Test Kia Cee’d SW: Pojemny radiowóz

Michał Karczewski
rozwiń więcej
Kia Cee'd przód fot. Maciej Medyj
Cee’d był pierwszym modelem marki Kia, który na dobre odmienił jej wizerunek i pokazał, że współczesne koreańskie auta nie tylko mogą konkurować z europejskimi rywalami, ale same w sobie są po prostu niezłe.

Mniej więcej rok temu zostałem zatrzymany do kontroli drogowej przez patrol drogówki poruszający się Cee’dem SW. Moja rozmowa z funkcjonariuszami nie dotyczyła jednak (wbrew pozorom) przewinienia jakie popełniłem, a właśnie samochodów. Ja opowiadałem o aucie testowym, którym właśnie jechałem, oni – o swoim służbowym Cee’dzie. Pamiętam, że ich opinia na temat tego auta była pozytywna. Może trwałość to klucz to sukcesu tego samochodu?

Do wyglądu kompaktowej Kii zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Na ulicach jeździ ich naprawdę sporo – przeważnie są to 5-drzwiowe hatchbacki i kombi. W zeszłym roku Cee’d przeszedł face lifting. Gruntownie zmieniono przednią część nadwozia oraz wnętrze, a w hatchbacku (5d) zastosowano także nowe tylne lampy. Auto zaopatrzono w bardziej wyraziste reflektory oraz nowy grill. SW to kombi o tradycyjnym dla tego rodzaju nadwozia wyglądzie. Jest wiec niemal idealnie poziomo poprowadzona linia dachu oraz mocno ścięty tył. Bez ekstrawagancji, wiec auto podoba się osobom o różnych gustach.

Zobacz też: Opinie kierowców o Kii Cee'd

W środku uwagę zwraca spora ilość miejsca. Ukształtowanie deski rozdzielczej zapewnia odpowiednią przestrzeń na wysokości kolan. Kierownica jest ładna i poprawnie leży w dłoniach, a ergonomia kokpitu okazuje się dobra dzięki dużym przyciskom. Testowana wersja zaopatrzona była w duży dotykowy ekran obsługujący nawigację, zestaw audio (plus za wejście USB, iPod i AUX) oraz kamerę cofania. W testowanym egzemplarzu irytował jedynie zagłówek fotela kierowcy, grzechoczący podczas wsiadania. Z tyłu, podobnie jak w przedniej części kabiny, miejsca jest wystarczająco dużo dla dwóch dorosłych osób. Cieszy spora przestrzeń nad głową. Cee’d nie poddał się modzie na mocno opadająca linię dachu. Najważniejszy w kombi jest jednak bagażnik. W kompaktowej Kii ma on 534 litry pojemności i da się powiększyć do 1664 litrów po złożeniu tylnej kanapy. Dzięki składanemu siedzisku tworzy się wtedy płaska podłoga. Pod wykładziną bagażnika przewidziano dwa schowki – mniejszy i głęboki oraz bardziej obszerny, zaopatrzony w żłobienia, ale za to płytszy. Przed oczami ciekawskich wszystko przykrywa roleta (w testowej wersji również przyciemniana tylna i boczne szyby).

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowa Kia Optima

Testowego Cee’da wyposażono w wysokoprężny silnik CRDi o pojemności 1.6 litra i mocy 115 koni mechanicznych. Według danych technicznych auto z tym silnikiem przyspiesza do setki w 11,7 sekundy, ale w praktyce wrażenia są lepsze. Dzieje się tak dzięki mocnemu kopnięciu turbosprężarki po przekroczeniu 2000 obrotów. Cee’d chętnie wyrywa do przodu i robi to na każdym biegu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 255 Nm w zakresie 1900 – 2750 obrotów. Aby najefektywniej wykorzystać parametry silnika trzeba często sięgać do lewarka zmiany biegów. Na szczęście pracuje on wyjątkowo lekko, a sama skrzynia ma sześć przełożeń, co pozwala obniżyć spalanie w trasie. Jednak nawet podczas intensywnej miejskiej jazdy i częstych korków, z reguły nie przekracza ono 8 litrów na setkę. Minusem jednostki napędowej jest jej głośna praca. Podwozie Cee’da zestrojono sztywno, ale nie na tylne, aby pasażerowie odbijali się głowami od sufitu na każdej nierówności. Całość poprawie tłumi nierówności i dobrze łączy w sobie elementy komfortu.

Zobacz też: Test Kia Picanto: Samochód roku 2011?

Patrząc na polskie ulice widać, że Cee’d zjednał sobie dużą liczbę sympatyków. Jeżdżą nim młode rodziny szukające przestronnego nadwozia oraz firmy potrzebujące sporego bagażnika. Ceny najtańszego benzynowego Cee’da SW z silnikiem 1.4 105KM zaczynają się od 49 500zł, zaś podstawowego, 90 konnego diesla od 57 000zł. Auto takie jak nasza testówka, mające pod maska 115 konny silnik wysokoprężny oraz pakiet wyposażenia L to wydatek 70 500zł. W wyposażeniu znalazła się automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, skórzane wykończenie kierownicy, czy elektryczne lusterka, ale zabrakło seryjnych aluminiowych felg.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...