziemne, makroniwelacja terenu, a za chwilę też budynki” - poinformował prezes Zaremba.

Pierwszy będzie SUV Izera

Okazuje się, że jako pierwszy będzie produkowany SUV pod marką Izera. Zostały już przyjęte główne założenia tego samochodu i jego design. SUV będzie zaprezentowany po raz pierwszy opinii publicznej pół roku przed jego premierą. A jego homologacja ma zakończyć się w 2025 roku. Produkcja samochodów ma ruszyć w fabryce pod koniec 2025 roku.

ElectroMobility Poland planuje też stworzenie innowacyjnego modelu sprzedaży, opartego na salonach online i mobilnych punktach sprzedaży. Zwykłych stacjonarnych salonów sprzedaży ma być niewiele.
Spółka liczy na finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy oraz wsparcie Polskiego Funduszu Rozwoju.

Spółka zaczyna kupować systemy IT, niezbędne i do wdrożenia produkcji i sprzedaży Izery. Tworzy też łańcuchy dostaw części, komponentów i innych elementów potrzebnych do produkcji. Są już potwierdzone warunki i cena zakupu baterii, która stanowi ok. 30 proc. ceny samochodu.

Finanse

ElectroMobility Poland wydała do tej pory 277 mln zł - 78 proc. tej kwoty kosztowały działania techniczno-projektowe. Dalsze środki na kontynuowanie inwestycji mają być pozyskiwane:
-  z Krajowego Planu Odbudowy (z Funduszu Elektromobilności), 
- z rynku komercyjnego - także w postaci długu.

Wzrost zatrudnienia 

Wiceprezes EMP, Sławomir Bekier przedstawił plany rekrutacyjne, prognozując zwiększenie zatrudnienia do 2 tysięcy pracowników po uruchomieniu produkcji w 2026 roku. Aktualnie w EMP jest zatrudnionych 130 osób, w 2024 roku ma zostać przyjętych ok. 100 nowych pracowników, a w 2025 roku kolejnych 500.

ElectroMobility Poland - akcjonariat

Spółka EMP, powstała w 2016 roku. Jej właścicielem jest Skarb Państwa (90,8 proc. udziałów), PGE, Energa, Enea i Tauron (po 2,3 proc. udziałów).

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...