Fuso -hybrydowa ciężarówka od Daimlera

Piotr Czerniakowski
rozwiń więcej
Fuso prezentuje ekonomiczną i ekologiczną ciężarówkę hybrydową.
Fuso, członek koncernu Daimler AG zajmujący się produkcją aut użytkowych, pod koniec października zaprezentował w Japonii wysokotonażową ciężarówkę z napędem hybrydowym. Oficjalna premiera nowego modelu będzie miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Tokio, trwających od 30 listopada do 11 grudnia.

Wysokotonażowy samochód ciężarowy z napędem hybrydowym to kolejny krok Global Hybrid Center (GHC) w kierunku rozwoju nowych technologii w ciężarówkach Fuso. Centrum rozwoju GHC w Kawasaki koordynuje globalne projekty Daimler Trucks w dziedzinie napędu hybrydowego.

- Chcemy być liderem "zielonych" technologii - mówił podczas prezentacji dr Albert Kirchmann, dyrektor generalny Fuso. - Rozwój długodystansowych ciężarówek z napędem hybrydowym znacznie poszerza obszar naszej działalności w tej dziedzinie. Koncentrujemy się na projektowaniu efektywnych, niskoemisyjnych pojazdów użytkowych o szerokim spektrum zastosowań. Będziemy promować zaawansowane technologie na rzecz ograniczenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji.

Zobacz też: Nowy Peugeot 208 na wiosnę 2012 roku.

- Działania Fuso w zakresie alternatywnych układów napędowych to istotna część naszego globalnego zaangażowania na rzecz zrównoważonego transportu - dodaje Andreas Renschler, członek zarządu koncernu Daimler, odpowiedzialny za pojazdy użytkowe. - Daimler Trucks ze swoim portfolio "zielonych" pojazdów jest wyśmienicie przygotowany na wyzwania przyszłości.

Nowo opracowana, wysokotonażowa ciężarówka z napędem hybrydowym Fuso Super Great HEV wykorzystuje technologię modelu Canter Eco Hybrid, wprowadzonego w 2006 roku. Na całym świecie znalazł on 1200 nabywców i potwierdził swoje walory w różnorodnych zastosowaniach.

Hybrydowy układ równoległy Fuso Super Great HEV składa się z tradycyjnego silnika Diesla,  silnika elektrycznego/generatora, baterii litowo-jonowych oraz oprogramowania sterującego.

Zużycie paliwa i emisja szkodliwych substancji Super Great HEV zostały znacznie ograniczone dzięki współpracy silnika spalinowego i elektrycznego, zależnie od warunków na drodze. Podczas zwalniania lub hamowania silnik elektryczny działa jak generator i zamienia energię hamowania w energię elektryczną, doładowywując litowo-jonowe akumulatory.

Wyjątkowo zachęcające wyniki pierwszych testów

Pierwsze testy przeprowadzone w warunkach rzeczywistych wskazują na imponujący spadek zużycia paliwa - nawet o 10 proc. w porównaniu z pojazdami napędzanymi konwencjonalnymi silnikami zasilanymi olejem napędowym. Testy zostały przeprowadzone na japońskich autostradach, w warunkach reprezentatywnych.

Zobacz też: Odświeżona fiesta na 35-lecie modelu

- Uzyskane wyniki potwierdzają  że zastosowanie hybrydowych układów napędowych w ciężarówkach przynosi rzeczywiste korzyści w transporcie dalekobieżnym - wyjaśnia Gustaw Tuschen, wiceszef Fuso ds. inżynierii produktu. – Utarło się, że Hybrydowy zespół napędowy pasuje do ciężarówki takiej jak Canter Eco Hybrid i najlepiej sprawdza się na krótkich dystansach, gdy kierowca wielokrotnie zatrzymuje się i rusza. Umożliwia to odzyskiwanie dużej porcji energii podczas hamowania. Okazuje się jednak, że wysokotonażowe ciężarówki, służące do transportu dalekobieżnego, równie skutecznie wykorzystują zalety napędu hybrydowego.

Na długich dystansach ciężarówki mogą odzyskiwać i magazynować energię podczas podjeżdżania i zjeżdżania ze wzniesień. Dodatkowo, zazwyczaj pokonują one znacznie większe odległości niż lżejsze pojazdy, mogą więc częściej korzystać z zalet napędu hybrydowego. System zastosowany w Fuso Super Great został tak zoptymalizowany, aby odzyskiwać energię nawet podczas zjazdów ze wzniesień o symbolicznym stopniu nachylenia. Równoległy układ napędowy gwarantuje ograniczenie strat energii do minimum.

Bazując na pozytywnych wynikach badań, Fuso kontynuuje prace nad rozwojem hybrydowych, wysokotonażowych ciężarówek. Kluczowym wyzwaniem jest obecnie zapewnienie znaczącego obniżenia kosztów ponoszonych w cyklu życia Super Great HEV tak, aby zakup modelu stał się opłacalny dla przedsiębiorców. Jeden z głównych celów to obniżenie masy systemu hybrydowego i zaoferowanie klientowi jak najwyższej ładowności.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...