REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Praw Pasażera - nowa broń pasażerów

Rzecznik Praw Pasażera - pomoże pasażerom
Rzecznik Praw Pasażera - pomoże pasażerom
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W myśl nowej ustawy, przy Urzędzie Transportu Kolejowego powstanie Rzecznik Praw Pasażera. Będzie rozpatrywał wszelkie skargi niezadowolonych pasażerów.

Projekt ustawy zakłada powołanie Rzecznika Praw Pasażera

REKLAMA

Projekt ustawy, której założenia przygotowuje UOKiK we współpracy z resortem sprawiedliwości, powinien trafić do Sejmu pod koniec pierwszego kwartału 2015 r. Nowe przepisy mają stworzyć w Polsce system sądownictwa polubownego w sporach pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami oraz przenieść do polskiego prawa unijną dyrektywę w sprawie tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution). Powinniśmy ją implementować do 9 lipca 2015 r.

REKLAMA

"System, który wypracowaliśmy po burzliwej dyskusji z interesariuszami, to system mieszany publiczno-prywatny. W dużej mierze osadzamy go na już funkcjonujących instytucjach publicznych, czyli przede wszystkim sądach polubownych przy Inspekcji Handlowej czy instytucjach mediacyjnych działających przy regulatorach rynku, takich jak np. mediacje przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Od zera powołamy chyba tylko Rzecznika Praw Pasażera przy Urzędzie Transportu Kolejowego" - powiedziała PAP wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska, odpowiedzialna za przygotowanie projektu.

"Tam, gdzie funkcjonuje dobry mediator-koncyliator, warto go włączyć do systemu, dawać mu know-how i poddawać go od czasu do czasu jakiejś kontroli. Tam, gdzie tych ośrodków nie ma, bo naturalnie się nie pojawiły, tam trzeba takich mediatorów znaleźć" - mówiła. Zadeklarowała, że do systemu z podmiotów niepublicznych trafi z pewnością Arbiter Bankowy, działający przy Związku Banków Polskich.

REKLAMA

"Deklarację o stworzeniu ośrodka do rozstrzygania sporów pomiędzy klientem prawnika a samym prawnikiem złożył także samorząd radców prawnych. Wierzymy w to, że gdy system już zafunkcjonuje, również pozostałe branże będą chciały się w niego włączyć i stworzyć własne ośrodki" - dodała Karczewska.

Ewentualne „luki” branżowe i terytorialne wypełni Inspekcja Handlowa, przy której już teraz działają Polubowne Sądy Konsumenckie, a jej wojewódzcy inspektorzy pełnią także rolę mediatorów w sporach konsument-przedsiębiorca. Te prerogatywy Inspekcji zostaną jeszcze rozszerzone. Spod nowego prawa wyłączone zostaną tylko te dziedziny, które wyklucza unijna dyrektywa, tj. przede wszystkim usługi medyczne i edukacyjne świadczone przez państwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kwestii prawie wszystkich pozostałych sporów konsumenckich byłoby znacznie łatwiej o mediację. Jak szacuje UOKiK, nowe rozwiązania będą dotyczyć 730 tys. przedsiębiorców, a liczba rozpatrywanych spraw wzrośnie - od obecnego poziomu - ponad dwukrotnie. Ma się to stać m.in. dzięki propagowaniu wiedzy o dostępie do mediacji.

Zobacz też: Zmiany w ustawie o transporcie drogowym: dworce dla niepełnosprawnych, wzmocnione prawa pasażerów

Zmiany dla przedsiębiorców

Ustawa nałoży bowiem na przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, gdyż dziś konsumenci często nie zdają sobie sprawy, że mogą skorzystać z mediacji w sporze np. po odmowie reklamacji. W myśl proponowanych zmian, przy zakupach online na stronie sprzedającego będzie się musiał znaleźć link do prostego formularza zgłaszającego sprawę do mediacji. Natomiast w zwykłym sklepie, punkcie usługowym, czy biurze podróży w razie negatywnego rozpatrzenia reklamacji, sprzedawca będzie musiał poinformować klienta, że można przystąpić do mediacji.

To jednak konsument będzie, jeżeli zechce, inicjatorem polubownego postępowania. Koszt takiego postępowania ma być niski dla konsumenta i według planów UOKiK nie przekraczać średnio ok. 30 zł. Zaletą proponowanych zmian jest także szybkość załatwienia sprawy – przy pozasądowych metodach spór rozstrzygnięty zostaje zazwyczaj w ciągu 90 dni.

"Przedsiębiorcy będą musieli informować o możliwości poddania sporu metodzie koncyliacyjnej. Szacujemy, że w skali 10 lat powinno to ich kosztować ok. 13 mln zł, czyli koszt jednostkowy będzie minimalny. Trzeba też pamiętać, że to nie jest tak, że jeden tylko traci, a drugi tylko zyskuje. Uważamy, że polubowne rozstrzygnięcie sporu oznacza także korzyść dla przedsiębiorcy, bo nie będzie on musiał angażować swoich służb prawnych i rozstrzygać sporu na drodze sądowej" - zauważyła.

Jak podkreśliła wiceprezes UOKiK, nie zdecydowano się za to na wprowadzenie zasady przymuszania przedsiębiorców do uczestniczenia w alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów. Prawo takie działa w niektórych krajach, np. we Włoszech.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

"Prowadziliśmy kilka lat dyskusje i konsultacje w tej sprawie, ale ostatecznie doszliśmy do wniosku, że sama idea tego systemu, czyli koncyliacja opiera się na dobrowolności. Nie kryjemy natomiast, że gdy za jakiś czas będziemy zastanawiać się nad rewizją całego systemu i okaże się, że nie ma innej drogi, to być może sięgniemy po taki instrument" - powiedziała.

Stworzenie w Polsce spójnego systemu polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich, ma dać podstawę do włączenia go w paneuropejski system rozwiązywania takich konfliktów. W UE trwa obecnie budowa platformy internetowej służącej temu celowi, tzw. ODR (Online Dispute Resolution).

Jak szacuje UOKiK, koszt zmian dla budżetu państwa ma wynieść 51 mln zł w ciągu 10 lat. (PAP)

mww/ son/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA