Pierwsza jazda - Ford Fiesta ST200

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
Ford Fiesta ST200 2016 / Ford
Na torze niedaleko Łodzi mieliśmy okazję sprawdzić możliwości najnowszego Forda Fiesty w wersji ST200. Dzięki modyfikacjom w oprogramowaniu silnika teraz dysponuje on mocą 200 KM, a gdy trzeba potrafi wydusić z siebie dodatkowe 15 KM !

Polska premiera Forda Fiesty ST200

Polska premiera Forda Fiesty ST200 miała miejsce na nowopowstałym Torze Łódź. Debiut tego modelu w 2016 roku nie jest przypadkowy. Dokładnie 40 lat temu na rynek wprowadzono bowiem pierwszą generację Forda Fiesty. Wersja ST200 to swoisty hołd dla tego modelu i jednocześnie najlepsza Fiesta w historii. Choć bazuje na zaprezentowanej 3 lata temu Fieście ST, została ona gruntowanie zmodernizowana.

Ford Fiesta skończył w tym roku 40 lat!

Ford

Ford

Ford Fiesta ST200 - zmiany wizualne

Aby nie mieć wątpliwości, że mamy do czynienia z Fiestą ST200 (a nie „tylko” z Fiestą ST) model ten  dostępny jest tylko w jednym, specjalnym kolorze lakieru Storm Grey. Inne wersje kolorystyczne nie są dla tego modelu przewidziane. Ford wraca zatem do swoich korzeni – możesz mieć każdy kolor lakieru, o ile jest to kolor szary. Z lakierem nadwozia świetnie komponują się czarne, 17-calowe alufelgi, które także zarezerwowane są wyłącznie dla Fiesty ST200.

Forda Fiestę ST200 poznacie po kolorze lakieru. Dostępny jest bowiem tylko jeden - szary Strom Grey

Ford

Ford

Zobacz też: Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Gdyby ktoś miał jednak problemy z rozpoznaniem tego auta na drodze, na klapie jego bagażnika umieszczono wyraźne logo ST200. Wnętrze najmocniejszej seryjnej Fiesty jest praktycznie identyczne jak w Fieście ST. Jedyne co je wyróżnia na tle starszej wersji to logo ST200 umieszczone pod panelem klimatyzacji oraz fotele Recaro obszyte inną tapicerką.

Ford Fiesta ST200 - modyfikacje techniczne

Zmiany w wyglądzie sportowej Fiesty można zatem uznać z symboliczne. Dużo więcej zostało w niej zmienione od strony technicznej. Zastosowano przede wszystkim amortyzatory o nieco miększej charakterystyce, wprowadzając jednocześnie sztywniejszą belkę skrętną. Zmodyfikowano zwrotnicę, skrócono drążki kierownicze, a układ kierowniczy otrzymał bardziej bezpośrednie przełożenie. Przeprojektowano także przedni stabilizator, który teraz jest teraz grubszy (średnica jego przekroju wzrosła z 19 do 21 mm). Sęk w tym, że powyższe modyfikacje wprowadzono także w … Fieście ST w na chwilę przed debiutem wersji ST200. W rezultacie różnice pomiędzy tymi modelami są dość nie wielkie, a najważniejsza dotyczy jednego – silnika.

Ford Fiesta ST200 na tle Fiesty ST z 2013 roku wyróżnia się dużymi modyfikacjami technicznymi

Ford

Ford

Zobacz też: Test Ford Focus ST 2.0 TDCi

Standardowa Fiesta ST wyposażona jest w silnik 1.6 EcoBoost o mocy 182 KM. Odmiana ST200 dzięki nowemu oprogramowaniu osiąga moc 200 KM i znacznie wyższy moment obrotowy – 290 Nm zamiast 240 Nm. Co więcej, dzięki funkcji overboost na 20 sekund motor potrafi wygenerować dodatkowe 15 KM mocy i 30 Nm momentu obrotowego. W połączeniu ze skróconym przełożeniem głównym skrzyni biegów, Fiesta ST200 jest dynamiczniejsza od odmiany ST. Sprint 0-100 km/h zajmuje jej 6,7 s (zamiast 6,9 s), a jej prędkość maksymalna wzrosła z 220 do 230 km/h. Poprawiła się także elastyczność silnika na wysokich biegach. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na 6. biegu zajmuje teraz 7,7 s zamiast 9,7 s.

Ford Fiesta ST200 - wzmocniony silnik 1.6 EcoBoost 200 KM

Zmiany poczynione w nowej Fieście ST200 są od razu wyczuwalne w trakcie jazdy po torze. Silnik imponuje elastycznością i dynamiką, a układ kierowniczy pozwala na szybkie lecz precyzyjne przechodzenie z jednego zakrętu w drugi. Co więcej, auto świetnie reaguje na odjęcie gazu w zakręcie czy lekkie dohamowywanie lewą nogą, przez co nietrudno o wywołanie nadsterownego poślizgu pomocnego w zacieśnieniu toru jazdy. W ciasnych, lecz szybko pokonywanych zakrętach Fiesta chętnie odrywa wewnętrze koło, imponując przy tym fantastyczną trakcją i przyczepnością do drogi.

Wzorowe prowadzenie w zakrętach i poczucie pełnej kontroli nad autem - to wyjątkowe cechy Forda Fiesty ST200!

Ford

Ford

Zobacz też: Test Ford Mustang GT 5.0 421 KM - sportowiec najwyższej próby!

Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie i nie angażuje uwagi kierowcy przy szybkiej zmianie przełożeń. Hamulec ręczny umieszczony tuż pod ręką pozwala efektywnie atakować ciasne nawroty. Szkoda tylko, że Ford nie zaadaptował do Fiesty ST200 wydajniejszego układu hamulcowego. Nadal opiera się on relatywnie niewielkich tarczach hamulcowych (przednie mają średnice 278 mm, a tylne 253 mm).

Ford Fiesta ST200 - prowadzenie

Choć Fiesta ST200 nie posiada szpery nawet w opcji (jak chociażby Peugeot 208 GTi czy Opel Corsa), to została ona wyposażona w zmodernizowany system eTVC, który ograniczać ma podsterowność auta w zakrętach. W sytuacji gdy na wyjściu z łuku kierowca mocno wciśnie gaz w podłogę, system umiejętnie przyhamowuje wewnętrzne koło przedniej osi, aby zniwelować tendencję do wyjeżdżania auta przodem z zakrętu. Aby zabawa Fiestą ST200 była większa, Ford zmodyfikował jej system ESC (stabilizujący tor jazdy auta), dzięki czemu działanie układu można albo częściowo ograniczyć (pozwala on wtedy na lekkie, ale kontrolowane uślizgi auta w zakrętach), albo całkowicie dezaktywować.

Gdy kieorwca chce Ford Fiesta ST200 potrafi atakować zakręty kontrolowanymi poślizgami!

Ford

Ford

Ford Fiesta ST200 - cena i wyposażenie

Właścicielem Forda Fiesty ST200 można stać po zapłaceniu kwoty 94 150 zł.  Oznacza to, że od bazowej wersji Fiesta ST jest droższa o 18 500 zł, a od lepiej wyposażonej wersji ST2 o 14 200 zł. W czasie prezentacji dowiedzieliśmy się jednak, że rzeczywista cena transakcyjna za Fiestę ST oscyluje wokół 83 tys. zł. Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie auta oraz jego osiągi jest to dobra cena.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...