REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe mandaty: od kiedy? To pewne, od 1 stycznia 2022 r.

Nowe mandaty: od kiedy? To pewne, od 1 stycznia 2022 r.
Nowe mandaty: od kiedy? To pewne, od 1 stycznia 2022 r.
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Nowe mandaty: od kiedy? Prezydent podpisał nowelizację podwyższającą kary dla kierowców. A to oznacza, że 1 stycznia 2022 r. zmiany wejdą w życie.

Nowe mandaty: od kiedy? Start 1 stycznia 2022 roku

Prezydent podpisał ustawę z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. A to oznacza, że kierowcy od 1 stycznia 2022 roku muszą się mocniej pilnować w czasie jazdy. Bo część kar zdecydowanie się zaostrzy. Na co powinni się przygotować prowadzący? Opowiemy o tym dokładnie poniżej.

REKLAMA

Mandaty 2022 r., czyli rachunek do 30 tys. zł

REKLAMA

Nowelizacja zmienia m.in. Kodeks wykroczeń. Na mocy tych zapisów kara za część wykroczeń sięgnie nawet 30 tys. zł. Dotyczyć ma to przede wszystkim czynów godzących w bezpieczeństwo i porządek drogowy. A to nie jedyne zmiany. Dla przykładu prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka ma oznaczać grzywnę wynoszącą minimum 2,5 tys. zł.

Zmiany w mandatach 2022 oznaczają, że policjant na miejscu kontroli może ukarać kierowcę grzywną wynoszącą 5, a przy zbiegu wykroczeń nawet 6 tys. zł. W sądzie wykroczenie może się zakończyć grzywną wynoszącą nawet 30 tys. zł. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu lub omijanie pojazdu, który ustąpił - to będzie kosztować 1,5 tys. zł. Identyczna kara spotka kierowcę, który nie ustąpi pierwszeństwa osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, a do tego ma zabrane prawo jazdy.

Nowe punkty karne 2022 r.

Zmiany wprowadzone do ustawy Prawo o ruchu drogowym zmieniają dotychczasowe zasady prowadzenia przez Policję ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Zwiększeniu ulega z 10 do 15 liczba punktów otrzymywanych za naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz wydłużony został z roku do 2 lat okres, po którym punkty będą usuwane z ewidencji. Co więcej, nowe punkty karne to też ujawnienie informacji dotyczącej ich ilości ubezpieczycielom. Dzięki temu dane mogłyby stać się elementem kalkulacji składki obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Nowe przepisy drogowe 2022 r.

Nowelizacja zakłada też wprowadzenie dodatkowej odpowiedzialności cywilnej w przypadku spowodowania wypadku. Na mocy tej zmiany sąd będzie miał możliwość ustanowienia zabezpieczenia świadczenia na zapewnienie środków utrzymania, w związku ze szkodą poniesioną wskutek czynu niedozwolonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe Mandaty 2022 r. także dla kierowców zawodowych

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym oznacza też nowe kary dla kierowców zawodowych. Dla przykładu prawo jazdy za pokwitowaniem policjanci zatrzymają temu prowadzącemu, który wykonywał przewóz drogowy pojazdem wyposażonym w tachograf, ale przy jego pomocy nie rejestrował czasu pracy. Taka sama kara dotyczyć będzie prowadzących:

  • używających cudzej karty kierowcy,
  • używających co najmniej dwóch własnych kart kierowcy,
  • używających cudzej wykresówki,
  • używających jednocześnie kilku wykresówek,
  • w przypadku korzystania z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego lub powodującego podrabianie lub przerabianie danych rejestrowanych przez tachograf,
  • pojazd z odłączonym tachografem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Freeman
    2021-12-20 09:02:37
    A kiedy kary dla całkowicie bezkarnych polityków?
    0
  • mick
    2021-12-29 22:50:41
    i lekarzy zbrodniarzty?
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA