HALDEX
REKLAMA
Sprzęgło Haldex zostało skonstruowane i opatentowane przez firmę o tej samej nazwie. Haldex jest montowany głównie w autach koncernów Volkswagena oraz Volvo.
REKLAMA
REKLAMA
W haldexie zastosowane zostało sprzęgło elektrohydrauliczne które jest w pełni sterowalne. Działanie tego sprzęgła rozpoczyna się z chwilą powstawania różnicy prędkości półosi lub dwóch wałów napędowych. Powoduje to ruch tarczy krzywkowej a następnie naciśnięcie tłoczka. Powstaje dzięki temu ciśnienie oleju, które zaczyna działać na tłoczek ściskający tarczki sprzęgła blokującego. Tym samym następuje zmniejszenie uślizgu pomiędzy wałami napędowymi lub półosiami.
Kierowca auta wyposażonego w haldex nie ma bezpośredniej możliwości sterowania układami. W haldexie nad odpowiednim wysterowaniem elektrohydraulicznego sprzęgła czuwa elektronika. Na stopień blokowania mechanizmu wpływ ma z zewnątrz sterownik elektroniczny, który może regulować ciśnienie poprzez zawór hydrauliczny.
Zalety Haldexa w porównaniu z napędem na oś przednią:
- regulowany napęd na tylną oś
- możliwość przenoszenia na tylną oś dużego momentu
- pełna kompatybilność z systemami ABS, EBV, EDS, ASR, MSR i ESP
- komfortowe prowadzenie, porównywalne do aut z przednim napędem
- szybka reakcja na zmianę rozdziału momentu między napędzanymi osiami
Zobacz też: Sprzęgła elektromagnetyczne
REKLAMA
REKLAMA