Most Łazienkowski został otwarty
REKLAMA
REKLAMA
Koniec prac remontowych na moście Łazienkowskim
Po ponad ośmiu miesiącach most Łazienkowski znów jest otwarty dla kierowców. W środę rano odbudowaną przeprawę otworzyła prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Most oddano do użytku kilka dni przed terminem, zgodnie z kontraktem miał być przejezdny do końca października br.
REKLAMA
REKLAMA
Prezydent Warszawy powiedziała po otwarciu przeprawy, że będzie ona służyła przez następne sto lat. Podziękowała również premier Ewie Kopacz za ponad 50 mln zł rządowej dotacji na odbudowę mostu. Dodała, że stolica znajduje się obecnie w bardzo dobrej sytuacji komunikacyjnej, ponieważ oprócz odbudowanego mostu Łazienkowskiego w Warszawie jest również otwarta w marcu br. druga linia metra i poszerzony most Grota-Roweckiego.
"Pamiętamy, jak w lutym most zaczął płonąć i trudno było go ugasić, potem trzeba było szybko podjąć decyzję, czy remontować most czy (budować) od nowa. To jest nowy most, który starczy nam na następne sto lat" - powiedziała prezydent Warszawy.
Pierwszym pojazdem, który przejechał przez nowy most Łazienkowski był autobus, w którym jechała Gronkiewicz-Waltz, a także jej zastępca Jacek Wojciechowicz, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski i prezes firmy PORR Polska Infrastructure (wykonawcy remontu) Piotr Kledzik.
Zobacz też: Most Łazienkowski będzie przejezdny w październiku?
REKLAMA
Autobus przejechał z ronda Wiatraczna aleją Stanów Zjednoczonych, przez most Łazienkowski, na Płytę Desantu Czerniakowskiego. Ok. godz. 6 na wiadukcie mostu na wysokości łącznic z Wałem Miedzeszyńskim odstawione zostały bariery - tym samym most został oficjalnie otwarty. W pierwszym przejeździe, obok autobusu, wzięły udział również dwa fiaty 125p, w tym jeden tzw. "Jamnik" (wersja wydłużona, sześciodrzwiowa, zamknięta) oraz polonez. 22 lipca 1974 r. fiat 125p "Jamnik" w wersji bez dachu otwierał nową Trasę Łazienkowską.
Odbudowany w 2015 r. most uzyskał przejezdność po 198 dniach od momentu wejścia na plac budowy – kilka dni przed zakładanym terminem. Kledzik powiedział, że oddane zostało 425 metrów nowego mostu; wykorzystano 5,5 tys. ton stali.
Wykonawca remontu wzmocnił także podpory mostu, zamontował pas dzielący jezdnie, wykonał odwodnienie, nowe oświetlenie - informuje stołeczny ratusz.
Ostatnim etapem przed decyzją o dopuszczeniu mostu do użytku była kontrola nadzoru budowlanego; odbyła się we wtorek rano. Kierowcy mogą już korzystać z całej szerokości przeprawy, ale wszystkie roboty remontowe mają zakończyć się do 30 września 2016 r. Prowadzone będą jeszcze m.in. prace związane z zabezpieczaniem konstrukcji stalowych i betonowych przed korozją, naprawą elementów betonowych, montażem rurociągów. Naprawiany jest także łącznik pomiędzy konstrukcją mostu a estakadą zjazdową w kierunku Puław, którego zły stan wyszedł na jaw podczas rozbiórki betonowych elementów.
Przy okazji remontu mostu ma na nim powstać ścieżka rowerowa. Na budowę ścieżki Rada Warszawy przyznała 16 mln zł. Według Zarządu Dróg Miejskich sama budowa może się rozpocząć w 2016 r. i zakończy się w 2017 r.
Po otwarciu mostu dla ruchu kołowego, autobusy wróciły na swoje stałe trasy prowadzące mostem Łazienkowskim. Są to linie 138, 141, 143, 151, 182, 188, 411, 502, 514, 520, 523, 525. Do czasu odbudowy klatek schodowych przy przystankach autobusowych, te przystanki nie będą jednak dostępne dla mieszkańców.
Pod mostem przebiegają również ważne sieci przesyłowe, np. ciepłociągi i gazociągi. "Wszystkie te instalacje będą teraz na bieżąco podłączane, aby przede wszystkim zimą zapewnić ciepło mieszkańcom Saskiej Kępy" - powiedziała PAP rzeczniczka ZDM Karolina Gałecka.
Do pożaru mostu Łazienkowskiego doszło 14 lutego br. Ogień był gaszony przez 12 godzin; temperatura miejscami sięgała 1000 stopni Celsjusza. Wyłączenie mostu z ruchu spowodowało znaczne utrudnienia komunikacyjne w stolicy. Przeprawą jeździło ponad 100 tys. pojazdów na dobę.
Po ekspertyzie stanu mostu okazało się, że uszkodzenia są poważniejsze niż początkowo szacowano. Zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana jego konstrukcji. Remont przeprawy wykonało konsorcjum PORR Polska Infrastructure i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor".
Remont Mostu Łazienkowskiego został wykonywany metodą nasuwnia. Najpierw obniżone zostały fragmenty przeprawy po obu stronach Wisły. Na nich powstały stanowiska do nasuwania, gdzie przyjeżdżały nowe elementy konstrukcji mostu. Następnie były one montowane i nasuwane z obu stron w kierunku środka Wisły.
Koszt odbudowy mostu to ponad 100 mln zł, z czego połowę przekazał rząd.
Źródło: materiały prasowe PAP
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.