Arrinera Hussarya - pierwszy polski supersamochód

Arrinera Hussarya - debiut pierwszego polskiego supersamochodu na poznańskich targach motoryzacyjnych. / Arrinera Automotive SA
Arrinera Hussarya - pierwszy polski supersamochód zadebiutował na niedawnym salonie samochodowym w Poznaniu. Okazuje się, że projekt pierwszego polskiego samochodu, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 s i może osiągnąć prędkość 340 km/h będzie sukcesem!

Arrinera Hussarya - debiut na Poznań Motor Show

Po przeprowadzonych jesienią 2014 roku w Białej Podlaskiej testach, twórcy pierwszego polskiego supersamochodu zdecydowali się na zaprezentowanie go szerszej publiczności. Wybór padł na targi motoryzacyjne Motor Show w Poznaniu i to tu zaprezentowano Arrinerę, która stanowić będzie bazę zarówno dla wyścigowej, jak i cywilnej wersji.  Tym samym Polacy udowodnili, że mają niezbędną wiedzę by samodzielnie budować supersamochody, które zachwycają zarówno designem, jak i technologiami.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Arrinera Hussarya - design

W przypadku Arrinery największy wpływ na design miał projektant nadwozia Pavlo Burkatskyy – Polak urodzony na Ukrainie. Od najmłodszych lat czuł, że jego przeznaczeniem jest projektowanie supersamochodów. Najpierw swoimi projektami zapełniał kartki wyrwane z zeszytów, a później zajął się profesjonalnym projektowaniem linii nadwozia w programie CAD. Jego talent dostrzegł Łukasz Tomkiewicz (prezes spółki Arrinera Automotive) i zaprosił go do współpracy przy tworzeniu Arrinery. W 2011 został zaprezentowany prototyp 'Arrinera Concept 1', dzięki któremu możliwe było stworzenie prezentowanego na targach modelu Arrinery.

O finalnym wyglądzie wnętrza Arrinery również zadecydują Polacy, a konkretnie duet designerów  Luc&Andre, którzy popularność zdobyli dzięki projektom mebli inspirowanych legendarnymi samochodami AC Cobra 427 czy Porsche 911. Ich prace nad projektem wnętrza Arrinery nadal trwają, ale już wiadomo, że będzie ono zachwycać elementami z włókna węglowego, najwyższej jakości skórami, a także - na życzenie klienta - elementami z miedzi lub tytanu.

Zobacz też: Fiat 500 Vintage '57 - powrót do korzeni

Arrinera Hussarya - nie tylko zagraniczni konstruktorzy

Przy projekcie Arrinery Łukasz Tomkiewicz i Pavlo Burkatskyy współpracowali ściśle z prof. nzw. dr hab. inż. Januszem Piechną z Politechniki Warszawskiej, który kierował badaniami laboratoryjnymi nad aerodynamiką Arrinery. W trakcie badań bryła Arrinery została zmodyfikowana tak, aby z jednej strony poprawić opływowość kształtu,  a z drugiej strony osiągnąć maksymalną stabilność pojazdu. To dzięki sugestiom profesora Piechny Hussarya zyskała jeszcze jeden wyróżniający element: hamulec aerodynamiczny; po osiągnięciu prędkości 120 km/h spoiler Arrinery automatycznie się wysuwa, generując dodatkowy nacisk na tylną oś. Akcelerometr analizuje przeciążenia podczas hamowania i przesyła sygnały do siłowników, które ustawiają płat pod kątem maksymalnie  55 stopni. Przy prędkości 300 km/h skraca to drogę hamowania nawet o kilkadziesiąt metrów.

Przy prędkości ponad 180 km/h ruchome spoilery umieszczone w przedniej sekcji przyspieszają przepływ powietrza pod supersamochodem i generują dodatkową siłę dociskającą pojazd do podłoża, przez co wzrasta bezpieczeństwo i pewność prowadzenia auta. Prace nad aerodynamiką Arrinery doceniło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansowując prace kwotą ponad 2.500.000,00 zł.

Zobacz też: Nissan Pulsar z silnikiem o mocy 190 KM!

Rama jezdna Arrinery została zaprojektowana przy współpracy Politechniki Warszawskiej oraz znanego brytyjskiego konstruktora Lee Nobla, który w ciągu ostatnich 30 lat wyprodukował ponad 2000 samochodów według własnych projektów (w tym Ultimę, która pełniła funkcje pojazdu testowego najszybszego na świecie samochodu produkcyjnego – McLaren F1). Zespół polskich inżynierów z wydziału SiMR oraz z wydziału  MiEL Politechniki Warszawskiej odpowiadał także za jej przetestowanie w warunkach laboratoryjnych. Dzięki nim Arrinera zyskała ramę wykonaną ze stopu stali lotniczej połączonej ze strukturą włókna węglowego i kevlaru w środkowej sekcji. Rama ta wzmocniona została w obrębie przedniej szyby, co umożliwiło podwyższoną ochronę w przypadku kolizji ze znacznie wyższymi samochodami (np. SUV). Za fotelami umieszczono wzmocnioną strukturę, która chroni pasażerów podczas dachowania. Dodatkowo Arrinerę wyposażono w specjalne strefy z aluminium i kevlaru pochłaniające energię zderzenia.

Opowiadając o Arrinerze przez pryzmat Polaków zaangażowanych w projekt, nie sposób nie wspomnieć o technicznym szefie projektu Arrinera - Gregu Pekale. Pekala pracował m.in. dla Mosler Europe jako inżynier wyścigowy, wspierał testy różnych wersji Mosler MT m.in. Endurance, GT3 i japońskiej wersji super GT. Później z ramienia Lotus Motorsport (obecnie Lotus Racing) pracował przy takich projektach, jak Evora GT4, Evora GTE - Le Mans, Evora Enduro i Evora Grand am version oraz przy projektach Exige Rally Car. Doświadczenie zdobyte podczas niezliczonych godzin testowania samochodów w warunkach wyścigowych Pekala wykorzysta teraz przy finałowych testach polskiej Arrinery, m.in. testując ją w konfiguracji z najmocniejszym na świecie silnikiem wolnossącym V8 o mocy ponad 800 KM!

Samochód testowany był na oponach 'MICHELIN Pilot Sport Cup 2'

Opony 'MICHELIN Pilot Sport Cup 2' stanowią wyposażenie samochodów o najwyższych osiągach. Samochody wyścigowe wyposażone w 'MICHELIN Pilot Sport Cup 2' pobiły rekordy  okrążenia toru Nurburgring w Niemczech.

Zobacz też: Nowa Opel Corsa 1.4 Turbo wzmocniona do 150 KM

W projekcie Arrinery wykorzystano Grafen!

Grafen to wyjątkowa forma węgla i jedyna znana w przyrodzie struktura, która posiada tylko dwa wymiary: długość i szerokość (gdyż jej grubość to zaledwie 1 Atom). Jest także wyjątkowo wytrzymała, a przy tym elastyczna: sto razy mocniejsza niż stal. Grafen w Arrinerze dodany zostanie do wykonanych z włókna węglowego paneli nadwozi, co uodporni je na rozrywanie i przyczyni się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa. Twórcy Arrinery chcą także dodać grafen do lakieru, dzięki czemu Arrinera zyska odporną na zarysowania powłokę. Arrinera będzie pierwszym samochodem z grafenem na świecie!

Arrinera – współczesna husaria

Wszystkie osoby pracujące przy projekcie Arrinera są zgodne: wziąć udział w budowie pierwszego polskiego supersamochodu to nie tylko przywilej, ale wręcz patriotyczny obowiązek. I to nie tylko dlatego, że swoją nazwę Arrinera Hussarya wzięła od legendarnej polskiej jazdy konnej. Projekt ten przywraca Polakom poczucie dumy z polskiej motoryzacji. Udowadnia, że „Polacy nie gęsi” i są w stanie stworzyć samochód, który podbije nie tylko ich własne serca, ale też serca kolekcjonerów ekskluzywnych aut na całym świecie. Dowodem na to jest już ponad 200 zapytań o możliwość kupna Arrinery z Polski, Azji, Bliskiego Wschodu i innych krajów.

Źródło: Materiały prasowe Arrinera Automotive SA

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...