Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami / Shutterstock

Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

Zainteresowanie zakupem auta elektrycznego w Polsce

26 proc. polskich kierowców decydując się na kupno nowego auta rozważałoby obecnie nabycie auta elektrycznego, a 60 proc. nie zastanawiałoby się nad zakupem takiego pojazdu – wskazano w badaniu Santander Consumer Multirent, zrealizowanym na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

Demografia i preferencje zakupowe

Najbardziej skłonni do tego, by na co dzień korzystać z elektryka byli m.in. 30-latkowie (31 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast jak Wrocław, Warszawa czy Gdańsk (33 proc.). Najmniej - seniorzy powyżej 70 roku życia (72 proc.) oraz osoby, których zarobki mieszczą się w przedziale od 6 tys. do 7 tys. 499 zł netto (69 proc.).

Wzrost zainteresowania autami na prąd

Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent, komentując dla PAP wyniki badania zwrócił uwagę na odsetek osób, które rozważałyby kupno samochodu „na prąd”. "W 2022 r. było to 24 proc. a obecnie 26 proc. Oznacza to, że zainteresowanie elektrykami w Polsce utrzymuje się na stabilnym poziomie, o czym może świadczyć chociażby wzrastająca z miesiąca na miesiąc liczba samochodów z zieloną rejestracją na naszych drogach" - wskazał.

Wzrost zainteresowania autami na prąd

Według badania dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami. Na pytanie, czy możliwość skorzystania z rządowego dofinansowania na zakup auta elektrycznego w ramach programu „Mój elektryk” zachęciłaby do zakupu takiego pojazdu, 43 proc. polskich kierowców z grupy zainteresowanej elektrykami odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 46 proc. „raczej tak”. Z kolei 3 proc. stwierdziło, że wsparcie państwa "raczej nie zmobilizowałoby ich do nabycia samochodu elektrycznego", a podobny odsetek przyznał, że nie miałoby to dla nich jakiegokolwiek znaczenia.

Zakup samochodu elektrycznego 24 proc. respondentów sfinalizowałoby za gotówkę, a za kredyt samochodowy oraz kredyt gotówkowy odpowiednio 16 i 15 proc. Co dziesiąty badany deklarował, że elektryka wziąłby w leasing. Z kolei 2 proc. polskich kierowców skorzystałoby w tym celu z pożyczki leasingowej.

Półtorzycki zwrócił uwagę, że co trzeci ankietowany nie potrafił odpowiedzieć na pytanie o preferowany sposób sfinansowania zakup auta elektrycznego. Najwięcej niezdecydowanych było wśród seniorów powyżej 70 roku życia (46 proc. wskazań), mieszkańców małych miast (40 proc.) oraz osób zarabiających poniżej 1 tys. 999 zł na rękę (43 proc).

Program "Mój elektryk" i jego cele

Celem uruchomionego w 2021 r. i realizowanego przez NFOŚiGW programu "Mój elektryk" jest redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu i leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program zakłada dwie ścieżki – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska.

Dopłatami do leasingu mogą być objęte przede wszystkim pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (dostawcze z masą do 3,5 t). Realizację programu przewidziano na lata 2021–2026, a nabory wniosków będą prowadzone do 2025 r. lub do wyczerpania środków.

Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 14-23 sierpnia br. na próbie 1 tys. osób mających prawo jazdy. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo.

autorka: Magdalena Jarco

 

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...