Używany VW Vento (1992-1998) – solidny i praktyczny

Kamil Borowski
rozwiń więcej
Volkswagen Vento, fot. Volkswagen
Słowo „vento” w tłumaczeniu z włoskiego oznacza „wiatr” co wielu osobom może kojarzyć się z ogromnymi prędkościami i niezwykłą dynamiką. W kontraście z rzeczywistością Vento nie ma jednak za wiele wspólnego z tymi cechami. Sprawdźmy jak Volkswagen Vento wypada pod kątem trwałości i funkcjonalności.

Volkswagen Vento zadebiutował w 1992 roku jako trzecia generacja VW Jetty i występował wyłącznie jako czterodrzwiowy sedan. W Europie auto było sprzedawane pod nazwą Vento a w Ameryce Północnej i innych krajach jako Jetta III.

Używany VW Vento (1992-1998) – wygląd zewnętrzny

Wizualnie nadwozie nieco przypomina poprzednią generację Jetty, jednak ma o wiele bardziej aerodynamiczne, opływowe kształty. Poza tym model jest prawie identyczny jak Golf III, jednak z przodu odróżnia go kształt reflektorów i kratki chłodnicy.  Warto wspomnieć, że Vento jest także o 36 cm dłuższe od Golfa.

Używany VW Vento (1992-1998) – wnętrze

Pasażerowie podróżujący na przednich fotelach nie mogą narzekać na brak miejsca, jest bardzo przestronnie. Natomiast na tylnej kanapie komfortowo będą mogły się poczuć co najwyżej dzieci, ilość miejsca jest już tam wyraźnie ograniczona. Vento ma także spory i funkcjonalny bagażnik o pojemności  550 litrów z niskim progiem załadunku.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Używany VW Vento (1992-1998) – silniki benzynowe

Praktycznie każdy kierowca będzie mógł znaleźć coś dla siebie. Podstawowe silniki o pojemności 1,6 litra osiągają moc od 75 do 100 KM. Jednostki 1.8 l generują 75 lub 90 KM, a wersje 2.0 l aż 115 KM. Dla amatorów szybkiej jazdy Volkswagen oferował również odmianę VR6 z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,8 litra. Decydując się na ten silnik, użytkownik będzie miał do dyspozycji174 KM oraz 235 Nm momentu obrotowego co pozwala na przyspieszanie od 0 do 100km w 8s i osiągniecie maksymalnej prędkości wynoszącej 224 km/h.

Używany VW Vento (1992-1998) – silniki Diesla

W przypadku diesli powstały dwie wersje praktycznie niezniszczalnego, wolnossącego silnika 1.9 o mocy 64 KM oznaczone jako D lub SDI, które niestety nie grzeszą dynamiką. Trochę lepsze osiągi mają jednostki wyposażone w turbosprężarkę, najmocniejszy z nich, 110-konny rozpędza się do „setki” w nieco ponad 11 sekund i osiąga prędkość maksymalną bliską 200 km/h. Wszystkie silniki Venta zasilane olejem napędowym bardzo dobrze znoszą wyjątkowo duże przebiegi i zachowują przy tym stosunkowo niskie spalanie.

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Używany VW Vento (1992-1998) – zawieszenie

Układ jezdny o klasycznej dla tej klasy konstrukcji, z przodu zastosowano kolumny McPhersona a z tyłu belkę skrętną. Całość zestrojona raczej z myślą o niemieckich autostradach. W Polsce jego twarde nastawy mogą się nie spodobać niektórym kierowcom. Jednakże na plus wypada policzyć niezwykłą trwałość elementów zawieszenia oraz bardzo łatwy i duży wybór tanich części zamiennych.

Używany VW Vento (1992-1998) – usterki

Vento często miewa problemy z instalacją elektryczną. Nierzadkim problemem jest również korozja która, która atakuje nawet bezwypadkowe egzemplarze, a takich na naszym rynku nie ma już zbyt wielu. Rdza pojawia się na tylnej klapie, progach, rantach drzwi oraz na nadkolach. Ponadto, głównie ze względu na zaawansowany już wiek zdarzają się awarie układu hamulcowego i układu chłodzenia. Objawia się to głównie poprzez pękające ze starości węże. Zawieść potrafi także rozrusznik i alternator. Starsze silniki diesla miewają problemy z rozrządem. Usterka polega na ścinaniu klina na wale korbowym, a w konsekwencji luzowaniem się koła pasowego rozrządu co skutkuje koniecznością kapitalnego remontu.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Używany VW Vento (1992-1998) – przykładowe ceny części zamiennych dla wersji 1.9 TDI 90KM

Filtr oleju – od 12 zł
Filtr powietrza – od 19 zł
Sprzęgło kompletne – od 325 zł
Amortyzator – od 74 zł
Klocki hamulcowe (komplet) – od 54 zł

Używany VW Vento (1992-1998) – podsumowanie

Przed zakupem Venta warto wziąć sobie do serca fakt, że znalezienie egzemplarza z przebiegiem poniżej 300 tys. jest praktycznie nierealne. Co gorsza na polskim rynku znajduje się ogromny procent aut po poważnych wypadkach, więc w takim przypadku można zapomnieć o legendarnej niezawodności. Vento ciągle może stanowić kuszącą propozycję, ale tylko wtedy gdy pochodzi ze znanego, sprawdzonego źródła i mamy całkowitą pewność co do jego historii.  

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf hitem polskiego Internetu

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...