Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Krzysztof Komorowski
Miejska Pracownia Logistyczna
rozwiń więcej
przejście dla pieszych, kierowca / Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje / ShutterStock

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Statystyki wskazują na znaczącą poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach w ostatnich trzech dekadach. Od 1990 roku, kiedy to w wypadkach drogowych zginęło 7333 osoby, do roku 2023 liczba ta spadła do 1893 – to imponująca redukcja o 74%. Mimo tego sukcesu, wciąż istnieje wiele obszarów, które wymagają poprawy. Chociaż modernizacja infrastruktury, postęp technologiczny w budowie pojazdów i rosnąca świadomość kierowców przyczyniły się do tego pozytywnego trendu, obserwowane podejście zarządców dróg często okazuje się niewystarczające, koncentrując się na doraźnych działaniach zamiast na kompleksowych rozwiązaniach.

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%

W debacie publicznej i medialnej wina za wypadki drogowe często spoczywa na barkach kierowców. Powtarzane apele o ostrożność i dostosowanie prędkości do warunków na drodze, choć ważne, wydają się być jedynym narzędziem w walce o poprawę bezpieczeństwa. Brakuje spójnego, systemowego podejścia, które uwzględniałoby logistykę i stan infrastruktury drogowej. Działania zarządców dróg nierzadko ograniczają się do ustawiania znaków drogowych i malowania pasów, co jest dalece niewystarczające w obliczu realnych problemów. Co więcej, obserwujemy tendencję do wprowadzania kolejnych opłat dla zmotoryzowanych (strefy płatnego parkowania, strefy czystego transportu, fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości), co budzi wątpliwości, czy priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa, czy raczej generowanie dochodów.

Kluczowe rekomendacje

Dlatego uważam, że konieczne jest wdrożenie konkretnych rekomendacji, ukierunkowanych na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Proponuję następujące działania:

  • Audyt i likwidacja niebezpiecznych przejść: Należy przeprowadzić audyt wszystkich przejść dla pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które przebiegają przez cztery lub więcej pasów ruchu bez sygnalizacji świetlnej. Takie rozwiązania, powszechnie stosowane w Europie Zachodniej, znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa.
  • Ograniczenie liczby przejść dla pieszych: Należy wstrzymać praktykę lokalizowania nowych przejść dla pieszych w zbyt małych odległościach od siebie (np. co 150 metrów), co jest częstym błędem popełnianym przez samorządy. Zastępowanie tradycyjnych przejść dla pieszych, przejściami sugerowanymi, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa i tym bardziej musi zachować jeszcze większą ostrożność przekraczając jezdnię. Zbyt duża liczba przejść może paradoksalnie zwiększać ryzyko wypadku.
  • Poprawa oświetlenia: Konieczna jest instalacja dodatkowych punktów świetlnych w odległości około 200 metrów od przejść dla pieszych oraz bezpośrednio przy nich, aby zapewnić lepszą widoczność po zmroku.
  • Aktywne oznakowanie: Montaż aktywnych znaków D-6 typu Sign Flash na przejściach dla pieszych, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, znacząco poprawia ich widoczność dla kierowców.
  • Bezpieczeństwo rowerzystów: Należy zadbać o właściwe oznakowanie skrzyżowań dróg rowerowych z jezdniami poprzez montaż znaków B-20 i/lub A-7. Istotne jest również stosowanie rozwiązań spowalniających ruch rowerowy, takich jak szykany (wyniesione przejazdy, azyle drogowe) oraz doświetlenie przejazdów rowerowych i prawidłowe oznakowanie przejść dla pieszych przez drogi rowerowe.
  • Poprawa widoczności: Należy usunąć wszelkie przeszkody ograniczające widoczność, takie jak drzewa, krzewy, wysokie trawy, reklamy i zbędne znaki drogowe w promieniu 300 metrów przed przejściami dla pieszych, przejazdami dla rowerów i skrzyżowaniami dróg.
  • Wzmocnienie kontroli i edukacji: Zwiększenie liczby patroli policyjnych, zwłaszcza po zmroku, w celu kontrolowania widoczności pieszych i rowerzystów. Równolegle należy finansować programy edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, skierowane do dzieci i młodzieży.
  • Wsparcie samorządów: Ministerstwa powinny aktywnie wspierać finansowo samorządy w realizacji projektów poprawy bezpieczeństwa w miejscach, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków.
  • Likwidacja przejazdów kolejowych: Należy kontynuować program likwidacji niebezpiecznych przejazdów kolejowych w poziomie drogi, zastępując je wiaduktami lub tunelami.
  • Odrzucanie szkodliwych projektów: Należy odrzucać wnioski o finansowanie projektów, które prowadzą do likwidacji miejsc parkingowych i zwężania jezdni, co negatywnie wpływa na płynność ruchu i utrudnia przejazd służbom ratunkowym, uniemożliwiając tworzenie tzw. „korytarzy życia”.
  • Analiza ryzyka dla pojazdów elektrycznych: W kontekście rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych, należy przeprowadzić szczegółową analizę ryzyka pożarowego na parkingach wielopoziomowych i w środkach komunikacji publicznej. Dopiero na podstawie wyników tej analizy, po konsultacjach z ekspertami, można rozważać ewentualne wprowadzenie ograniczeń w parkowaniu i przewożeniu transportem publicznym.
  • Cykliczne kontrole oznakowania: Należy wprowadzić systematyczne kontrole stanu oznakowania poziomego i pionowego dróg, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli ustawienia znaków pionowych po zakończeniu remontów.
  • Weryfikacja kompetencji kadry: Należy dążyć do zatrudniania w zarządach dróg osób z odpowiednim wykształceniem z zakresu logistyki i urbanistyki.
  • Systemy absorpcji energii uderzenia: W newralgicznych miejscach, takich jak autostrady, drogi ekspresowe i ostre zakręty, warto rozważyć montaż systemów absorpcji energii uderzenia, np. „Rolling Barrier System”.
  • Budowa parkingów wielopoziomowych: Finansowanie budowy parkingów wielopoziomowych na obrzeżach miast może zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, co wpłynie na zmniejszenie natężenia ruchu w centrach miast.

Przedstawione rekomendacje powinny znaleźć odzwierciedlenie w długoterminowych prognozach finansowych samorządów. Mam nadzieję, że zarządcy dróg i organy odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu drogowego podejmą konstruktywną dyskusję nad tymi propozycjami i potraktują je priorytetowo. Tylko poprzez systematyczne i kompleksowe działania, wspierane przez edukację i egzekwowanie prawa, możemy realnie wpłynąć na dalszą poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

oprac. Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
Moto
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?
20 sty 2025

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?
20 sty 2025

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje
20 sty 2025

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
20 sty 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?
17 sty 2025

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej
16 sty 2025

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów
16 sty 2025

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania
14 sty 2025

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania
14 sty 2025

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych
13 sty 2025

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

pokaż więcej
Proszę czekać...