REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Most Łazienkowski został otwarty

Subskrybuj nas na Youtube
Warszawa
Warszawa

REKLAMA

REKLAMA

Dziś tj. 28 października o godzinie 6:00 został otwarty na nowo most Łazienkowski w Warszawie. Po ponad 8 miesiącach jego odbudowywania został oddany o kilka dni przed planowanym terminem.

Koniec prac remontowych na moście Łazienkowskim

Po ponad ośmiu miesiącach most Łazienkowski znów jest otwarty dla kierowców. W środę rano odbudowaną przeprawę otworzyła prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Most oddano do użytku kilka dni przed terminem, zgodnie z kontraktem miał być przejezdny do końca października br.

REKLAMA

REKLAMA

Prezydent Warszawy powiedziała po otwarciu przeprawy, że będzie ona służyła przez następne sto lat. Podziękowała również premier Ewie Kopacz za ponad 50 mln zł rządowej dotacji na odbudowę mostu. Dodała, że stolica znajduje się obecnie w bardzo dobrej sytuacji komunikacyjnej, ponieważ oprócz odbudowanego mostu Łazienkowskiego w Warszawie jest również otwarta w marcu br. druga linia metra i poszerzony most Grota-Roweckiego.

"Pamiętamy, jak w lutym most zaczął płonąć i trudno było go ugasić, potem trzeba było szybko podjąć decyzję, czy remontować most czy (budować) od nowa. To jest nowy most, który starczy nam na następne sto lat" - powiedziała prezydent Warszawy.

Pierwszym pojazdem, który przejechał przez nowy most Łazienkowski był autobus, w którym jechała Gronkiewicz-Waltz, a także jej zastępca Jacek Wojciechowicz, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski i prezes firmy PORR Polska Infrastructure (wykonawcy remontu) Piotr Kledzik.

Zobacz też: Most Łazienkowski będzie przejezdny w październiku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Autobus przejechał z ronda Wiatraczna aleją Stanów Zjednoczonych, przez most Łazienkowski, na Płytę Desantu Czerniakowskiego. Ok. godz. 6 na wiadukcie mostu na wysokości łącznic z Wałem Miedzeszyńskim odstawione zostały bariery - tym samym most został oficjalnie otwarty. W pierwszym przejeździe, obok autobusu, wzięły udział również dwa fiaty 125p, w tym jeden tzw. "Jamnik" (wersja wydłużona, sześciodrzwiowa, zamknięta) oraz polonez. 22 lipca 1974 r. fiat 125p "Jamnik" w wersji bez dachu otwierał nową Trasę Łazienkowską.

Odbudowany w 2015 r. most uzyskał przejezdność po 198 dniach od momentu wejścia na plac budowy – kilka dni przed zakładanym terminem. Kledzik powiedział, że oddane zostało 425 metrów nowego mostu; wykorzystano 5,5 tys. ton stali.

Wykonawca remontu wzmocnił także podpory mostu, zamontował pas dzielący jezdnie, wykonał odwodnienie, nowe oświetlenie - informuje stołeczny ratusz.

Ostatnim etapem przed decyzją o dopuszczeniu mostu do użytku była kontrola nadzoru budowlanego; odbyła się we wtorek rano. Kierowcy mogą już korzystać z całej szerokości przeprawy, ale wszystkie roboty remontowe mają zakończyć się do 30 września 2016 r. Prowadzone będą jeszcze m.in. prace związane z zabezpieczaniem konstrukcji stalowych i betonowych przed korozją, naprawą elementów betonowych, montażem rurociągów. Naprawiany jest także łącznik pomiędzy konstrukcją mostu a estakadą zjazdową w kierunku Puław, którego zły stan wyszedł na jaw podczas rozbiórki betonowych elementów.

Przy okazji remontu mostu ma na nim powstać ścieżka rowerowa. Na budowę ścieżki Rada Warszawy przyznała 16 mln zł. Według Zarządu Dróg Miejskich sama budowa może się rozpocząć w 2016 r. i zakończy się w 2017 r.

Po otwarciu mostu dla ruchu kołowego, autobusy wróciły na swoje stałe trasy prowadzące mostem Łazienkowskim. Są to linie 138, 141, 143, 151, 182, 188, 411, 502, 514, 520, 523, 525. Do czasu odbudowy klatek schodowych przy przystankach autobusowych, te przystanki nie będą jednak dostępne dla mieszkańców.

Pod mostem przebiegają również ważne sieci przesyłowe, np. ciepłociągi i gazociągi. "Wszystkie te instalacje będą teraz na bieżąco podłączane, aby przede wszystkim zimą zapewnić ciepło mieszkańcom Saskiej Kępy" - powiedziała PAP rzeczniczka ZDM Karolina Gałecka.

Do pożaru mostu Łazienkowskiego doszło 14 lutego br. Ogień był gaszony przez 12 godzin; temperatura miejscami sięgała 1000 stopni Celsjusza. Wyłączenie mostu z ruchu spowodowało znaczne utrudnienia komunikacyjne w stolicy. Przeprawą jeździło ponad 100 tys. pojazdów na dobę.

Po ekspertyzie stanu mostu okazało się, że uszkodzenia są poważniejsze niż początkowo szacowano. Zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana jego konstrukcji. Remont przeprawy wykonało konsorcjum PORR Polska Infrastructure i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor".

Remont Mostu Łazienkowskiego został wykonywany metodą nasuwnia. Najpierw obniżone zostały fragmenty przeprawy po obu stronach Wisły. Na nich powstały stanowiska do nasuwania, gdzie przyjeżdżały nowe elementy konstrukcji mostu. Następnie były one montowane i nasuwane z obu stron w kierunku środka Wisły.

Koszt odbudowy mostu to ponad 100 mln zł, z czego połowę przekazał rząd.

Źródło: materiały prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA