Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że monitoringiem systemu RedLight zostanie objętych następne 10 skrzyżowań dróg krajowych. Systemy te mają zostać także zamontowane na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych. To nie koniec, jak wskazano w komunikacie, po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD będzie prowadził kontrole na 60 skrzyżowaniach oraz 10 przejazdach kolejowo-drogowych.
Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight: gdzie?
Jak wynika z informacji opublikowanej na stronie GITD, lokalizacje te zostały wytypowane we współpracy GITD z policją i są to miejsca, w których dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych spowodowanych niezastosowaniem się przez kierujących pojazdami do czerwonego sygnału świetlnego. Oceniając konieczność wprowadzenia stałej kontroli, brano również pod uwagę charakter najbliższej okolicy, w tym bliskość szkół, obiektów użyteczności publicznej, infrastruktury przeznaczonej dla pieszych czy transportu zbiorowego – przekazano. Urządzenia ma dostarczyć i zainstalować VITRONIC EASTERN Europe sp. z o. o.
Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight: kiedy?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego przekazał, że wszystkie urządzenia mają zostać uruchomione do połowy przyszłego roku, a odbiór pierwszego z nich ma zostać wykonany nie później niż do końca lutego 2026 r. Koszt montażu 5 systemów kontroli wjazdu na czerwonym świetle na przejeździe kolejowo-drogowym wynieść ma blisko 2 mln zł, natomiast 10 systemów na skrzyżowaniach ponad 10,8 mln. zł.
W komunikacie przypomniano, że 47 systemów RedLight działających na skrzyżowaniach w 2024 roku zarejestrowało 60,5 tys. wykroczeń niezastosowania się do czerwonego sygnału świetlnego.
2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych
Kierowcy, którzy nie zastosują się do sygnalizacji świetlnej i przejadą na czerwonym świetle, mogą spodziewać się mandatu w wysokości 500 zł. Zaś za przejechanie przez przejazd kolejowo-drogowy – 2 tys. zł mandatu. W przypadku, gdy w ciągu dwóch lat kierowca po raz drugi dokona takiego wykroczenia, zapłaci podwójną karę. Kierowcy przejeżdżający na czerwonym świetle powinni się także liczyć z tym, że otrzymają 15 punktów karnych.
Rozbudowa CANARD
Jak wskazano w komunikacie, przedsięwzięcie "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach" finansowane z KPO ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na krajowej sieci dróg. Zakres rzeczowy projektu obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Powyższe urządzenia mają zostać zainstalowane na drogach krajowych. Termin realizacji został ustalony na 31 sierpnia 2026 r.