System zarządzania ruchem, czyli właściwie Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym. Na czym tak właściwie ma polegać?
- Co da Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym?
- Sieć KSZRD ma liczyć 1100 km
- Jaki jest stan realizacji Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym?
- Finansowanie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym
- KSZRD, czyli wstęp do Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem
Co da Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym?
Korzyści z realizacji Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym będą widoczne zarówno dla użytkowników dróg, jak i ich zarządcy. Na drogach objętych systemem poprawi się poziom bezpieczeństwa, m.in. dzięki ograniczeniu liczby wypadków. Zwiększy się też przepustowość dróg oraz poprawi komfort jazdy. GDDKiA uzyska możliwość sprawniejszego monitorowania i zarządzania ruchem drogowym. Lepsze rozpoznanie sytuacji pozwoli też na szybsze informowanie służb o zaistniałym na drodze zdarzeniu.
Sieć KSZRD ma liczyć 1100 km
Łączna długość sieci drogowej objętej projektem KSZRD wynosi ok. 1100 km, co stanowi ok. 28 proc. długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski. Ukończenie prac umożliwi zarządzanie ruchem na międzynarodowym szlaku transportowym łączącym Gdańsk z Czechami i Słowacją, prowadzącym przez Warszawę, Łódź i okolice Katowic, z odnogą do Wrocławia. CPW obejmie wybrane odcinki dróg w granicach woj. mazowieckiego - A2, S7 i S8. Cztery RPW obejmą natomiast pozostałe odcinki dróg wspomnianego szlaku transportowego: S6 i S7 na terenie woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, A1 i A2 w woj. łódzkim, A1, A4, S1 w woj. śląskim oraz Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 i A4 w woj. dolnośląskim i opolskim.
Jaki jest stan realizacji Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym?
W tym roku zakończyły się prace (realizowane przez wykonawcę CPW) prowadzone w części budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie, gdzie mieści się Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. Kontynuowane są prace w terenie związane z podłączeniem stacji koncentracyjnych do sieci energetycznej. Trwa też montaż i odbiory poszczególnych urządzeń ITS, takich jak kamery czy tablice zmiennej treści. Łącznie w ramach inwestycji zainstalowanych będzie 3500 urządzeń ITS.
Zakończenie prac nad wdrożeniem systemu centralnego planowane jest w II kw. 2023 r. Integracja RPW z systemem centralnym powinna zakończyć się w IV kw. przyszłego roku.
Finansowanie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Dofinansowanie wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowanych.
KSZRD, czyli wstęp do Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem
Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym stanowi kluczową część prac związanych z wdrożeniem Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) na sieci dróg krajowych. Będzie on wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia, pozyskujące informacje m.in. o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się daną drogą. Pokaże też dane o czasach przejazdu na poszczególnych trasach, informacje o stanie nawierzchni, zajętości miejsc parkingowych, a także dane meteorologiczne. KSZR umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem i procesami utrzymania infrastruktury drogowej. Dostarczy też aktualne informacje o warunkach na drodze.
W związku z realizacją projektu KSZRD powstaje „serce” Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, czyli system centralny. Jest to rozwiązanie teleinformatyczne, które docelowo zapewni obsługę wszystkich rozwiązań ITS na drogach krajowych.