Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
Omega w wersji 3.0 V6 211KM to optymalny wybór dla osób poszukujących reprezentacyjnej limuzyny. / Opel
Opel Omega to pięciometrowa limuzyna z aspiracjami do klasy wyższej. Jak auto przeszło próbę czasu i na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego egzemplarza?

Opel Omega B pojawił się na rynku w 1993 roku. Auto ze względu na przestronne wnętrze, bogatą paletę jednostek napędowych oraz tylni napęd, aspirowało do miana samochodu klasy premium. Nie oferowało co prawda tak wysokiej jakości wykonania jak inni klasowi rywale, pokroju BMW, Audi czy Mercedesa, jednak komfortowe zawieszenie, wygoda oraz mocne silniki dawały kierowcom poczucie luksusu. Tym bardziej, że wyposażenie auta, na życzenie klienta, mogło być bardzo bogate. Opel zakończył produkcję swojej największej limuzyny w 2003 roku, i mimo że Omega nie nawiązała bezpośredniej walki z samochodami klasy premium, to cieszyła się sporym zainteresowaniem na rynku motoryzacyjnym. Dzięki temu osoby poszukujące obecnie używanej Omegi, nie powinny mieć problemu ze znalezieniem odpowiedniej jej wersji dla siebie.

Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje

Nadwozie

Trójbryłowa sylwetka Omegi nawiązuje do klasycznych limuzyn. Czterodrzwiowy sedan ma dobre proporcje i opływowe kształty, przez co starzeje się bardzo powoli. Prawie pięciometrowe nadwozie kryje w sobie bardzo obszerne wnętrze, zapewniające wygodną podróż nawet pięciu dorosłym osobom. Na tylne kanapie jest nawet więcej miejsca niż w BMW 5 czy Audi A6 z analogicznego okresu produkcji. Bagażnik ma pojemność 530 litrów w wersji sedan i 540 litrów w przypadku kombi. Mankamentem karoserii jest jej słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje tylne nadkola, dolne ranty drzwi i pokrywę silnika. Sytuacja uległa wyraźnej poprawie od roku 1997, gdy zmieniono technologię zabezpieczenia antykorozyjnego.

Zobacz też: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Układ napędowy

Opel Omega to samochód o klasycznym układzie napędowym - silnik umiejscowiony z przodu napędza, poprzez wał napędowy, tylne koła. Dzięki temu auto bardzo dobrze się prowadzi, zachowuje dużą zwrotność pomimo sporych gabarytów, a trakcja jest znacznie lepsza niż w autach z przednim napędem. Podstawowy silnik to znana, choćby z Opla Vectry, jednostka 2.0 8V o mocy 115KM. Jest trwała a moment obrotowy dostępny w niskim zakresie obrotowym, zapewnia autu wystarczające osiągi. Do charakteru Omegi najlepiej pasują jednak widlaste, sześciocylindrowe silniki. Najłatwiej znaleźć model z jednostką 2.5 V6 170KM(0-100km/h w 9,5 s, V-max 223km/h). Rzadziej spotykane są wersje 3.0 V6 211KM (L81) oraz dostępna, po przeprowadzonym w 1999r. liftingu, wersja 3.2 V6 218KM.  Należy pamiętać(zwłaszcza w kontekście zakupu Omegi wyprodukowanej przed 1997r.) o awaryjnym układzie rozrządu oraz częstych wyciekach z układu chłodzenia w silnikach V6. Również spalanie tych jednostek jest spore (ok. 12-14 litrów na 100km w cyklu miejskim). Wszystkie ich wady rekompensują jednak świetne osiągi jakie zapewniają one ciężkiej limuzynie.

Polecany jest zwłaszcza silnik 3.0 V6 211KM, który tak naprawdę nie jest znacząco droższy w utrzymaniu od odmiany 2.5 V6, natomiast zapewnia Omedze wysoką dynamikę:  0-100km/h w 8,5s, V-Max 243km/h. Ten sam silnik o mocy ograniczonej do 200KM spotkamy też w Saabie 9000, 9-5 czy Cadillacu Caterze. 

Zobacz też: Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

Popularne silniki wysokoprężne, które spotkać można w Omedze drugiej generacji, to odmiany: 2.5 TD R6 130 KM (zapożyczona z BMW), 2.0 DTI 101KM oraz 2.2 DTI 120 KM. Pierwsza zapewnia najlepsze osiągi ale jest paliwożerna i awaryjna(wrażliwa na przegrzanie głowica, awaryjna pompa wtryskowa). Dwulitrowy diesel jest najmniej problematyczny ale zapewnia najgorsze osiągi ze wszystkich silników stosowanych w Omedze (0-100km/h w 15s). Opinie o jednostce 2.2 DTI są podzielone - z jednej strony chwalona jest za niezłe osiągi, niskie zużycie paliwa a z drugiej nie brak opinii o jej wysokiej usterkowości(m.in. pękające głowice lub często zapiekające się w nich świece żarowe). W 2001 roku pojawił się silnik 2.5 R6 DTI (oznaczenie Y25DT) będący zmodyfikowanym silnikiem BMW (M57D25). Jednostka ta wyposażona we wtrysk typu common rail, dysponuje mocą 150 KM i zapewnia Omedze najlepsze osiągi ze wszystkich stosowanych w niej silników diesla (0-100km/h w 10,5 s V-max 208km/h).

W silniku 2.5TD mechanicy błędnie diagnozują usterkę pompy wtryskowej. Najczęściej winę za jej złą pracę ponosi sterownik dawki paliwa przy pompie wtryskowej. Koszt jego naprawy jest kilkanaście razy tańszy niż regeneracja całej pompy!

W Omedze spotykamy dwa rodzaje skrzyni biegów: 5-cio biegową ręczną przekładnię oraz 4-stopniowy automat. Oba rozwiązania są trwałe ale lepszą dynamikę zapewnia „manual”.

Problemy jakich należy spodziewać się w układzie przeniesienia napędu Opla Omegi, dotyczą wycieków oleju z mechanizmu różnicowego, które prowadzą do jego uszkodzenia. Na krótszą żywotność tego podzespołu niewątpliwy wpływ ma także styl jazdy kierowcy. Gwałtowne ruszanie z piskiem opon czy „palenie” opon, mają druzgoczący wpływ na stan mechanizmu różnicowego oraz powstawanie luzu na wale napędowym.

Zobacz też: Używana Toyota Celica VII: sportsmenka dla cierpliwych

Zawieszenie

Opel Omega wyposażony jest w zawieszenie wielowahaczowe zarówno z przodu jak i z tyłu. Zapewnia to podróżującym Omegą niebywały komfort a kierowcy pewne prowadzenie. Wpływ na to ma także duży rozstaw osi, który pozytywnie wpływa na zachowanie auta zwłaszcza przy prędkościach autostradowych. Z opinii kierowców użytkujących Omegę wynika, że zastosowane w niej zawieszenie sprawdza się na polskich drogach a koszt jego serwisowania nie jest duży, jak na tę klasę auta. Nawet konieczność wymiany całych przednich wahaczy(są bowiem nierozbieralne), nie wpływa na drastyczny wzrost kosztów naprawy.

Stuki dochodzące z przedniego zawieszenia najczęściej oznaczają zużyte końcówki stabilizatora. Nie jest to duży problem.Zdecydowanie większą uwagę zwróćmy na stan łożysk przednich kół. Koszt ich dwóch zamienników to min. 400zł.

Elektryka/Elektronika

Problemy jakie trapią Omegi najczęściej związane są z układami elektronicznymi auta. Często posłuszeństwa odmawiają czujniki ABS, centralny zamek czy jego pilot(problem zniknął gdy zamiast fal podczerwonych producent zastosował moduł z falami radiowymi). Inną typową usterką występującą w niemieckiej limuzynie jest uszkodzony wyświetlacz komputera pokładowego.

