Ilu Polaków chce kupić samochód elektryczny? Co mówią badania?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Ilu Polaków chce kupić samochód elektryczny? Co mówią badania? / Materiały prasowe Volkswagen
Ilu Polaków chce kupić samochód elektryczny? To postanowiło sprawdzić Otomoto. Według badania 71 proc. Polaków jest gotowych na elektrorewolucję.

Ilu Polaków chce kupić samochód elektryczny?

Otomoto postanowiło się zainteresować tematem elektromobilności. W tym celu przeprowadziło badanie ankietowe. Pierwsze pytanie brzmi: ilu Polaków chce kupić samochód elektryczny? 44 proc. ankietowanych deklarowało chęć posiadania samochodu elektrycznego w przyszłości, a 27 proc. nie wyklucza takiej możliwości. To w sumie daje 71 proc. Tyle że ankieta wykazała jeszcze jeden problem. Bo Polakom brakuje informacji o elektrykach.

Polacy mają pytania o elektromobilność. Odpowiedzi brak

Badanie przeprowadzone na zlecenie Otomoto jasno wykazało że Polacy nie mają skąd zasięgnąć wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich eksploatacji. 76 proc. ankietowanych twierdzi, że w podjęciu decyzji o zakupie e-auta pomogłyby odpowiedzi na praktyczne pytania dotyczące użytkowania auta zeroemisyjnego. I sprawę utrudnia fakt, że aż 3/4 Polaków nie zna osobiście nikogo, kto jeździ samochodem elektrycznym.

Co chcą wiedzieć Polacy o elektrykach?

O jakich kwestiach nieco więcej chcieliby się dowiedzieć Polacy? Szczególnie interesuje ich:

  • dystans, który można przejechać na jednym ładowaniu (35 proc.),
  • długość eksploatacji baterii i możliwość jej wymiany (35 proc.),
  • ile wynosi cena jednorazowego ładowania w domu i poza nim (31 proc.),
  • koszt rocznej eksploatacji samochodu – z uwzględnieniem przeglądów, napraw i ubezpieczenia (28 proc.),
  • wzrost opłat za energię elektryczną po zainstalowaniu stacji ładowania w domu (22 proc.).

Lista pytań do właścicieli samochodu elektrycznego jest długa – problem polega na tym, że zainteresowani elektrykiem, nie mają komu ich zadać. Żeby przełożyć zainteresowanie elektrykiem na decyzję o zakupie, musimy rozwiać wątpliwości, które towarzyszą polskim kierowcom. Musimy zmienić komunikację, przełożyć punkt ciężkości na kwestie praktyczne – związane z codziennym użytkowaniem samochodu i kosztami z tym związanymi, a jednocześnie przestać skupiać się na mocy i subiektywnym komforcie prowadzenia – podkreśliła Agnieszka Czajka w prezentacji podczas Kongresu Nowej Mobilności.

Samochodów elektrycznych jest więcej. Też używanych

Duża zainteresowanie samochodami elektrycznymi sprawia, że naprawdę stajemy w progu elektromobilności. I to widać także na rynku. W serwisie Otomoto w lipcu 2022 roku liczba ogłoszeń o sprzedaży samochodu elektrycznego wzrosła o 25 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Jeszcze szybciej rośnie liczba ofert sprzedaży używanych elektryków – takich ogłoszeń jest obecnie w OTOMOTO aż 50 proc. więcej niż w roku 2021. Co więcej, przegląda je dziś o 13 proc. więcej niż rok temu.

Moto
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

pokaż więcej
Proszę czekać...