Przystosowano ją do przenoszenia największych obciążeń, czyli do samochodów, których obciążenie sięga 11,5 tony na oś. Długość nowej trasy to 7,8 kilometra. Trzy pasy jezdni pozwalają na bezpieczne wyprzedzanie, o czym nie było mowy w centrum miasta, a co za tym idzie radykalne skracają czasu przejazdu.
Zobacz też: Drogowy bilans po długim styczniowym weekendzie
Wjazd do centrum Opoczna, jak również na drogę wojewódzką 713 w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego zapewniają dwa nowoczesne, bezkolizyjne węzły.
Aby nowa trasa powstała, konieczne było wybudowanie ośmiu obiektów inżynierskich; 6 wiaduktów i dwa mosty na rzekami; Wąglanką i Drzewicką. Drugi z mostów w charakterystycznym błękitnym kolorze, to najdłuższy jednoprzęsłowy most w Polsce. Długość przęsła przekracza 130 metrów.
Zobacz też: Budowa kolejnych odcinków S-8 zapewniona
Prace budowlane przebiegały w bardzo dużej trosce o środowisko naturalne. Powstało wiele wygrodzeń i przepustów służących ochronie małych zwierząt i pozwalających im bezpiecznie migrować w okresie godów. Łączna długość siatek chroniących płazy przed wychodzeniem na drogę ma prawie 9 kilometrów długości. O komfort okolicznych mieszkańców zadbają natomiast ekrany dźwiękochłonne, których powierzchnia to blisko 10 tysięcy metrów kwadratowych. Umieszczone są na długości 3,5 kilometra przy nowej drodze.
Zobacz też: Ogłoszono przetarg na budowę kolejnego odcinka S-8
Prace budowlane ruszyły w połowie 2010 roku i zakończyły się ostatniego dnia 2011 roku. Kosztowały około 150 milionów złotych.