Kia EV9. Premiera 7-miejscowego, elektrycznego SUV-a z Korei
REKLAMA
REKLAMA
- Kia EV9: design i dane techniczne
- Wersje napędowe elektrycznej Kii EV9
- Opcje, które można kupić online. Nowość w Kii EV9
- Kia EV9 będzie jeszcze mocniej... autonomiczna!
Kia EV9: design i dane techniczne
Charakterystyczna dla EV9 tzw. cyfrowa twarz tygrysa jest zaakcentowana przez cyfrowy grill oświetleniowy i nie tylko. Na "Digital Tiger Face" składają się również dwa skupiska małych lamp, po jednym obok każdego reflektora.
REKLAMA
Flagowy, elektryczny SUV marki Kia ma rozstaw osi wynoszący 3100 mm, do wyboru są 21-, 20- lub 19-calowe obręcze kół. Długość nadwozia wynosi 5010 mm, szerokość 1980 mm, a wysokość4 1755 mm. Pomimo dużych rozmiarów Kia EV9 może się pochwalić niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego nadwozia. Ten wynosi tylko 0,28. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu trójwymiarowej osłony pod podwoziem (wypukłej z przodu i wklęsłej z tyłu samochodu), aerodynamicznie ukształtowanych obręczy kół i kurtyn powietrznych, które są zintegrowane z przednim zderzakiem.
Do wyboru są wersje siedmio- i sześciomiejscowa oraz różne konfiguracje foteli w drugim rzędzie. Kia EV9 oferuje do wyboru aż cztery opcje siedzeń drugiego rzędu – 3-osobową kanapę, niezależne fotele podstawowe, fotele typu relaksacyjnego i dwumiejscowe fotele obrotowe. Fotele pierwszego rzędu są fotelami relaksacyjnymi.
Wersje napędowe elektrycznej Kii EV9
Kia EV9 jest skonstruowana na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP). W jakich wariantach modelowych będzie występować?
- Model RWD Long Range jest napędzany przez silnik elektryczny o maksymalnej mocy 150 kW, który dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm, dzięki czemu duży SUV może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,4 sekundy.
- Model RWD jest napędzany przez silnik elektryczny o maksymalnej mocy 160 kW, który dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm, dzięki czemu duży SUV może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy.
- Wariant AWD jest wyposażony w dwa silniki elektryczne, które dysponują łączną maksymalną mocą 283 kW i łącznym maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm. Ta kombinacja umożliwia SUV-owi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,0 sekund. Jeszcze wyższy poziom wydajności jest dostępny z opcjonalną funkcją Boost, dostępną do późniejszego zakupu w Kia Connect Store. Łączny maksymalny moment obrotowy wzrasta wówczas do 700 Nm, dzięki czemu EV9 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy.
Zasięg Kii EV9? Model RWD Long Range z 19-calowymi kołami zapewnia, zgodnie z WLTP, zasięg ponad 541 km (wartość szacunkowa). Korzystając z ultraszybkiego ładowania prądem o napięciu 800 V, akumulator można naładować do poziomu wystarczającego do przejechania 239 km w około 15 minut.
Opcje, które można kupić online. Nowość w Kii EV9
Do licznych nowości z dziedziny technologii należy system Highway Driving Pilot (HDP – Asystent jazdy autostradą), który w przyszłości będzie oferowany na wybranych rynkach do EV9 w wersji GT-Line. System ten umożliwi warunkową jazdę autonomiczną na poziomie 3. Wraz z EV9 debiutuje również Kia Connect Store, za pośrednictwem którego klienci mogą kupować nowe cyfrowe elementy wyposażenia, co daje im elastyczność w doborze potrzebnych funkcji i możliwość ulepszania EV9 w dowolnym momencie za pomocą aktualizacji Over-the-Air (OTA).
Kia Connect Store – poza standardowymi funkcjami EV9 – oferuje szeroką gamę opcji, dzięki którym klienci mogą stale aktualizować samochód, jego cyfrowe funkcje i zakres usług, bez konieczności wizyty u dealera.
Kia EV9 będzie jeszcze mocniej... autonomiczna!
EV9 zrobi kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest system Highway Driving Pilot (HDP), który zapewni EV9 warunkową jazdę autonomiczną na poziomie 3. Piętnaście czujników, w tym dwa lidary, umożliwiają skanowanie i wykrywanie obiektów w polu widzenia 360 stopni. Dzięki temu EV9 nie tylko wykrywa przebieg drogi i potrafi za nią podążać, ale rejestruje również innych użytkowników drogi i potrafi zapobiec potencjalnym kolizjom z nimi.
Nowa Kia EV9 otrzyma system zdalnego parkowania (RSPA 2). Technologia ta umożliwia parkowanie EV9 bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy, zarówno w pojeździe, jak i poza nim. Kierowca inicjuje procedurę za pomocą kluczyka (Digital Key 2). RSPA 2, wykorzystując czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód, automatycznie manewruje EV9 na wyznaczone miejsce parkingowe, kontrolując przyspieszenie, hamowanie i zmianę biegów.
Kiedy seryjna Kia EV9 pojawi się w Polsce? Importer ocenia, że pierwsze egzemplarze zawitają do naszego kraju w czwartym kwartale 2023 r.
REKLAMA
REKLAMA