Test Seat Ibiza: Emocje to podstawa

Maciej Medyj
rozwiń więcej
Seat Ibiza przód
Czym się różni Seat Ibiza od Volkswagena Polo i Škody Fabii? Na pewno wyglądem, choć w przypadku klasy subkompakt bryły nadwozi są podobne. Trochę ceną. Silniki do wyboru te same. A cała reszta, to emocje.

Najnowsza Ibiza z zewnątrz nawiązuje do wyglądu pozostałych aut Seata. Jest tak naprawdę najnowszym projektem oryginalnym (bo Exeo to lifting Audi A4) hiszpańskiego producenta, którego kształt pochodzi wprawdzie od przełomowej Altei, ale jest jej świeżym rozwinięciem. Słynna linia Da Silvy uległa tu przerwaniu i sprawia, że Ibiza nawet w trakcie postoju wydaje się być w ruchu.

Wydawałoby się, że auto o sportowych aspiracjach będzie miało ciasne wnętrze. W przypadku Ibizy jest odwrotnie, kabina jest wyjątkowo przestronna. Zgrabna deska rozdzielcza nie zajmuje nadmiaru miejsca. Składa się ona z owali i okręgów, a panel środkowy jest lekko przechylony w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę za pomocą umiejscowionych na nim dużych gałek i przycisków. Siedzenia są ukształtowane ergonomicznie i mają lekką konstrukcję. Kierownica jest mała i gruba, ma pełną regulację, podobnie jak przednie fotele, które zapewniają komfort i dobre trzymanie w zakrętach. Na tylnej kanapie też nikt nie powinien narzekać na ilość miejsca na nogi czy nad głową.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seacie Ibiza

W kabinie można znaleźć mnóstwo miejsca do przewozu wszelkich przydatnych drobiazgów. Standardowy schowek w desce rozdzielczej ma dużą pojemność, są też bardzo duże kieszenie w drzwiach, półka pod panelem centralnym i duży okrągły uchwyt na butelkę na końcu tunelu środkowego. W oparciach foteli są duże kieszenie. Bagażnik ma pojemność niemal trzystu litrów i można go powiększyć przez złożenie oparć kanapy, jednak w celu uzyskania w miarę płaskiej podłogi trzeba najpierw podnieść jej siedziska.

Ibiza prowadzi się lekko, tak samo zgrabnie pokonuje zakręty i żwawo przyspiesza. Silnik benzynowy 1.4 o mocy 85 KM lubi obroty i wchodzi na nie gładko. Dobrze zestopniowana skrzynia biegów idealnie współgra z jego momentem obrotowym. Biegi wchodzą lekko i precyzyjnie, dzięki czemu zmieniać je można nawet szybciej niż robi to DSG. 12,2 sekundy do setki to bardzo dobry rezultat, podobnie jak prędkość maksymalna wynosząca 172 kilometry na godzinę. Przyspieszenie jest dobrze odczuwalne, przeciążenie przyjemnie wciska w fotel, a wrażenie to uzupełniane jest przez drapieżny pomruk silnika, na szczęście niezbyt głośny. Zużycie paliwa w teście wyniosło od 7 litrów przy spokojnej jeździe do 8,5 przy dynamicznej.

Zobacz też: Test Seat Altea XL: urodziwy i praktyczny

Zawieszenie jest dość twarde, ale nie jest to tak bardzo odczuwalne na kołach z oponami o normalnym profilu. Na równej drodze reaguje płynnie, aczkolwiek stanowczo. Na dziurawce wpada w większe drgania, ale w zakrętach nie powoduje zmiany toru jazdy. Auto na zarządzoną przez kierowcę zmianę kierunku jazdy reaguje natychmiast i neutralnie. Brak systemu ESP w testowanej wersji to zaleta – zachowanie auta w poślizgu można łatwo kontrolować i nie liczyć na system, który potrafi czasem przesadzić i nie iść w parze z oczekiwaniami kierowcy. Do pełnego skrętu kół wystarczy półtora obrotu kierownicy. Jednocześnie progresywne wspomaganie pozwala na zachowanie kontroli przy większych prędkościach. Hamulce nie słabną nawet przy intensywnym korzystaniu

Ibiza w popularnej wersji Stylance robi bardzo pozytywne wrażenie. Jest zgrabna i zwinna, jedzie tam, gdzie chce kierowca i przynosi niczym nie zmąconą przyjemność z jazdy. Kosztuje niecałe 48 tysięcy, ale warto tyle wydać za ten styl i jakość, dobry silnik i świetne właściwości jezdne. Aż chce się jechać dalej i dalej – to nieczęsto się zdarza w tej klasie.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...