Spalinowa Corolla Cross na wodór! Ma bezpośredni wtrysk wodoru!
REKLAMA
REKLAMA
- Spalinowa Corolla Cross na wodór. Taki model powstał!
- Corolla Cross H2 jest wodorowa i w pełni praktyczna
- Silnik spalinowy zasilany wodorem. Co to daje?
- Czy Toyota Corolla Cross H2 wejdzie do produkcji?
- Jest Corolla Cross H2. Była też GR Corolla H2
Spalinowa Corolla Cross na wodór. Taki model powstał!
Toyota Corolla Cross H2 Concept to crossover z silnikiem spalinowym na wodór – alternatywną technologią napędu nieemitującego CO2. I choć taka deklaracja brzmi mocno zaawansowanie, tak naprawdę tło technologiczne tego auta jest dość proste. Samochód otrzymał 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra z wysokociśnieniowym bezpośrednim wtryskiem wodoru, pochodzący ze sportowej GR Corolli H2 oraz zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai.
REKLAMA
Corolla Cross H2 jest wodorowa i w pełni praktyczna
Kluczowe jest to, że prototyp zachowuje pełną funkcjonalność seryjnej Corolli Cross. Oferuje przestronne 5-osobowe wnętrze i duży bagażnik. Koncept został opracowany z myślą możliwej seryjnej produkcji. I choć obecnie samochód jest udoskonalany, cały czas trwają jego testy w rzeczywistych warunkach. Niedługo Toyota rozpocznie m.in. próby w warunkach zimowych na północy Japonii.
Silnik spalinowy zasilany wodorem. Co to daje?
Czemu Toyota prowadzi prace rozwojowe nad nową technologią silników spalinowych zasilanych wodorem? Ze względu na potencjalne zalety tego rozwiązania. Należy do nich możliwość wykorzystania istniejących technologii napędowych do szybkiej redukcji emisji CO2 w motoryzacji. Co ważne, proces ten nastąpi w wyniku maksymalnie małych nakładów finansowych zarówno po stronie producentów, jak i kierowców. A pamiętajmy, że zasilanie silnika spalinowego wodorem oznacza też krótki czas tankowania oraz wyraźne ograniczenie zapotrzebowania na trudno dostępne i drogie pierwiastki, takie jak lit, kobalt i nikiel.
Czy Toyota Corolla Cross H2 wejdzie do produkcji?
Według oceny Toyoty, firma ukończyła do tej pory około 40 proc. prac na drodze do komercjalizacji samochodów z wodorowym silnikiem spalinowym takich jak Corolla Cross H2 Concept. Czy to się uda i modele takie pojawią się w salonie? Dziś ciężko rozstrzygnąć tą kwestię. Jedno natomiast jest pewne. Bez wątpienia istnieje szansa korzystania z tej technologii w sportach motorowych.
Jest Corolla Cross H2. Była też GR Corolla H2
Toyota Corolla Cross H2 Concept, jak już wspominałem, nie jest pierwszym tego typu modelem japońskiego producenta. GR Corolla H2 to prototypowy sportowy hot hatch ze spalinowym silnikiem na wodór, którego możliwości Toyota przetestowała w japońskich wyścigach długodystansowych Super Taikyu w roku 2022. Intensywny grafik wyścigowy oznacza też szereg innowacji. W ciągu jednego sezonu Super Taikyu Toyota zwiększyła moc jednostki wodorowej o 24 proc., a moment obrotowy o 33 proc., uzyskując osiągi na poziomie konwencjonalnego silnika benzynowego. Ponadto zasięg auta został zwiększony o około 30 proc., a czas tankowania skrócony z około pięciu minut do półtorej minuty.
REKLAMA
REKLAMA