Wnętrze/Wyposażenie

Opel Omega chwalony jest za obszerne wnętrze i wysoki komfort podróży. Nawet dystansy przekraczające 800km nie są męczące dla pasażerów, tym bardziej, że wiele modeli zyskało bogate wyposażenie. Egzemplarze, zwłaszcza z silnikami V6, bardzo często posiadały automatyczną klimatyzację, tempomat, elektryczne sterowane szyby z przodu i z tyłu, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane na wysokość i podgrzewane przednie fotele, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby czy przednie lampy ksenonowe. Wiele Omeg posiada także wnętrze wykończone w drewnie lub aluminium a w modelach produkowanych od 2000 roku, spotkać można także nawigację GPS. Użytkownicy chwalą sobie także wysokiej jakości tapicerkę, wykonaną z miękkiego weluru, która zachowuje dobry stan mimo upływu lat.

LPG

Duża masa auta(ponad 1500kg) oraz mocne silniki powodują, że Omega potrafi spalić sporą ilość paliwa. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na instalacje LPG. Silniki 2.0 ECOTEC poprawnie współpracują z instalacjami II-generacji, silniki sześciocylindrowe wymagają użycia instalacji wtrysku gazu. Tego typu rozwiązanie wpływa na pozytywną pracę silnika zasilanego gazem ale niestety na rynku spotkać można Omegi, których V6-tki zasilane są instalacjami starszego typu. Należy unikać tego typu aut, bo wiążą się one z dużymi kłopotami eksploatacyjnymi.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Przykładowe ceny wybranych części zamiennych(Opel Omega 2.5 V6)

-wahacz poprzeczny przedni 400zł;

-amortyzator 480zł;

-zestaw rozrządu(pasek + napinacz) 700zł;

-tarcza hamulcowa przód 210zł;

-klocki hamulcowe przód 240zł;

-sprzęgło kompletne 1190zł;

-reflektor przedni 640zł;

-tłumik tylny 320zł;

-tłumik środkowy 380zł.

Podsumowanie

Opel Omega B to auto dla osób poszukujących dużej, wygodnej limuzyny za rozsądne pieniądze. Godne polecenia są zwłaszcza modele wyprodukowane od 1997 roku, które zostały lepiej zabezpieczone przed rdzą. Także wady produkcyjne dostrzeżone w silnikach zostały do tego czasu w większości wyeliminowane. Wybór silników jest spory, jednak osoby ceniące sobie dobre osiągi, powinny skupić się na sześciocylindrowych jednostkach benzynowych. Sporą zaletą Opla Omegi są także niskie ceny części zamiennych oraz duży wybór ich zamienników. Najważniejsze jest jednak, by auto pochodziło z dobrych rąk i miało udokumentowaną przeszłość serwisową. Jeśli sprzedawca nie będzie w stanie przedstawić historii napraw auta, to Omega może okazać się dla nowego właściciela prawdziwą skarbonką.

Zalety:

- bardzo wysoki komfort podróży(jedno z najwygodniejszych aut na rynku);

- przestronne wnętrze i pojemny bagażnik;

- bardzo bogate wyposażenie;

- wysokie osiągi benzynowych silników V6 i diesla 2.5 DTI;

- dobry dostęp do części zamiennych i tanich zamienników;

- reprezentacyjny charakter

Wady:

- awaryjny rozrząd w benzynowych silnikach V6;

- spora usterkowość w zaniedbanych modelach;

- korozja nadwozia, zwłaszcza w modelach sprzed 1997 roku (nie posiadały ocynkowanego nadwozia);

- wyeksploatowane silniki diesla;

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Najwięksi rywale Opla Omegi:

-BMW serii 5 (zwłaszcza modele 525i, 528i, 530i, 540i, 525d, 530d)

-Mercedes-Benz klasy E W210(zwłaszcza modele E280, E320, E220CDI,  E320CDI)

-Audi A6 C5(zwłaszcza w wersjach 1.8T, 2.4, 2.8, 3.0)y

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...