Formuła 4 Abarth ADAC

Formuła 4 ADAC Abarth / Fiat
Formula 4 to nowa seria wyścigowa stworzona przy współudziale włoskiego marki samochodowej - Abarth. Jakimi parametrami charakteryzuje się bolid Formuły 4?

Formuła 4 ADAC Abarth

Rozgrywana w Niemczech, Austrii i Belgii „Formuła 4 powered by Abarth ADAC" nie jest jedyną serią certyfikowaną przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA, która zaufała tej tradycyjnej włoskiej marce. Również we Włoszech, Rosji, Finlandii i Estonii ten włoski 1,4-litrowy, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem napędza małe, jednomiejscowe bolidy. Abarth jest jednym z pięciu zatwierdzonych na świecie dostawców silników do Formuły 4.

Formuła 4 wypełnia lukę między kartingiem i bardzo zaawansowaną już technicznie oraz niezwykle kosztowną Formułą 3, umożliwiając start już 15-latkom. Moc silnika w tej klasie jest ograniczona przepisami do 118 kW (160 KM). Napędzający Formułę 4 silnik wyścigowy bazuje na silniku czterocylindrowym, który w samochodach seryjnych Abarth'a zapewnia niezrównaną przyjemność z jazdy.

Zobacz też: 72 Rajd Polski wygrywa Sebastian Ogier!

W modelu Abarth 595 Turismo silnik ten również generuje moc 118 kW (160 KM). Górna granica mocy wynosząca 140 kW (190 KM) została uzyskana w spektakularnym modelu Abarth 695 biposto - najmocniejszym seryjnie produkowanym Abarcie w historii. Jednak nawet 190 KM nie zamyka stawki. W samochodzie Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione, jednym z trzech topowych modeli należących do Abarth Trofeo, jednostka ta osiąga moc nawet 158 kW (215 KM).

W przeciwieństwie do modeli produkowanych seryjnie i aut wyścigowych Trofeo Abarth, montowany w bolidach Formuły 4 silnik czterocylindrowy o pojemności 1,4 litra został umieszczony wzdłużnie za kierowcą i przenosi on napęd na tylne koła. Dopuszczalne modyfikacje również są ograniczone.

Szczegóły dotyczące „Formuły 4 powered by Abarth ADAC"
Niemiecka „Formuła 4 powered by Abarth ADAC" towarzyszy siedmiu rundom cyklu ADAC GT Masters i jednej Niemieckich Mistrzostw Samochodowych (DTM). Dwie z łącznie ośmiu rund odbywają się poza granicami Niemiec: jedna na torze Red Bull Ring w Austrii, a druga w belgijskim Spa-Francorchamps. Na każda rundę składają się dwie sesje treningowe, dwa wyścigi kwalifikacyjne i trzy wyścigi główne. Na liście jest 42 uczestników, w których znalazły się także trzy młode kobiety, jest kilka nazwisk doskonale znanych w sportach motorowych, choć noszonych już przez kolejne pokolenie. Bolid Tatuus-Abarth o numerze 25 poprowadzi Mick Schumacher, 16-letni syn siedmiokrotnego Mistrza Świata Formuły 1 Michaela Schumachera. Z kolei numer 9 jest zarezerwowany dla 15-letniego Jonathana Cecotto z Wenezueli, którego ojciec Johnny zapisał się w sercach fanów, jako Motocyklowy Mistrz Świata, kierowca Formuły 1 i serii Mistrzostw Samochodowych Turystycznych w Niemczech (DTM).

Kalendarz Formuły 4 w 2015 roku:
24-26 kwietnia - Oschersleben
5-7 czerwca - Red Bull Ring (Austria)
19-21 czerwca - Spa-Francorchamps (Belgia)
3-5 lipca - Lausitzring
14-16 sierpnia - Nürburgring
28-30 sierpnia - Sachsenring
11-13 września - Oschersleben
2-4 października - Hockenheimring

Marka Abarth rozwija młode talenty wyścigowe

Jako dostawca jednostek napędowych do nowej Formuły 4 ADAC marka Abarth wspiera młode talenty, które w przyszłości mogą dołączyć do największych osiągnięć w tym sporcie. Takie działania wpisują się w tradycję zapoczątkowaną przez założyciela firmy Carla Abarth'a, którego samochody wyścigowe bazujące na różnych modelach Fiata w latach 50. umożliwiły rozpoczęcie kariery w motorsporcie niezliczonej rzeszy młodych kierowców. Również sama Formuła ADAC od lat stanowi punkt wyjścia dla wielu przyszłych zawodowych kierowców. W przeszłości znani zawodnicy, tacy jak wielokrotny Mistrz Świata Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg, Ralf Schumacher czy Nico Rosberg, podobnie jak gwiazdy DTM takie jak Martin Tomczyk, Pascal Wehrlein czy Timo Glock, zaczynali swoje błyskotliwe kariery od klas Formuły ADAC.

Specyfikacja techniczna: silnik turbodoładowany Abarth 1.4

Typ: Silnik czterocylindrowy, montowany z przodu, poprzecznie (w Formule 4 instalowany wzdłużnie z tyłu), turbosprężarka (różne typy i producenci w zależności od poziomu mocy), 4 zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu w głowicy, wielopunktowy wtrysk paliwa, skrzynia korbowa i głowice cylindrów wykonane z aluminium

Średnica cylindra x skok tłoka: 72,0 x 84,0 mm

Pojemność:  1.368 cm3

Moc maksymalna:

Pojazdy seryjne
Abarth 595 Turismo: 117 kW/160 KM przy 5.750 obr/min
Abarth 595 Competizione: 132 kW/180 KM przy 5.750 obr/min
Abarth 695 biposto: 140 kW/190 KM przy 5.500 obr/min

Pojazdy wyścigowe
Abarth 500 Assetto Corse: 140 kW/190 KM
Abarth 695 Assetto Corse: 151 kW/205 KM
Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione: 158 kW/215 KM
Jednostka napędowa Formuły 4: 117 kW/160 KM

Średnie zużycie paliwa:
Abarth 695 biposto: 6,5 l/100 km, emisja CO2: 155 g/km
Abarth 595: 6,5 l/100 km, emisja CO2: 155 g/km
Poziomy emisji: Zgodne z normami RL 80/1268/EWG.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...