REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Praw Pasażera - nowa broń pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
Rzecznik Praw Pasażera - pomoże pasażerom
Rzecznik Praw Pasażera - pomoże pasażerom
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W myśl nowej ustawy, przy Urzędzie Transportu Kolejowego powstanie Rzecznik Praw Pasażera. Będzie rozpatrywał wszelkie skargi niezadowolonych pasażerów.

Projekt ustawy zakłada powołanie Rzecznika Praw Pasażera

REKLAMA

Projekt ustawy, której założenia przygotowuje UOKiK we współpracy z resortem sprawiedliwości, powinien trafić do Sejmu pod koniec pierwszego kwartału 2015 r. Nowe przepisy mają stworzyć w Polsce system sądownictwa polubownego w sporach pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami oraz przenieść do polskiego prawa unijną dyrektywę w sprawie tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution). Powinniśmy ją implementować do 9 lipca 2015 r.

REKLAMA

"System, który wypracowaliśmy po burzliwej dyskusji z interesariuszami, to system mieszany publiczno-prywatny. W dużej mierze osadzamy go na już funkcjonujących instytucjach publicznych, czyli przede wszystkim sądach polubownych przy Inspekcji Handlowej czy instytucjach mediacyjnych działających przy regulatorach rynku, takich jak np. mediacje przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Od zera powołamy chyba tylko Rzecznika Praw Pasażera przy Urzędzie Transportu Kolejowego" - powiedziała PAP wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska, odpowiedzialna za przygotowanie projektu.

"Tam, gdzie funkcjonuje dobry mediator-koncyliator, warto go włączyć do systemu, dawać mu know-how i poddawać go od czasu do czasu jakiejś kontroli. Tam, gdzie tych ośrodków nie ma, bo naturalnie się nie pojawiły, tam trzeba takich mediatorów znaleźć" - mówiła. Zadeklarowała, że do systemu z podmiotów niepublicznych trafi z pewnością Arbiter Bankowy, działający przy Związku Banków Polskich.

REKLAMA

"Deklarację o stworzeniu ośrodka do rozstrzygania sporów pomiędzy klientem prawnika a samym prawnikiem złożył także samorząd radców prawnych. Wierzymy w to, że gdy system już zafunkcjonuje, również pozostałe branże będą chciały się w niego włączyć i stworzyć własne ośrodki" - dodała Karczewska.

Ewentualne „luki” branżowe i terytorialne wypełni Inspekcja Handlowa, przy której już teraz działają Polubowne Sądy Konsumenckie, a jej wojewódzcy inspektorzy pełnią także rolę mediatorów w sporach konsument-przedsiębiorca. Te prerogatywy Inspekcji zostaną jeszcze rozszerzone. Spod nowego prawa wyłączone zostaną tylko te dziedziny, które wyklucza unijna dyrektywa, tj. przede wszystkim usługi medyczne i edukacyjne świadczone przez państwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kwestii prawie wszystkich pozostałych sporów konsumenckich byłoby znacznie łatwiej o mediację. Jak szacuje UOKiK, nowe rozwiązania będą dotyczyć 730 tys. przedsiębiorców, a liczba rozpatrywanych spraw wzrośnie - od obecnego poziomu - ponad dwukrotnie. Ma się to stać m.in. dzięki propagowaniu wiedzy o dostępie do mediacji.

Zobacz też: Zmiany w ustawie o transporcie drogowym: dworce dla niepełnosprawnych, wzmocnione prawa pasażerów

Zmiany dla przedsiębiorców

Ustawa nałoży bowiem na przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, gdyż dziś konsumenci często nie zdają sobie sprawy, że mogą skorzystać z mediacji w sporze np. po odmowie reklamacji. W myśl proponowanych zmian, przy zakupach online na stronie sprzedającego będzie się musiał znaleźć link do prostego formularza zgłaszającego sprawę do mediacji. Natomiast w zwykłym sklepie, punkcie usługowym, czy biurze podróży w razie negatywnego rozpatrzenia reklamacji, sprzedawca będzie musiał poinformować klienta, że można przystąpić do mediacji.

To jednak konsument będzie, jeżeli zechce, inicjatorem polubownego postępowania. Koszt takiego postępowania ma być niski dla konsumenta i według planów UOKiK nie przekraczać średnio ok. 30 zł. Zaletą proponowanych zmian jest także szybkość załatwienia sprawy – przy pozasądowych metodach spór rozstrzygnięty zostaje zazwyczaj w ciągu 90 dni.

"Przedsiębiorcy będą musieli informować o możliwości poddania sporu metodzie koncyliacyjnej. Szacujemy, że w skali 10 lat powinno to ich kosztować ok. 13 mln zł, czyli koszt jednostkowy będzie minimalny. Trzeba też pamiętać, że to nie jest tak, że jeden tylko traci, a drugi tylko zyskuje. Uważamy, że polubowne rozstrzygnięcie sporu oznacza także korzyść dla przedsiębiorcy, bo nie będzie on musiał angażować swoich służb prawnych i rozstrzygać sporu na drodze sądowej" - zauważyła.

Jak podkreśliła wiceprezes UOKiK, nie zdecydowano się za to na wprowadzenie zasady przymuszania przedsiębiorców do uczestniczenia w alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów. Prawo takie działa w niektórych krajach, np. we Włoszech.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

"Prowadziliśmy kilka lat dyskusje i konsultacje w tej sprawie, ale ostatecznie doszliśmy do wniosku, że sama idea tego systemu, czyli koncyliacja opiera się na dobrowolności. Nie kryjemy natomiast, że gdy za jakiś czas będziemy zastanawiać się nad rewizją całego systemu i okaże się, że nie ma innej drogi, to być może sięgniemy po taki instrument" - powiedziała.

Stworzenie w Polsce spójnego systemu polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich, ma dać podstawę do włączenia go w paneuropejski system rozwiązywania takich konfliktów. W UE trwa obecnie budowa platformy internetowej służącej temu celowi, tzw. ODR (Online Dispute Resolution).

Jak szacuje UOKiK, koszt zmian dla budżetu państwa ma wynieść 51 mln zł w ciągu 10 lat. (PAP)

mww/ son/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA