Używane Audi A6 C5: wygodna limuzyna

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Audi A6 C5 / Audi
Audi A6 C5 jest dość popularnym autem na naszych drogach. To wygodna limuzyna, dość niezawodna, choć droga w zakupie i utrzymaniu.

Model C5 był produkowany od 1997 do 2004 roku. Konkurencją dla tego modelu jest Mercedes W210 i BMW E39. Generacja C5 przeszła w 2001 roku face lifting.

Jest to bardzo wygodna limuzyna zarówno do podróży w pojedynkę jak i w rodzinnym gronie. W wersji Avant (kombi), bagażnik ma pojemność 455 litrów, co może się wydawać mało porównując sedanem – 550 litrów. W Avancie maksymalna przestrzeń ładunkowa wynosi jednak, po złożeniu foteli, aż 1590 litrów.

Choć na naszym rynku jest bardzo duży wybór używanych Audi A6 w każdym typie nadwozia, to jednak ogromnym problemem jest znalezienie zadbanego i niewyeksploatowanego modelu.

Auto z silnikiem benzynowym z początku produkcji można kupić za około 16 000 złotych. Porządne egzemplarze jednak zaczynają się od około 19 000 zł. Na zakup wersji po liftingu powinniśmy przygotować nie mniej niż 23 000 zł.

W przypadku Diesla wybór zaczyna się od 19 000 – 20 000. Auta tańsze raczej omijamy. Wersja poliftową to wydatek około 25 000 złotych. Za bogato wyposażoną wersję z ostatnich miesięcy produkcji trzeba zapłacić nawet ponad 30 000 złotych (w zależności od silnika).

Modele po face liftingu miały znacznie mniej usterek niż auta z początku produkcji. Do największych problemów w autach przedliftowych można zaliczyć: usterki mechanizmu zamka centralnego, przepływomierza i pompy wody. Za dobrze utrzymany i wyposażony model po 2001 roku trzeba zapłacić znacznie więcej, nawet 27 000 złotych.

Silniki benzynowe

1.8 125KM – podstawowa jednostka, raczej „spacerowy” silnik. Mało odpowiednia do gabarytów i wagi Audi A6.

1.8T 150/180KM – silniki turbodoładowane. Osiągi są na bardzo dobrym poziomie. Jeśli są poprawnie eksploatowane, odwdzięczają się wysoką trwałością. Wśród silników benzynowych bardzo dobry wybór.

2.0 130KM – silnik niewiele mocniejszy od podstawowej jednostki 1,8 litra. Raczej nie polecamy.

Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A6

2.4 165/170KM – dobra alternatywa dla osób, które nie chcą auta z turbosprężarką. Auta z tymi silnikami często są przerabiane na LPG. Jednostka V6. Spalanie na poziomie 10 – 12 litrów na sto kilometrów.

2.7T 230/250KM – mocne silniki turbodoładowane. Jazda autem z tym silnikiem daje naprawdę dużą przyjemność. Polecamy wersję 250KM. Była montowana w wersjach po liftingu i jest bardziej dopracowana. Spalanie w granicach 12- 15 litrów na sto kilometrów.

2.8 193KM – popularna wersja na naszym rynku. Dobry silnik, ciekawa alternatywa dla 2.4. Spalanie w przypadku tego silnika wynosi około 12 – 13 litrów na sto kilometrów.

3.0 220KM – dosyć rzadki silnik na naszym rynku.

4.2 300KM – najmocniejszy silnik benzynowy. W 99% są to wersje „full opcja”. Temat spalania pomijamy. Auto dla fanatyków marki. Wrażenia z jazdy niezapomniane. Na naszym rynku nie ma zbyt wielu egzemplarzy.

Silniki Diesla

1.9 110KM – podstawowy silnik Diesla. Bardzo trwały, jednak za słaby dla tego auta. Jeżeli cenimy sobie niezawodność to jest to dobra oferta. Spalanie około 6 - 7 litrów.

1.9 115KM – Podobnie jak poprzednik, zbyt mały na wagę auta.

1.9 130KM – Jeżeli kusi nas niezawodność silnika 1,9 TDI, to właśnie tą wersją powinniśmy się zainteresować.

2.5 TDI 150/163/179KM – Jednostka V6. Najmocniejsza wersja silnikowa, uważana jest za awaryjną, jednak wszystko zależy od sposobu eksploatacji. O ten silnik należy po prostu dbać, wtedy odwdzięczy się bezawaryjnością. Ciekawa oferta dla miłośników Diesla o dosyć dużej mocy. Auta po liftingu z tym silnikiem są stosunkowo drogie. Spalanie na poziomie 8 – 10 litrów

Usterki

Modele z początku produkcji mają znacznie większą liczbę wad niż te po liftingu. Korozja występuje rzadko. Najwięcej problemów jest z przednim zawieszeniem. Wahacze przednie ulegają szybkiemu zużyciu, a naprawy są drogie, należy bowiem unikać zamienników.

Zobacz też: Audi A3 I (1996-2003) kontra BMW serii 3 (1998-2005)

 Zdarzają się problemy z pompą wody, przepływomierzem lub szczelnością automatycznych skrzyni biegów Tiptronic. Pojawiają się również drobne usterki elektryczne. Należy pamiętać, że silniki turbodoładowane wymagają specjalnej troski i odpowiedniego sposobu eksploatacji.

Jaką wersję wybrać?

Na naszym rynku dominują auta z lat 1998-2000. Są przystępne cenowo i mają stosunkowo dobre wyposażenie. My polecamy wersje po liftingu. Jest ona znacznie lepiej wyposażona i pozbawiona wielu usterek z początku lat produkcji. Z silników benzynowych polecamy wersję 1,8T lub 2,7T. Jeśli nie chcemy auta z turbiną to warto przemyśleć zakup silnika o pojemności 2,4 lub 2,8 litra. Jeżeli zdecydujemy się na silnik o dużej pojemności, można pomyśleć o instalacji gazowej LPG.

W przypadku Diesla wybór jest znacznie łatwiejszy. Jeżeli auto ma nam służyć do spokojnej długiej jazdy to polecamy silnik 1,9 TDI 110KM. To niezawodna i trwała jednostka. Jeśli potrzebujemy trochę więcej mocy, zalecamy 1,9 TDI 130KM.

Jeśli zależy nam na dynamice warto przemyśleć zakup 2,5 TDI z silnikiem 179KM, jednak jest to ryzykowny zakup. Każdy egzemplarz z silnikiem 2,5 TDI powinien skontrolować doświadczony mechanik, łatwo bowiem trafić na zajeżdżone i wyeksploatowane egzemplarze tego dość delikatnego (w porównaniu do 1,9 TDI) silnika.

W przypadku zakupu Diesla zalecamy wykonać dynamiczną jazdę próbną, z gwałtownymi przyspieszeniami i redukcjami biegów. Jeżeli auto zostawia za sobą wielką chmurę czarnego dymu to może być znak, że turbosprężarka jest do wymiany. Oczywiście każdy Diesel pozostawia za sobą „dymek”, jednak nie jest to wielka czarna chmura.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Zawieszenie: Koniecznie należy skontrolować przednie zawieszenie. Wybite wahacze to spory koszt. Przed zakupem warto też sprawdzić auto na szarpaku. Chcąc dokonać dokładnej kontroli należy rozpiąć wahacze. Pamiętajmy, że przy wymianie najlepiej wymienić wszystkie, można użyć tego argumentu do zbicia ceny.

Układ elektryczny: usterki sterownika szyb

Skrzynia biegów: ewentualne wycieki (Tiptronic). Dodatkowo jeżeli skrzynia nie będzie płynnie pracować to jest to dla nas znak, ze nie jest w najlepszym stanie. Aut z uszkodzonymi skrzyniami automatycznymi należy unikać. Naprawa może być bardzo droga.

Ceny części

Ceny części do Audi są wysokie. Zamienniki najczęściej nie dorównują jakością i wytrzymałością.

Filtr powietrza: od 30 złotych

Tarcze hamulcowe: od 280 złotych

Klocki hamulcowe: od 100 złotych

Podsumowując, Audi A6 C5 jest dobrym wyborem jeśli chodzi o auto tej klasy. Większość aut oferowanych na naszym rynku pochodzi z Europy zachodniej. Najczęściej są to samochody powypadkowe lub z dużymi przebiegami. Niestety Audi A6 C5 jest cały czas popularnym autem wśród złodziei.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...